עפר שלח באולפן ynet
(צילום: אבי חי)

המאבק ביש עתיד שהפתיע את המערכת הפוליטית אתמול מתחדד הבוקר (יום ה') באולפן ynet. חבר הכנסת עפר שלח, שקורא תיגר על יו"ר המפלגה יאיר לפיד, מצהיר כי "יש עתיד בסיטואציה הנוכחית תתקשה מאוד להיות מפלגה שמתמודדת על שלטון, היא צריכה בשביל זה דרך אחרת ומנהיגות אחרת".
מנגד, לפיד עצמו מצנן את האפשרות שהעלה שלח, לערוך פריימריז. "יש אופציה של פריימריז פתוחים שעפר דיבר עליה אתמול, רבים אצלנו חושבים שנכון לעשות ועידות של נציגים והרבה אנשים אומרים בוא נחכה עם זה אחרי השנה המטורפת הזאת".
בדבריו ברשת ב' לפיד הוסיף כי "אנחנו דואגים מפריימריז, הם חיסלו מפלגות בעבר כמו העבודה, אז בוחנים את זה ברצינות ועושים על זה מפגשים ושיחות זום וזה תהליך שייקח עוד כמה חודשים". בגלי צה"ל הזהיר לפיד מכך ש"ישלחו ממפלגה אחרת 3,000 איש שישתלטו לך על המפלגה".
כשנשאל אם לדעתו שלח יכול להיות מנהיג מפלגה, השיב: "בוודאי, עפר הוא בחור מוכשר, מוצלח... יש עתיד היא מפעל חיי, אם אתה שואל אותי – יש מספר אנשים שיכולים להנהיג את יש עתיד - אורנה (ברביבאי), מאיר (כהן), (משה) יעלון".
אתה נשאר גם אם אתה לא יושב ראש ועפר שלח מנצח? "בוודאי, איזו שאלה".
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, עופר שלח
יאיר לפיד, עופר שלח
עפר שלח ויאיר לפיד
(צילום: אבי מועלם)
באולפן ynet אמר שלח כי "היינו במשך שנה וחצי אוגר על הגלגל שנקרא כחול לבן, רצנו מבחירות לבחירות. עד שני שעבר היינו תחת איום של בחירות מיידיות, ואם היו בחירות מיידיות אתה לא יכול לעשות שינוי ב-85 יום. עכשיו לפחות חצי שנה לפנינו, יש עתיד צריכה דרך חדשה, אני עומד להוביל את הדרך החדשה הזאת והדרך להוביל את זה זה פריימריז".
מה קרה בינך לבין לפיד? חברים כבר 30 שנה, שותפי סוד. "זה לא אישי. יאיר לפיד ואני חברים".
עדיין? "כן".
אתה יכול להרים טלפון מפה ולהגיד 'יאיר הייתי ב-ynet עכשיו, מה העניינים'? "מה, אני אעמיד פנים שהדבר הזה לא עומד בינינו? אבל זו לא הסוגיה; אנחנו לא בתוכנית ריאליטי. אנחנו בשותפות פוליטית, בכלי פוליטי שלטעמי נמצא במבוי סתום – הדרך לפרוץ מהמבוי הסתום הזה זאת הדרך של פריימריז לראשות, פריימריז פתוחים, שישתתף מי שירצה ויצביע מי שירצה".
שלח הדגיש שהמפלגה "לא רשומה על שם יאיר לפיד בטאבו" והסביר: "זה היה במידה רבה הוא, אבל זה היה ב-2013, אנחנו שבע שנים אחר כך. יש עתיד היא גוף פוליטי חזק, בר קיימא. הגיע הזמן לעבור לשלב הבא. הנבחרת המצוינת שיש ביש עתיד, שיאיר לפיד אסף אותה, לא באה לידי ביטוי בין השאר בגלל תפיסה שאומרת את מה שאתה אומר. צריך לפתוח את המפלגה".
איך הם לא מביעים עצמם? הם אנשים חזקים ועצמאים, לפיד מטיל מורא? "הוא לא מטיל מורא, זה לא זה. מפלגה שהיא לא חיה - אין בה גם עניין פוליטי. אתה יכול לראיין אותי כיו"ר ועדת הקורונה, אתה לא מראיין אותי כאדם פוליטי. אנחנו את הדברים הללו צריכים לשנות, אני חושב שיש לי המנהיגות בשביל לשנות את זה. אני מתכוון לנצח גם במאבק על הפריימריז, גם בפריימריז ואחר כך עם יש עתיד גם בבחירות".
אתה אומר שלפיד במצב הנוכחי לא יכול להיות רה"מ? "במצב הנוכחי השאלה הזו תהפוך לצערי להיות שאלה תיאורטית, יש עתיד בסיטואציה הנוכחית תתקשה מאוד להיות מפלגה שמתמודדת על שלטון, היא צריכה בשביל זה דרך אחרת ומנהיגות אחרת".
יש הבדלים עצומים בינך לבין לפיד. הוא אומר שהוא מרכז עם קריצה ימינה. אתה שמאל? "זו לא הבעיה וזה לא הסיפור. רוב הציבור הישראלי מאמין בפתרון שתי המדינות, מאמין במדינת רווחה עם רשת ביטחון, בטח בימים הנוראים שאנו נמצאים בהם עכשיו. רוב הציבור הישראלי מאמין בדמוקרטיה, אז עזוב אותי מהתיוגים האלה. צריך תשובה ברורה לכל שאלה, אני נתתי מהיום שאני בפוליטיקה תשובה ברורה לכל שאלה, כולל רעיונות חדשים שתואמים את המשבר הזה".
נגיד ואתה צריך להרכיב ממשלה, מה אתה עושה, רץ קודם כל לערבים? איך אתה פועל? "עוד לא הגענו לפריימריז ביש עתיד, הדרך עוד ארוכה. אתה מכיר קצת את הסצנה של הכנסת, אני שמונה שנים במערכת הפוליטית, אני לא צריך להוכיח את יכולותיי... אני יודע לדבר עם כל אדם וכל סיעה במערכת הפוליטית".
כולל החרדים? "כולל החרדים. תמכתי וזה ידוע, ובמידה מסוימת דחפתי בכוחותיי הדלים את כחול לבן, בהתנגדות של כולם, לזה שתהיה לגיטימיות לתמיכת הרשימה המשותפת. אני יודע לעבוד במערכת הפוליטית מקיר לקיר וכשיגיע הזמן אני אביא את זה לידי ביטוי".
לפיד מגיב למשמע הודעת שלח, אתמול
(צילום: אתר פאנט)

יכול להיות שאתה יודע שלא תנצח ביש עתיד, אתה הולך למהלך של הקמת מפלגה חדשה משמאל עם יאיר גולן ואחרים? "אתמול חצי יום שמעתי שזה בכלל מזימה משותפת לי וללפיד, אח"כ שמעתי שזה בגלל התנגדותי לחיבור עם יעלון. התבונה שלי עצמי מדהימה אותי. אני איש יש עתיד מיום הקמתה. עבדתי שמונה שנים בשביל יש עתיד כמו שמעטים עבדו. אני עכשיו אומר שיש עתיד צריכה פריימריז, צריכה שינוי הנהגה, אני מתכוון להתמודד ולהוביל, זה הדבר היחיד שמעניין אותי".
אם אתה מפסיד, אתה נשאר? "אני איש יש עתיד, זה הדבר היחיד שמעניין אותי".
למה דווקא עכשיו? מה קרה אתמול שגרם לך לצאת עם זה? "הצגתי את הדברים ליאיר לפיד ביום שני, לפני 72 שעות, מכיוון שהתשובה לא הניחה את דעתי, אני נמצא באולפני הטלוויזיה. משברים ביש עתיד, כולל ביני לבין לפיד, לא יצאו ודווחו אף פעם, לא הפריעו ליש עתיד. הגענו עכשיו לנקודה שבה עתידה של יד עתיד, ועתידה של ישראל והאלטרנטיבה הפוליטית בישראל, תלוי בתהליך".
פורז: "יאיר למד את הלקח של אבא שלו"
(צילום: אבי חי)

ראית סקרים? "אני מכיר מיני נתונים".
מה הנתונים? עפר שלח מביא יותר מנדטים? "הנתונים הם שיש בסיס לאמירתי שאני אנצח בפריימריז ואוביל את יש עתיד להישג גדול בבחירות".
כי מה ראית שם? הציבור לא סובל יותר את לפיד? "זה לא זה ולא בודקים את זה ככה. ראיתי נתונים, לא בהכרח אני סקרתי. תסתכל על המפה הפוליטית, יש למעלה מ-40 מנדטים בכללי שבמפץ הגדול אחרי קריסתו של גנץ וכניסתו לממשלה מחפשים בית פוליטי שיהיה אמין, שיאמינו לו, שיציג בפניהם תוכניות אמיתיות. יש לי בסיס להאמין שהם יראו בי את האדם הזה".
יש קולות שמדברים – רון חולדאי, איזנקוט, ידלין ואולי ציפי לבני. יש אולי פלטפורמה פוליטית חדשה שאתה רוצה להיות שחקן מרכזי בה, ולכן אתה עושה את המהלך הזה ביש עתיד, בשביל אקזיט מפואר? "אני רוצה פריימריז פתוחים ואני מזמין את כל האנשים האלה להתמודד במסגרת יש עתיד, שהיא מסגרת האלטרנטיבה הפוליטית הטובה ביותר. אדרבא, יבואו ויתמודדו. אגב, אם נעשה פריימריז פתוחים וכל האנשים האלו יבואו, כמה אתה חושב שיצביעו? בעיניי מאות אלפים. אני מאמין שגם אם כל האנשים האלו יבואו, אני אנצח".
אתה ויאיר עדיין חברים? "כן, החברות שלנו לא באה מהמקום הזה. אנחנו לא תמימים, הדבר הפוליטי הזה מונח. בבסיס של החברות שלי ושל לפיד יש דברים אחרים".