אתמול באולפן ynet: הגנים נפתחו
(צילום: אורי דוידוביץ, משי בן עמי, שחר גולדשטיין)

יותר מחצי מיליון ילדים עד גיל 6 חזרו אתמול (יום א') למערכת החינוך, עם ההסרה החלקית של ההגבלות שהטילה הממשלה בזמן הסגר. ההחלטה להחזיר 20 אלף מוסדות חינוך לפעילות התקבלה רק בסוף השבוע, והלימודים בהתאם נפתחו בשמחה ובבלגן. על פי נתונים שפרסם פורום הגנים הפרטיים, בשל תקופת ההיערכות הקצרה שניתנה לקראת החזרה למסגרות - רק כ-3,000 גננות וסייעות הספיקו לעבור בדיקות קורונה מתוך עשרות אלפי אנשי צוות. בהנהגת ההורים הארצית דורשים לחייב את כל הגננות והסייעות לעבור בדיקה לגילוי קורונה.

2 צפייה בגלריה
 מתחם היבדק וסע בגני יהושע
 מתחם היבדק וסע בגני יהושע
מתחם היבדק וסע בגני יהושע בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
2 צפייה בגלריה
אשדוד
אשדוד
גן באשדוד שנפתח אתמול
(צילום: משרד החינוך )
יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, טענה כי ההמלצה לגננות להיבדק לקורונה אינה רלוונטית. לדבריה, "הבדיקות הן חלק מניסיון לכסות על מחדל פתיחת הגנים בלי להתייעץ עם הגננות בשטח ובמקום לפתוח בקבוצות קטנות בקפסולות. היום גננת תעשה בדיקה ותצא שלילית ושתי דקות אחר כך זה כבר לא תקף".
שרי כהן-בכר, מנהלת גן בפתח תקווה, לא נבדקה לקורונה. "אין טעם בבדיקה. הרי אם גננת נבדקת ונמצאת שלילית לקורונה, אך ילד או הוריו מגיעים לגן ומדביקים את כל הילדים ואת הגננת - לא עשינו בזה דבר. כבר נפטרה גננת שנדבקה מילד שנשלח לגן למרות שמשפחתו חלתה".
גננת מתל אביב שנענתה להמלצה להיבדק טרם קיבלה את תוצאת הבדיקה אך נאלצה לפתוח את הגן אתמול. "האבסורד הוא שנבדקתי ופתחתי את הגן בלי לדעת מה תוצאת הבדיקה", סיפרה, "ומה אם חלילה יתברר שאני חיובית? מה עשינו בזה?".
מתחם בדיקות קורונה לגננות בת"א
(צילום: נדב אבס)

שרון רוגוזינסקי, מנהלת גן בירושלים, עברה בדיקה בשבת בצהריים ואתמול פתחה את הגן. "קיבלנו את התוצאות רק בשעות הערב המאוחרות", אמרה, "אני ממש חוששת שאדבק בהמשך. אנחנו כועסות על הדרך שבה החזירו אותנו לעבודה בלי מתווה מסודר, בלי קפסולות ותוך הסכמה לתחלופה גבוהה של גננות משלימות. הילדים כל כך התגעגעו לגן ותכף יסגרו שוב בגלל ההתנהלות הלא-מקצועית. ממש אנדרלמוסיה".
הבדיקות המקדימות שערכה עיריית רמת גן בקרב 250 גננות וסייעות חשפו כי שמונה מהן נדבקו בקורונה. ראש העיר כרמל שאמה הכהן פתח הבוקר מתחם בדיקות חינם וללא הפניה לתושבים בכפר המכביה, וקרא להם: "לכו להיבדק גם אין לכם תסמינים".
לדברי יו"ר פורום הגנים הפרטיים חנן דגן, "הממשלה שוב כשלה בבנייה נכונה של יציאה מהסגר ופתיחת מערכת החינוך. המלצות משרד הבריאות לחזרה לשגרה מנותקות מהמציאות - אי אפשר להנחות גננות לגיל הרך לעטות מסכות ולשמור מרחק של שני מטרים. לא נחליף לילדים טיטול עם מלקחיים, וילדים בגיל הזה חייבים את החיבוק והקרבה. מזה זמן רב אנחנו קוראים למשרד הבריאות לשבת איתנו, אנשי השטח, אך לצערי אין כל מענה או התייחסות".
לעומת גני העירייה שאת חזרתם ניהלו משרד החינוך והעיריות, בעלי מעונות היום הפרטיים מצאו עצמם לבד במערכה אל מול מסרים סותרים והמלצות מבלבלות. "לא ייתכן שבשישי בבוקר יוצאת המלצה שמתגלה בתקשורת ומצפים שכולם יספיקו להיערך", אמר מנכ"ל התאחדות מעונות היום יניב בר-אור. "כרגיל הכל ברגע האחרון ונראה שאין מי שינווט את הספינה הזו".
למרות נתוני הבדיקות הנמוכים, לפי פורום הגנים הפרטיים כ-90 אחוז מתוך 10,000 מסגרות פרטיות נפתחו אתמול, ובעלי המעונות דיווחו על ירידה של בין 10 ל-20 אחוז בנוכחות בגנים. "רוי חזר לגן", מספרת דסי לייבל, מיד חנה, אמא של רוי בן השנה ועשרה חודשים ושל התאומות שקד וליה בנות השמונה. "חשוב להחזיר את הילדים למסגרות, הם זקוקים לחברים ולתוכן הנלמד, אבל חבל שהחזרה נעשתה בכזה אופן. יש הרבה בלגן. לומדים בקפסולות? הגננת מחויבת להיות עם מסכה? לנו ההורים מותר להיות בגן? אנחנו נמצאים בחוסר בהירות לגבי מה שקורה".
עם פתיחת הלימודים אתמול בגני הילדים פרסם משרד החינוך את נתוני התחלואה בקרב הילדים שחזרו למסגרות ובהם ילדים בני שלוש עד שש ותלמידי החינוך המיוחד. מהנתונים עולה כי מתוך 592,000 הילדים - 750 נמצאו חולים, מתוכם 192 ילדים חולים בחינוך המיוחד.
לא רק ילדי הגן חזרו למסגרות, גם יותר מ-320 אלף סטודנטים התחילו אתמול את שנת הלימודים האקדמית ב-60 המוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ. מדיווחי המוסדות עולה כי חלה עלייה של בין 20 ל-25 אחוזים בהרשמה ללימודים אקדמיים בכל התארים.
מגפת הקורונה חייבה מעבר להוראה מקוונת והשפיעה גם על גידול של כ-20 אחוזים בהרשמה ללימודים. במוסדות הגבוהים תולים זאת בחזרת צעירים רבים מהטיול הגדול בעולם נוכח הנסיבות, אך באקדמיה מעלים חשש כי המציאות הלא-יציבה תביא גם לנשירת סטודנטים רבים.