מרחובות מסריחים ועד לצחנה של קרב ווטרלו, צוות מומחים מוציא בימים אלה לדרך פרויקט שמטרתו לשחזר ריחות מעברה של אירופה – ולחלוק אותם עם מוזיאונים ברחבי היבשת.
במסגרת פרויקט ODEUROPA ינסו המומחים לזהות, לתאר ולשחזר את הניחוחות שאפפו את אירופה מהמאה ה-16 עד לתחילת המאה ה-20. מומחים מסבירים שלכל תקופה בהיסטוריה יש ריח משלה, החל בימים שבהם החקלאות הייתה מקור הפרנסה הראשי של האוכלוסייה, דרך המפעלים של עידן התיעוש ועד לימי הנהירה לערים.
2 צפייה בגלריה
ריחות אילוסטרציה נפוליאון ריחות מ העבר
ריחות אילוסטרציה נפוליאון ריחות מ העבר
שחזור קרב של נפוליאון. מה הוא הריח?
(צילום: shutterstock)
וויליאם טולט, היסטוריון של ריחות מאוניברסיטת אנגליה רסקין במזרח אנגליה, שנמנה עם חברי הצוות של ODEUROPA, אומר כי התקווה שלו היא שהארכיון יספק נקודות מבט חדשות על ההיסטוריה וייצור התלהבות בקרב הציבור בנוגע לתקופות שהיו וחלפו לבלי שוב.
"אחד הדברים שהציבור מתעניין בהם בכל הנוגע לעבר הוא איך היו החיים באותן תקופות", אומר טולט. "אני חושב ששחזור הריחות יספק להם חוויה אינטימית יותר של העבר, אבל גם יעודד אנשים לחשוב על הריחות שנישאים באוויר סביבם כיום".
עלותו של הפרויקט היא 3.3 מיליון דולר, ובמסגרת העבודה בו יעבירו החוקרים למוזיאונים מרחבי היבשת ריחות מרכזיים שאפיינו את אירופה במשך יותר מ-400 שנה. הם ישתמשו בין השאר באינטליגנציה מלאכותית כדי ללקט מידע על ריחות העבר מתוך ספרים וכתבי עת בשבע שפות ומתוך יצירות אומנות. הארכיון שהם יגבשו יהיה זמין לציבור באינטרנט באמצעות האנציקלופדיה ההיסטורית הראשונה אי-פעם שעניינה הוא ריחות.

כך הריח כפר ויקינגי

יש מוזיאונים שכבר שילבו ריחות מן העבר במיצגים שלהם, כגון ריחות מביצורי מלחמת העולם הראשונה המשולבים במיצגים במוזיאון המלחמה האימפריאלי בוושינגטון, או הניחוחות המשוחזרים של כפר ויקינגי שמשולבים במרכז יורביק לוויקינגים ביורק.
לצורך הפרויקט גייסו אנשי ODEUROPA מומחים ואקדמאים מאוניברסיטאות ומוסדות מחקר בהולנד, גרמניה, איטליה, צרפת, סלובניה ובריטניה, והם עוזרים להם לגלות כיצד ניחוחות עיצבו יישובים ומסורות לאורך ההיסטוריה.
2 צפייה בגלריה
ריחות אילוסטרציה פרויקט ריחות מ העבר
ריחות אילוסטרציה פרויקט ריחות מ העבר
האם הריח הוא מורשת תרבותית?
(צילום: shutterstock)
"ריחות מעצבים את האופן שבו אנחנו חווים את העולם, ובכל זאת יש לנו מידע חושי מועט מאוד על העבר", אומרת אינגר לימנס, המובילה את הפרויקט ומרצה על היסטוריה תרבותית באמסטרדם. פיטר בל, פרופסור למדעי הרוח הדיגיטליים מגרמניה, אומר: "אנחנו רוצים ללמד את המחשב לראות ריח. המטרה שלנו היא לפתח 'אף של מחשב' שיהיה מסוגל לעקוב אחר ריחות ואחר חוויות הקשורות לחוש הריח".
טולט אומר שהפרויקט יתמקד בריחות פשוטים, כגון צמח הרוזמרין, שבמאה ה-16 אנשים האמינו כי הוא מסוגל להגן עליהם מפני מגפות, אבל ינסה להרחיב את היריעה ולעסוק גם בריחות מאירועים גדולים בהיסטוריה כמו קרב ווטרלו, שהסתיים בתבוסתו של נפוליאון בונפרטה ב-1815.
הפרויקט יעסוק בין השאר בשאלה אם למען הדורות הבאים צריכים ריחות לזכות להגנה מטעם מוסדות כמו אונסק"ו או ארגוני מדע וחינוך שונים. "אחת משאלות הליבה שלנו בפרויקט הזה היא אם אפשר להחשיב את הריחות למורשת תרבותית", אומר טולט, "ואם אכן אפשר לעשות זאת – האם אנחנו יכולים לשמר אותם והאם אנחנו צריכים לשמר אותם למען העתיד?".