תקופת הבידוד לחולים תקוצר. סיקור באולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

כאוס במוקדי הקופות, רופאי משפחה שלא מכירים את הנוהל ואי ודאות. מאז הפרסום הבוקר (ד') של הנוהל החדש של משרד הבריאות – לפיו אלפי מבוטחים של קופות החולים שנחשבים לחולי קורונה מאומתים יוגדרו כמחלימים וישתחררו על פי קריטריונים חדשים ואחרי אישור רופא – עולות טענות על חוסר היערכות ליישום הנוהל החדש ובלבול באשר לתהליך השחרור. בקופות הבהירו כי התהליך עלול לקחת מספר ימים.
4 צפייה בגלריה
חולים במלון דן פנורמה
חולים במלון דן פנורמה
מבודדות במלון קורונה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
ב-ynet פורסם לראשונה כי בעקבות הנוהל החדש צפויים להשתחרר 3,700 מבוטחים של כללית, מבתיהם ומבתי המלון, 2,500 מבוטחי מכבי ו-1,500 מבוטחי לאומית. מקופת החולים מאוחדת טרם התקבלה תגובה. בנוסף, הנוהל החדש צפוי להוריד באופן משמעותי את מספר הבדיקות. הסיבה לעיכוב בשחרור ההמוני: על הקופות לוודא מיהם המבוטחים שעומדים בפרמטרים החדשים לשחרור.
4 צפייה בגלריה
אוסטרליה מלבורן סגר בידוד נגיף קורונה
אוסטרליה מלבורן סגר בידוד נגיף קורונה
תקופת הבידוד לנדבקים תקוצר. ארכיון
(צילום: AFP)
הנוהל החדש מקצר למעשה את משך הבידוד הנדרש מחולי קורונה מאומתים ללא בדיקה חוזרת. על פי ההנחיה שהועברה מהמשרד לקופות החולים הבוקר, חולה קורונה מאומת יוגדר מחלים אם עברו עשרה ימים מיום תחילת התסמינים ובתוספת של שלושה ימים נוספים ללא תסמינים (חום ותסמינים נשימתיים), ובלבד שיתקבל אישור רופא להגדרתו כמחלים.
הזמן המינימלי יעמוד על 13 ימים, ללא צורך בבדיקת החלמה. במקרה שלא ניתן לאתר את מועד הופעת התסמינים, חולה מאומת יוגדר מחלים לאחר עשרה ימים מקבלת התוצאה החיובית ובלבד שחלפו שלושה ימים לפחות מתום התסמינים. א-סימפטומטיים יוגדרו מחלימים אם חלפו עשרה ימים מיום קבלת התוצאה החיובית.
שיא מפרוץ המגפה: כ-2000 מאובחנים ביום
(צילום: שחר גולדשטיין)

עם זאת, תקופת הבידוד לאנשים שנחשפו לחולי קורונה מאומתים ולא קיבלו בעצמם תשובה חיובית עדיין נותרת בעינה - 14 יום. במשרד הבריאות אמרו כי "בהתאם לעדכונים האחרונים של ארגונים בינלאומיים, בנושא תקופת ההדבקה של חולה מאומת, אימץ המשרד את המלצות ארגון הבריאות העולמי וקיצר את תקופת ההחלמה והיציאה מבידוד במקרים מסוימים".
בפועל, על אף שהנושא נידון במספר פורומים בשבועות האחרונים בין קופות החולים למשרד הבריאות, בקופות לא נערכו באופן מלא ליישום הנוהל החדש. "קראתי שאני יכול למעשה להשתחרר מהבידוד", אומר חמאדה חרוב, בן 22 מיפו, ששוהה במלון לחולי קורונה בירושלים. "התקשרתי עם החמ"ל בבית המלון. שם נאמר לי שאני צריך לקבל אישור מרופא המשפחה שלי בקופת החולים. התקשרתי לקופה שלי, כללית, והרופא אמר שהוא לא יכול לאשר דבר כזה והוסיף שהשחרור הוא בכלל דרך החמ"ל. שוב ושוב העבירו אותי מאחד לשני".
4 צפייה בגלריה
חמאדה חרוב
חמאדה חרוב
"המוקדנית אמרה: 'יודעת רק להכניס לבידוד, לא להוציא'". חמאדה חרוב
חרוב הוסיף כי בהמשך התקשר פעם נוספת למוקד של כללית, וסיפר שהמוקדנית אמרה לו: "אני יודעת רק איך להכניס אנשים לבידוד, אבל לא איך להוציא אותם". לדברי חרוב, "זה מתסכל מאוד כי אני כבר 30 יום פה, וגם חבר שלי קיבל שתי תוצאות שליליות, ולקח להם יומיים עד שקיבל מכתב שחרור. כעת אני אמור לדבר שום עם קופת החולים ועם רופא המשפחה שלי ואני מקווה שאשתחרר מחר".
אריאל תמרי, תושב תל אביב ששוהה באחד ממלונות הקורונה בתל אביב ואמור להשתחרר, סיפר כי לאחר שקיבל הודעה לטלפון מקופת החולים הוא צלצל למוקד כדי לברר, אך גילה ששם הנהלים החדשים לא ידועים עדיין. "הרופאים טענו שהם עדיין לא קיבלו את הנהלים החדשים הללו ושאנחנו צריכים להמתין. חלק קבעו פה תור לריאיון טלפוני עם רופאים למחר. לפי מה שאנחנו מבינים רובנו אמורים להשתחרר מחר. אנחנו תקועים בגלל עניינים ביורוקרטיים.
"האווירה פה מאוד טובה כי כולנו רוצים קצת לצאת מהמלונית. כולם פה מאוחדים וזה נהיה כמו קומונה אבל כולם מתגעגעים הביתה אז ברגע שראינו את ההודעות בבוקר שמחנו מאוד. עכשיו אנחנו ממתינים להשתחרר ומקווים שהביורוקרטיה לא תתקע את זה כי אנחנו ממש בונים על זה ועושים תוכניות".
חלק מהמבוטחים שאמורים להשתחרר קיבלו הודעה מקופת החולים בדבר השחרור הצפוי. "בשעות האחרונות הוציא משרד הבריאות הנחיות חדשות לגבי שחרור חולים", נכתב בהודעה שנשלחה למבוטחי לאומית. "אנחנו לומדים את ההנחיות החדשות, ובהתאם לכך רופאי לאומית בוחנים את התיק הרפואי שלך, ויקבלו החלטה לגבי המשך הטיפול ומועד השחרור הנדרש".
בהמשך ההודעה שקיבלו המבוטחים נכתב: "נודה לכם מאוד על אורך הרוח והסבלנות, ואנא הימנעו מפניות אלינו בנושא. אנא עושים כל מאמץ להמשיך את הטיפול ולעדכן אתכם בהקדם האפשרי".

"ההנחיה מבורכת, התפקוד מביך"

בקופת החולים כללית אמרו כי "מרגע קבלת הודעת משרד הבריאות צוותי חמ"ל הקורונה החלו ביצירת קשר עם המטופלים הרלוונטים והגדרתם כמחלימים ועדכונם כי תקופת הבידוד הסתיימה". מהקופה נמסר כי הליך השחרור יסתיים בימים הקרובים.
4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ביישוב ערערה
בדיקות קורונה ביישוב ערערה
"הנחיה מבורכת, אבל התפקוד מביך". בדיקת קורונה בערערה שבנגב, ארכיון
(צילום: דוברות קופת החולים לאומית)
"ההנחיה הפתיעה גם את קופות החולים", אומר גורם בכיר במערכת הבריאות. "היא חיובית אבל עוד פעם המשרד מראה עד כמה הוא מנותק ולא מבין. עכשיו יש אלפי ישראלים שיודעים שהם כבר יכולים להשתחרר אבל כועסים כי הרופא עוד לא התקשר אליהם. למה? כי אין גוף בעולם שמסוגל לבצע אלפי שיחות של רופאים מעכשיו לעכשיו. אז המשרד יצר הנחיה משמחת אבל במקום לרומם את הרוח היא מייצרת תסכול וכעס בציבור".
לדברי אותו גורם, "ההנחיה גם לא מובנת לציבור אז מוקדי הקופות קורסים כי עשרות אלפי מבודדים מתקשרים גם כן. אי אפשר לעבוד ככה. משרד הבריאות לא מבין את המציאות בשטח. עצוב להגיד את זה. המשרד לא מבין את הציבור ולא מבין איך לתת לו שירות. שוב, ההנחיה מבורכת, התפקוד של המשרד מביך ומגוחך".
ד"ר דורון נצר, ראש חטיבת הבריאות בקהילה בקופת החולים כללית, אמר בתגובה לטענות כי "כל החמ"לים שלנו עובדים באופן מלא כדי לתת מענה לחולים אשר צפויים להשתחרר מאשפוז בית". הוא הוסיף: "צריך להבין את הסיטואציה המיוחדת ולהתאזר בסבלנות. הצוותים שלנו עובדים סביב השעון כדי לתת מענה מהיר".
ממשרד הבריאות טרם התקבלה תגובה לידיעה.