המטענים שנחשפו ברמת הגולן
(צילום: ירון ברנר)

המטענים שנחשפו אתמול (שלישי) בגבול עם סוריה ברמת הגולן, במקום שבו פועלים מעת לעת כוחות צה"ל, היו מטעני כלימגור תקניים, הנפוצים ביותר בחילות ההנדסה. מדובר במטעני חבלה רבי עוצמה שיועדו לפגוע בחיילים באמצעות הפעלה מרחוק.
7 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
2.5 ק"ג חומר נפץ ואלפי כדוריות רסס. המטען שאותר בגולן
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
מיועד לפגיעה בקבוצה של חיילים
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
(צילום: דובר צה"ל)
כל אחד משלושת המטענים שהוסתרו בשיחים במובלעת הישראלית, במקום שבו פעל בית חולים לפצועים סורים ממלחמת האזרחים, שוקל לפי ההערכה בצה"ל כ-5 ק"ג ומכיל כ-2.5 ק"ג חומר נפץ וכ-2,000 כדוריות רסס. טווח ההרג של כל מטען כזה הוא 15 מטרים, וטווח הפציעה עומד על כ-50 מטרים. המטענים שאותרו פוזרו על הקרקע במרחק מה זה מזה, לצורך הגדלת אפקט הקטלניות. ביחידת יהל"ם אספו אתמול את המטענים, נטרלו אותם וטיפלו בהם לצורך למידתם המודיענית.
דובר צה"ל אמר הבוקר בעקבות התקיפה הלילית בסוריה כי מטעני החבלה הונחו באזור לפני כמה שבועות, ובזמן הזה צה"ל עקב אחר הכוח האיראני ו"אחז" במרחב תוך הצלבת מידע. "מסיבות מבצעיות החלטנו לחשוף את הזירה אתמול", אמר תא"ל הדי זילברמן. "אנחנו מניחים שבני המקום הסורים הניחו את המטענים בהכוונה ובעזרת הציוד של כוח קודס".
בצה"ל הדגישו כי האיראנים לא נסוגו מסוריה, אלא רק "רודדו", מה שלא מפריע להם להמשיך ולהכניס אמצעי לחימה למדינה ולהפעיל מיליציות וכוחות פרו-איראניים גם ברמת הגולן.
7 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
כוחות צה"ל בגבול
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
המטענים נלקחו לצורך למידה מודיעינית
(צילום: דובר צה"ל)
על התקיפה הנרחבת שבוצעה מאזור הגולן הסורי ועד למרחב דמשק אמר זילברמן כי "התקיפות נועדו להדהד את מסרנו לצד השני ולאיראן: לא נאפשר התבססות איראנית ובטח לא ליד הגבול ולא נאפשר למשטר הסורי לאפשר פעילות זו. אנו פועלים נגד המארח הסורי ונגד האורח האיראני ומצפים מאונדו"ף לממש את אחריותו באזור".
חיל האוויר תקף בין היתר מתחם מגורים של בכירים איראנים באזור דמשק, ומפקדה של דיוויזיה 7 של הצבא הסורי. לפי סוכנות הידיעות הסורית "סאנא", שלושה חיילים נהרגו בצד הסורי ועוד אחד נפצע.
בצה"ל הדגישו כי מתחם המגורים שהותקף לא נפגע במרכזו - בעיקר כדי להעביר מסר לכוח קודס שפועל באזור. "התקיפות נועדו להדהד את מסרנו לצד השני ולאיראן - לא נאפשר התבססות איראנית, בטח לא ליד הגבול, ולא נאפשר למשטר הסורי לאפשר פעילות זו".

ידלין: "חידוש של המערכה בין המלחמות"

אלוף במיל' עמוס ידלין אמר בריאיון לאולפן ynet כי "מה שחשוב בתקיפה הזאת הוא העבודה שהיא נערכת אחרי 68 יום שלא שמענו על תקיפות של צה"ל במסגרת המערכה בין המלחמות, ואני מזכיר שבאחת התקיפות האחרונות בסוריה נהרג טרוריסט מחיזבאללה, ונסראללה הודיע שהוא ינקום. ישראל הייתה עסוקה בסיכול הנקמה של נסראללה".

אלוף במיל' ידלין מתייחס לתקיפה בסוריה
(צילום: ירון ברנר)

ידלין ציין כי "מה שאנחנו רואים היום זה חידוש המב"מ נגד כל גורמי הכוח בדרום רמת הגולן. אנחנו רואים תקיפה של האיראנים ליד שדה התעופה בדמשק, תקיפה של מפקדת דיוויזיה 7 של הסורים ופגיעה בסוללות נ"מ סוריות. ישראל אומרת לכל הגורמים באזור שהיא לא מתכוונת לתת לגבול רמת הגולן להפוך לגזרה פעילה נגדה".
- יש קשר לעובדה שאנחנו מתקרבים לחילופי ממשל, אחרי הדיווח שטראמפ התכוון לתקוף באיראן?
"זאת מערכה נפרדת, אבל כל המערכות קשורות אחת עם השנייה", אמר ידלין. "אם מישהו העלה על דעתו שבתקופת ממשל ביידן ישראל תוותר על העימות עם ההתבססות האיראנית בסוריה, הוא טועה טעות חמורה. אני מזכיר שמזכיר המדינה האמריקני פומפאו יהיה מחר ברמת הגולן, ושר החוץ הבחרייני מגיע לכאן כדי לחתום על הסכמים בירושלים. ישראל אומרת בעצם שלמרות הנורמליזציה והממשל החדש בארה"ב - אנחנו דבקים במדיניות שלא לתת לאיראנים להתבסס בסוריה, ולא נאפשר לחיזבאללה לפתוח חזית חדשה בגולן".