בדרך לממשלת שינוי? מורן אזולאי מדווחת
(צילום: אלי מנדלבאום, משה מזרחי)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך במאמצים לטרפד את הקמת ממשלת השינוי שעל הרכבתה הכריז אמש (יום ד') יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. עיקר המאמצים מכוונים לפירוק ימינה של נפתלי בנט ותקווה חדשה של גדעון סער. בימין אמנם מעודדים מכך שח"כ ניר אורבך מימינה מתלבט בנוגע להקמת הממשלה החדשה ועשוי להודיע על התנגדות לה, אך ניסיונותיו של נתניהו להשיג אותו העלו עד כה חרס: אורבך מסנן שיחות מאז אמש.
בימין מנסים במקביל לאורבך להגביר את הלחץ על יתר חברי הסיעות בימינה ובתקווה חדשה. אורבך נסוג מהמהלך לכינוס מליאת הכנסת לצורך החלפת יו"ר הכנסת יריב לוין במיקי לוי מיש עתיד. לאחר שהסיר את ידיו מהיוזמה - אין למהלך רוב של 61 ח"כים. חוגים רחבים בימין מפעילים מכבש לחצים על חברי הכנסת מהימין באמצעות רבנים, פעילים ומקורבים. בנט מנסה לבלום את המהלכים הללו ובמהלך היום נפגש בביתו עם כמה מחברי סיעתו שתתכנס מחר בשעה 10:00 בבוקר לישיבה בביתו של בנט ברעננה.
2 צפייה בגלריה
אורבך מסנן את השיחות לרה"מ, בנט מנסה לצופף שורות בימינה
אורבך מסנן את השיחות לרה"מ, בנט מנסה לצופף שורות בימינה
אורבך מסנן את השיחות לרה"מ, בנט מנסה לצופף שורות בימינה
(צילום: AFP, יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
לפני הצהריים, ולראשונה מאז שלפיד הודיע לנשיא כי "עלה בידו" להרכיב ממשלה, תקף נתניהו ברשתות החברתיות את ההסכם שסיכמו לפיד ובנט עם רע"מ של מנסור עבאס - מפלגה שהוא עצמו קיים עמה מגעים. נתניהו כתב: "בנט מכר את הנגב לרע"מ! כל חברי הכנסת שנבחרו בקולות הימין חייבים להתנגד לממשלת השמאל המסוכנת הזאת".
ראש הממשלה שיתף טבלה ובה מושווים הישגים שונים של רע"מ במשא ומתן מול בנט ולפיד למול מה שהוא לכאורה הציע לעבאס. בין היתר טען נתניהו כי בעוד עבאס קיבל את ראשות ועדת הפנים בכנסת, הוא לא הבטיח לו דבר שכזה. נתניהו טען כי מלכתחילה המגעים של הליכוד מול עבאס היו רק על תמיכתו בהצעת נתניהו לבחירות ישירות לראשות הממשלה, ולא להצטרפות לקואליציה.
נתניהו טען גם כי הובטח לרע"מ לבטל את חוק קמיניץ שהחמיר את הענישה על עבירות תכנון ובנייה - דבר שבימינה אומרים כי אינו נכון. במפלגתו של בנט מיהרו לפרסם הודעה תחת הכותרת "ההסכם עם רע"מ - הנה האמת", ופירטו בטבלה מסודרת משלהם את עיקרי ההסכם. בימינה מדגישים כי הוסכם שחוק קמיניץ יישאר בתוקף וכי תימשך השהיית האכיפה שלו - כפני שנהוג כיום.
במסגרת הלחץ של הימין מתוכננת הערב הפגנה גדולה מחוץ לביתה של ח"כ איילת שקד תחת הקריאה: "חזרי הביתה". זהו צעד נוסף של ארגוני הימין שעובדים בשיתוף פעולה עם הליכוד ועם הציונות הדתית במטרה למנוע את השבעת הממשלה החדשה. בצל הלחצים המופעלים על אנשי הימין, מסר היום בכיר תקווה חדשה, ח"כ זאב אלקין: "אני רואה שיש רבים שמתנדבים לדבר בשמי. לכל השואלים: אני חלק ממפלגת תקווה חדשה ומחויב לדרכה. כל השאר זה ספינים".
הבוקר כינס נתניהו בלשכתו את ראשי מפלגות הגוש שלו - ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית - בניסיון לגבש יחד אסטרטגיית פעולה. יתר חברי הכנסת של הליכוד ממודרים מהמהלכים האחרונים ואף הוטל עליהם עוצר ראיונות.
במקביל למאמציו של נתניהו לפורר את ימינה ואת תקווה חדשה, מנהיגי שתי המפלגות הללו פועלים לצופף שורות ולמנוע נטישות של חברי כנסת לפני ההשבעה. ניר אורבך מסתמן כרגע כ"חוליה החלשה", ועשוי להצטרף בכך לח"כ עמיחי שיקלי מימינה שכבר בתחילת הדרך יצא בחריפות נגד המהלך. הלילה, מיד לאחר ההודעה לנשיא, נפגש בנט עם אורבך – וניסה לשכנע אותו שלא להצביע נגד אישור הממשלה באופן אקטיבי. בתום הפגישה סיכמו אורבך ובנט להיפגש היום פעם נוספת. אם אורבך יחליט להצביע בכל זאת נגד הממשלה, בגוש השינוי יצטרכו רשת ביטחון של חלק מחברי הרשימה המשותפת – בהימנעות בהצבעה – דבר שחלק מראשי הגוש מתנגדים לו.
2 צפייה בגלריה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד חותמים על ההסכם המשותף בכפר המכביה, אמש
(צילום: נוואף אל-נבארי)
לפיד מודיע לנשיא: "עלה בידי להרכיב ממשלה"

ח"כ אופיר סופר מהציונות הדתית בריאיון לאולפן ynet
(צילום: משה מזרחי)

אורבך בן ה-51, מנכ"ל מפלגת הבית היהודי לשעבר, שובץ בבחירות האחרונות במקום השישי ברשימת ימינה של בנט, אחרי שהפסיד בפריימריז לראשות הבית היהודי. ח"כ אופיר סופר מהציונות הדתית טען הבוקר בריאיון באולפן ynet כי אורבך יתנגד בסופו של דבר להקמת הממשלה. סופר הזכיר את השיחות אתמול במשכן הכנסת בין ח"כ אורבך לאלון דוידי, ראש עיריית שדרות שהיה ברשימת ימינה ופרש רגע לפני השבעת הכנסת – על רקע התנגדותו להקמת ממשלה כמו זו שכעת מתגבשת. "שניהם נתנו לבנט הסכם, נתנו לו את תעודת האמינות, שהוא לא הולך לשמאל", אמר סופר. "שניהם האמינו לו. עומדת כאן מערכת של יחסים חבריים אל מול האמת, אל הדרך לשמה יצאת. שני האנשים האלו כרגע מובילים את המאבק למען הדרך שהם מאמינים, והם אלו שיבלמו את הממשלה הזאת".
כדי לצופף שורות פועלים בגוש השינוי להקדים ככל האפשר את ההצבעה על אישור הממשלה והשבעתה, ובכך לצמצם את חלון ההזדמנויות של נתניהו לסיכול המהלך. לשם כך הם מנסים כעת להחליף את יו"ר הכנסת יריב לוין בח"כ מיקי לוי מיש עתיד. הבוקר ספגו בגוש השינוי מבוכה כאשר הודיעו ש-61 ח"כים צירפו את חתימתם לדרישה לקיים בהקדם האפשרי הצבעה על החלפת לוין. אולם המהלך לא היה ידוע לכל חברי הכנסת מהגוש, וח"כ אורבך שמתלבט כאמור מיהר להודיע שהוא מושך את החתימה שלו, שנראה שהייתה מוכנה מראש. בלעדיו, למהלך להחלפת לוין אין רוב. אם לוין לא יוחלף הוא יוכל לדחות בקרוב לשבועיים את כינוס המליאה לצורך השבעת הממשלה החדשה, כאשר המועד האחרון המותר לפי החוק הוא יום שני, 14 ביוני.