באיחור רב ורק חודש לפני סיום שנת הלימודים, הודיעו הערב (יום א') שרי הממשלה על תוכנית להמשך הלימודים גם בחופש הגדול, לאור הפערים הרבים שנצברו בתקופת הקורונה - אולם במתכונת מצומצמת יותר מזו שעליה הכריז תחילה ראש הממשלה בנימין נתניהו.
4 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
בתכנית המקורית נמסר כי התלמידים, מהגן ועד כיתות י"א, יקבלו מענה למשך חודש שלם, אולם בתוכנית שנחשפה כעת עולה שמהגנים ועד כיתות ו' התוכנית תימשך רק שלושה שבועות. לצד זאת, עלות התוכנית המקורית אמורה הייתה להיות שני מיליארד שקלים וחצי, בעוד התוכנית הנוכחית תוקצבה ב-900 מיליון שקל בלבד - פער של 64% בין התקציב המובטח לזה שהוקצב באמת.
בכיתות ז' עד י"א, יישום התוכנית יהיה תלוי בהיענות התלמידים והוריהם. בהתאם למספר התלמידים שיירשמו, כך נמסר, ייקבעו מספר ימי הפעילות. כל מנהל בית ספר יקבל תקציב גמיש שינוע בין 20 ל-45 אלף שקלים ויחליט על תוכנית למתן תגבורים במקצועות ליבה ומענים חברתיים ורגשיים.
התכנית תחל לפעול מ-21 ביוני עם תום הלימודים הרשמיים בחטיבות הביניים ובחטיבה העליונה. ב-1 ביולי יצטרפו ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר היסודיים.
ואולם, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, אמר כי התוכנית עדיין לא הגיעה לידיהם. הוא ציין כי "מדובר בשלב של אחרי הרגע האחרון, ולכן אני מעריך שלא נוכל להתחיל לפני 4 ביולי. כשנקבל את המתווה נלמד אותו ונבחן את כלל המשמעויות בכל הקשור לגיוס כוח אדם ומורים ברגע האחרון". להלן עיקרי התוכנית שפורסמה:

גני הילדים

התכנית תפעל בין 1 ביולי ועד 21 ביולי, ותכלול פעילויות שונות להשערה וחוויה. לפי התוכנית, ילדי הגן שעולים לכיתה א' יעבדו בשבועות הללו על לימודי שפה ומתמטיקה, בעוד ילדי הגן בגילי 4-3 יתמקדו בהעשרת השפה הדבורה, בהעשרת אוצר המילים ובתרגול של שיח. העבודה עם הילדים תתקיים בקבוצות קטנות.
4 צפייה בגלריה
גן אלונים ברעננה
גן אלונים ברעננה
גן ילדים ברעננה. הפעילות תתקיים בקבוצות קטנות
(צילום: עיריית רעננה )
במסגרת התוכנית השבועית ישולבו גם תוכניות "מעברים" - ליצירת רצף חינוכי בין גן הילדים וכיתה א', ו"שמש בכיסים" – לחיזוק תחושת החוסן, הגברת תחושות של רווחה נפשית אישית והעמקת הקשרים החברתיים בחברת הילדים, באמצעות משחקים.

ביסודי

התכנית תפעל בין 1 ביולי ל-21 ביולי, וצפויה לכלול פעילויות של העצמה רגשית-חברתית, פעילויות חברתיות, משחקים ותנועה. לצד זאת, צפויות להתקיים גם פעילויות העשרה. מדי יום יומלץ להקדיש שעה אחת או יום מרוכז בשבוע לאומנויות, ספורט, תנועה, תיאטרון, מוזיקה ופעילויות דומות.
בהיבט הלימודי, צפויים תלמידי כיתות א'-ב' לעסוק במקצועות הליבה - שפה ומתמטיקה. בכיתות ג'-ד' יתמקדו בשפה, במתמטיקה ובאנגלית וכך גם בכיתות ה'-ו'.
4 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
תלמידים בתל אביב. המיקוד יהיה במקצועות הליבה
(צילום: מוטי קמחי)
מודל השתתפות ההורים בגנים ובבתי הספר היסודיים יתחלק לפי אשכולות למ"ס. ברשויות שנכללות באשכולות 4-1 ההורים לא ישתתפו כלל במימון התוכנית, באשכולות 7-5 יתבקשו ההורים לשלם 300 שקלים לכל תלמיד למשך כל התוכנית (20 שקל ליום), ובאשכולות 10-8 יתבקשו ההורים לשלם 450 שקל עבור כל תלמיד בכיתות גן עד ו'.

בעל-יסודי (ז'-י"א)

התוכנית בבתי הספר העל-יסודיים תחל לפעול ב-21 ביוני וצפויה להימשך באופן גמיש על פי החלטת בתי הספר וצורכי התלמידים. התלמידים יתבקשו להירשם לתוכנית, ולפי ההיענות ייקבע מתווה הפעילות.
על כל יום בתוכנית צפויים ההורים לתלמידי התיכון והחטיבות לשלם 30 שקלים. התוכנית אמורה לאפשר מענה מותאם לקבוצות רלוונטיות או לכלל התלמידים במשך תקופות משתנות, בין היתר לפי שיקול דעתו של מנהל בית הספר.
4 צפייה בגלריה
בחינת בגרות בגן יבנה
בחינת בגרות בגן יבנה
בחינת בגרות, השבוע. התוכנית תהיה גמישה
(צילום: משרד החינוך )
בהיבטים רגשיים וחברתיים, כך לפי התוכנית, יתמקדו התלמידים בהעצמה רגשית, בפעילויות הכנה לצה"ל, התנדבות בקהילה וסיורי מורשת. בהיבטים הלימודיים, המיקוד יהיה במקצועות הליבה - שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים.
לתלמידי כיתות ט' יינתן לתלמידים מענה ממוקד נוסף לקראת המעבר לתיכון, בדגש על מיומנויות המאה ה-21 כמו למידה עצמית, בינתחומית ואוריינות דיגיטלית. תלמידי כיתות י' וי"א יעסקו בהכנה לבחינות הבגרות. בתוכנית נקבע כי בתי הספר יוכלו לגבות דמי רצינות בגובה של עד 30 שקלים.
לפי התוכנית, בראשית שנת הלימודים הבאה יקיימו בתי הספר מיפויים כדי לבדוק את רמת התלמידים במקצועות הליבה - שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים בהתאם לשכבת הגיל הרלוונטית. כמו כן, בתי הספר אמורים לערוך גם ניטור למיפוי פערים רגשיים.