זה בידיים שלהם: שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אתמול (יום שני) שבמשרדו עובדים על תזכיר חוק שיחייב עובדים במקומות עם קהל, שלא מוכנים להתחסן - להיבדק לקורונה בכל יומיים. "איש הוראה שלא מתחסן מפקיר את שלום התלמידים ומועל בתפקיד הכי חשוב שלו - להגן על הילדים", אמר אדלשטיין. "על שלום הציבור לא אתפשר".
השר התייחס לדברים בעקבות הפרסום אתמול ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet על גני ילדים שלמים שנכנסו לבידוד בגלל עובדות שלא התחסנו. במשרדי הבריאות והחינוך מודאגים מהפרסומים על ירידה במוטיבציה להתחסן בקרב צעירים - כשעיקר החשש הוא מאנשי חינוך שיימנעו מלהתחסן, יחלו ויסכנו את הצלחתה של תוכנית החזרה ללימודים בכיתות ובגנים.
7 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
מבצע חיסוני מורים בבית החולים אסף הרופא
(צילום: יובל חן)
7 צפייה בגלריה
הצוותים שמסרבים להתחסן ומסכנים את הילדים
הצוותים שמסרבים להתחסן ומסכנים את הילדים
שער ידיעות אחרונות, אתמול
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
במשרד הבריאות סיפרו שרק קרוב ל-60% מצוותי ההוראה התחסנו במנת החיסון הראשונה, וכ-40% קיבלו את מנת החיסון השנייה. לכן החשש הוא שיירשמו מקרים נוספים של תחלואה בקרב צוותי החינוך.
מנגד, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד תקפה אתמול את משרד הבריאות וטענה שלהערכתה 76% מהמורים התחסנו, ומרבית אלה שלא התחסנו הם מורים שהחלימו מקורונה ואינם רשאים להתחסן על פי הנחיות משרד הבריאות. "משרד הבריאות מפיץ בכל פעם נתון אחר על שיעור המורים שהתחסן. פעם 30%, פעם 40% או 50%. משרד הבריאות מתסיס נגד המורים, פוגע בהם, מפלג ומשסע", האשימה בן דויד.
"משרד הבריאות מחזיק את הנתונים אצלו ומטיל אשמה על המורים, כאשר גם בבתי חולים יש אנשי רפואה שלא התחסנו וגם בכל הסקטורים", הוסיפה בן דויד. "ביקשנו ממשרד הבריאות לתת לנו נתונים עדכניים על שיעור המורים שהתחסנו ומידע על מקומות שבהם לא התחסנו, כדי שנקיים בהם פעולות הסברה ממוקדות, נקרא למורים להתחסן ונציע להם לפגוש מומחים ולקבל תשובות לשאלות שמטרידות אותם. אפילו גייסנו את פרופסור גליה רהב, את פרופסור רוני גמזו וגם את מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי, שהסכימו להסביר ולשוחח עם כל מורה שיבקש הסבר על חשיבות החיסונים".
7 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"משרד הבריאות מתסיס נגד המורים". מזכ"לית ההסתדרות, יפה בן דויד
(צילום: הדר יואביאן )
סגן שר הבריאות: מי שלא מתחסן יורה לעצמו ברגל
(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)

לדבריה, "העמדה שלנו הייתה ונשארה שצריך להתחסן, ואנחנו קוראים למורים ללכת להתחסן, אך הדבר צריך להיעשות בהסברה ולא בכפייה. אנחנו אזרחים שומרי חוק ואם כדי לאכוף חיסונים יחוקק חוק שיחול על כלל האוכלוסייה ולא רק על עובדי הוראה, שיחייב להתחסן או להיבדק בתדירות כלשהי, נכבד כל חוק שכזה".
במשרדי הבריאות והחינוך מודאגים מהפרסומים על ירידה במוטיבציה להתחסן בקרב צעירים - כשעיקר החשש הוא מאנשי חינוך שיימנעו מלהתחסן, יחלו ויסכנו את הצלחתה של תוכנית החזרה ללימודים בכיתות ובגנים.

"כמעט כל השוטרים התחסנו"

80% מהשוטרים במשטרת ישראל מחוסנים נגד נגיף הקורונה, ועד סוף החודש הכמות תעלה ליותר מ־90%, מתוך כ־32,000 שוטרים וחיילי חובה שמשרתים במשטרה. במשטרה אמרו אתמול שבעקבות אחוז המתחסנים הגבוה מורגשת ירידה דרסטית במספר החולים המאומתים בארגון, שעמד אתמול על 193, לצד 773 מבודדים שנחשפו לחולי קורונה.
לפני תחילת מבצע החיסון נע מספר המאומתים לקורונה במשטרה סביב 500 שוטרים ועוד כ-2,500 מבודדים, כלומר כ-10% מכוח האדם במשטרה היה בבית – מה שפגע קשות בהתמודדות מול אכיפת חוקי הקורונה שהתווספו על מטלות השגרה של המשטרה.
7 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף בתל אביב
אכיפת משטרה את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף בתל אביב
שוטרים אוכפים את תקנות הקורונה בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
נכון לאתמול 22,689 שוטרים ושוטרות – שהם 72% מכלל השוטרים – התחסנו בפעם השנייה וזכאים לתעודת מתחסן. 8% נוספים החלימו מקורונה ולפי משרד הבריאות הם מחוסנים גם ללא שתי הזריקות.
במסגרת עבודתם באכיפת חוקי הקורונה, בשמירה על סדר ציבורי בהפגנות ברחבי הארץ ובטיפול באירועי מוקד 100 נחשפו השוטרים לחולים בקורונה ורבים מהם נדבקו במהלך עבודתם. לכן הייתה המשטרה אחד הארגונים הראשונים שמשרד הבריאות תיעדף לקבלת חיסונים.
"בדצמבר 2020 החל מבצע החיסונים במשטרה, וכבר שבועיים אחר כך ראו אצלנו ירידה משמעותית בתחלואה, וכך גם בכל שבוע שעבר מאז", סיפר אתמול רב-פקד יוסי קלי, קצין ארגון רפואה במשטרה. במשטרה ממשיכים במלוא המרץ בחיסון אנשיהם, ולדברי רפ"ק קלי עד סוף החודש יותר מ־90% יהיו מחוסנים.
7 צפייה בגלריה
מחסום בימי הסגר השלישי
מחסום בימי הסגר השלישי
מחסום בימי הסגר השלישי
(צילום: דוברות המשטרה )
ומה עם שוטרים שמסרבים להתחסן? "אנחנו פועלים לפי הנחיות משרד הבריאות וחוק זכויות החולה שלא מאפשר חיסוני קורונה בכפייה", הסביר קלי. "בתחילת מבצע החיסון הייתה יחידה שבה משרתות שוטרות צעירות שחששו להתחסן בגלל שנפוצה שמועה שהחיסון עלול לפגוע בפוריות. הזמנו רופא גינקולוג בכיר לשוחח עם השוטרות הצעירות, ולאחר שהן שמעו את הסבריו הרפואיים, ששללו את השמועות, השוטרות החלו להתחסן".
לדברי קלי, מי שבכל זאת יבחר שלא להתחסן ינהגו עימו בדיוק כפי שמשרד הבריאות מנחה לגבי היחס למי שאינו מחוסן: "דבר אחד שכבר עשינו זה שכשיפתחו בימים הקרובים את חדרי הכושר ביחידות, הכניסה אליהם תהיה עם תעודת מתחסן בלבד".

יותר מ־20% מצוותי קופות החולים לא מחוסנים

כמעט חודשיים מאז החל מבצע החיסונים - ומשרד הבריאות טרם גיבש נהלים מסודרים באשר להתחסנות הרופאות והרופאים בקופות החולים. בפועל, מבוטחים רבים שפונים לקבלת טיפול רפואי בסניפי הקופות עלולים לפגוש חברי צוותים רפואיים שלא התחסנו.
במשרד הבריאות הסבירו שהם עובדים כעת על חוזר שיכלול הנחיות לעובדים שטרם חוסנו. במשרד נמנעו אתמול מלמסור את נתוני ההתחסנות בקופות החולים, אולם ההערכה במערכת הבריאות היא שלפחות 20% מעובדי הקופות עוד לא חוסנו.
7 צפייה בגלריה
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית מתחסן
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית מתחסן
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מתחסן
(צילום דוברות בילינסון)
בכללית, מכבי ולאומית דיווחו על שיעורי התחסנות שנעו בין 70% ל-80%. ממאוחדת לא נמסרה תשובה בנושא. בקופות החולים הסבירו שבהיעדר הנחיות מסודרות ממשרד הבריאות וחוסר יכולת לחייב עובדים להתחסן – נותר להם רק להתמקד בפעולות הסברה. "אין אפשרות לחייב עובד להתחסן בניגוד לרצונו, משום שזה לא חוקי", הסביר אתמול גורם במערכת הבריאות.
"כרגע אין כל הנחיה של משרד הבריאות לחייב עובדים להתחסן, אבל שיעורי ההתחסנות אצלנו הם גבוהים מאוד", אמרו אתמול בקופת חולים כללית. "מול מי שבוחר לא להתחסן נעשים מאמצים של הסברה, על מנת להבין ממה נובעת ההימנעות שלו. בדרך כלל שיחה אישית שכוללת מתן מידע רפואי מבוסס ורלוונטי מביאה להתחסנות".
7 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
פרופ' לוי בתדרוך של משרד הבריאות
(צילום: לע"מ)
עדות למצוקה ולהיעדר היכולת של משרד הבריאות לחייב את עובדי מערכת הבריאות להתחסן נרשמה בשבוע שעבר, כאשר במכתב ששיגר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, למנהלי בתי החולים הוא הדגיש את חשיבות ההתחסנות. "יש מספר רב של בתי חולים שמצב החיסון בקרב הצוותים טעון שיפור, וחשוב שזה יהיה בטווח הזמן הקרוב", כתב לוי. "אנו קוראים לכל מנהלי בתי חולים עם שיעור חיסון מתחת ל-70% להכין תוכנית להגברת החיסון עד לשיעור של 90%-85%".
"אנחנו חצינו את ה-80%", סיפר אתמול חיים פרננדס, מנכ"ל קופת חולים לאומית. "צריך לעשות בירור מול העובדים שלא התחסנו. לדעתי, עובד שבחר לא להתחסן ושבעקבות חשיפה לחולה מאומת נכנס לבידוד, יש לבנות עבורו מודל שבמסגרתו הוא יקבל תשלום חלקי עבור ימי המחלה וחלק מהימים יבואו על חשבונו. ההחלטה לא להתחסן, שברמה אישית יכולה אולי להיות לגיטימית, יוצרת קושי ברמה המשקית והחברתית".