4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
"המדיניות לא תשתנה בגלל פוליטיקה או בחירות". הנשיא הנבחר ביידן וטראמפ
(צילום: gettyimages)
אליוט אברמס, השליח האמריקני לענייני איראן, אמר כי הוא מאמין שגם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ימשיך עם מדיניות הסנקציות על טהרן - מאחר שלדבריו מדובר במדיניות החוץ של ארצות הברית, ואין לה קשר לפוליטיקה או לבחירות.
אברמס מבקר בימים אלה בישראל במסגרת המאמצים להחרפת הסנקציות לפני השבעת הנשיא החדש, ונועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי וקצינים בכירים באגף המודיעין של צה"ל. מכאן ימריא השליח לריאד ולאבו דאבי.
בתדרוך שערך היום (שני) לכתבים אמר אברמס, המשמש גם כשליח המיוחד לוונצואלה, כי אם ביידן אכן ימשיך לנקוט עמדה חזקה מול משטר האייתוללות - לאיראנים לא תהיה ברירה אלא לשנות את התנהלותם באופן משמעותי.
4 צפייה בגלריה
אליוט אברמס שליח ארה"ב לענייני איראן
אליוט אברמס שליח ארה"ב לענייני איראן
אברמס עם נתניהו והשגריר פרידמן
(צילום: שגרירות ארה"ב ירושלים )
"כשאנחנו מטילים סנקציות על שגריר איראן בעיראק בגין פעילויות טרור – זה לא קשור לפוליטיקה", אמר השליח. "יש גם תהליך של חקיקה, הסנקציות לא נכנסות לתוקף מהיום למחר. אנחנו לא מתכוונים לשנות את התוכנית שלנו, הסנקציות נמשכות ואנחנו נחושים להמשיך בקמפיין הלחץ המקסימלי על איראן".
אברמס נשאל אם ביידן עלול להפוך את הסנקציות הללו והשיב כי "באופן חוקי, אני חושב שלכל נשיא יש זכות להפוך צו שאושר בתקופת קודמו בתפקיד. האם זה מומלץ? זאת כבר שאלה אחרת". עם זאת, השליח הבהיר כי "חלק מהסנקציות לא קשורות בכלל להסכם או לפעילות הגרעין של איראן. יש סנקציות בנושא זכויות אדם ופעילות טרור. תיאורטית אפשר להפוך אותם, אבל קשה לי לראות איך נשיא יבחר בכך. איראן היא עדיין תומכת הטרור הגדולה ביותר בעולם, אין ויכוח על תפקודה השלילי בלבנון, בתימן, בעיראק ובתמיכה במיליציות השיעיות".
השליח הודה אמנם על חילוקי דעות בין ממשל טראמפ לממשל המסתמן של ביידן בכל הנוגע להסכם הגרעין, אך אמר כי כך או כך איראן לא עומדת בתנאי ההסכם. "אני לא חושב שלחזור להסכם המקורי ב-2021 יהיה פשוט. המזרח התיכון נראה אחרת עכשיו, בין השאר בגלל הסנקציות האמריקניות". הוא הוסיף כי "חמישה נשיאים אמריקנים כבר אמרו שלא ירשו לאיראן להתחמש בנשק גרעיני. זו גם העמדה של ישראל. זאת לא רק העמדה של הנשיא הנבחר, אני יכול לומר שזאת תהיה העמדה גם של המנצח ב-2024".
4 צפייה בגלריה
איראן מטבע ריאל איראני
איראן מטבע ריאל איראני
הסנקציות מורגשות גם בירידת הערך של הריאל האיראני
(צילום: AFP)
אברמס הבהיר כי הסנקציות המתוכננות לחודשים הקרובים יהיו אפקטיביות מאוד למרות שיהיו חד-צדדיות. "הגענו לשלב שבו איראן יודעת שהיא צריכה הקלה - והשאלה היא איזה מחיר היא תצטרך לשלם על כך", אמר אברמס. "אם ארה"ב תנקוט עמדה חזקה, לאיראנים לא תהיה ברירה. הלחץ המצטבר עושה את שלו". הוא הוסיף כי "ככל שהלחץ הכלכלי גובר, המשטר מבין שתהיה לכך השפעה פוליטית בתוך המדינה.
"צריך לזכור שגם טראמפ וגם ביידן תכננו להיכנס למשא ומתן עם איראן ולהשתמש בלחץ הזה", הוסיף אברמס ופירט: "האיראנים נוקטים מדיניות של סחיטה: 'הסירו את הסנקציות או שנעשיר עוד אורניום ונבנה עוד צנטריפוגות'. השאלה כעת היא אם ארה"ב תשתמש בלחץ שנבנה עד עכשיו כדי להניא אותם מההתנהלות שלהם. אני חושב שזה אפשרי, כי הממשל האיראני נתון ללחץ מאוד משמעותי".
אברמס הסביר כי הבחירות באיראן ייערכו ביוני 2021, ובארבע השנים הקרובות יתעוררו שאלות בעניין מצבו הבריאותי של עלי חמינאי ועל זהות היורש שלו. זאת לא שאלה איך לגשת לאיראן אלא להגיד לה אם אתם רוצים להסיר הסנקציות אתם יודעים מה צריך לעשות".
4 צפייה בגלריה
"בבחירות יעלו שאלות על מצבו הרפואי". עלי חמינאי
"בבחירות יעלו שאלות על מצבו הרפואי". עלי חמינאי
"בבחירות יעלו שאלות על מצבו הרפואי". עלי חמינאי
(צילום: EPA)
השליח נשאל בנוסף על הנושאים שבהם ייעץ לנשיא הנבחר, ואמר כי "האיראנים רוצים שהסנקציות יוסרו כי יש להם השפעה משמעותית על הכלכלה שלהם. אנחנו רואים את זה בירידת הערך של הריאל, האינפלציה והצניחה בייצוא הדלקים. יש לנו הרבה מנופי לחץ על איראן כתוצאה מהלחץ הזה ואין לנו כוונה לזנוח אותם".
לדברי אברמס, המצב הכלכלי של איראן משתקף גם בירידה בתמיכה הכלכלית בחמאס ובחיזבאללה. "שנים מדברים על הסכם ימי עם לבנון, אז מדוע חיזבאללה אישר זאת עכשיו? בגלל הלחץ. אני גם לא חושב שרוסיה וסין מעוניינות בכך שלאיראן יהיה נשק גרעיני".