רה"מ נתניהו בנאום במליאת הכנסת על אסון הר מירון
(צילום: ערוץ כנסת )

על רקע האסון במירון שגבה את חייהם של 45 בני אדם, מתכנסת אחר הצהריים (יום שני) מליאת הכנסת לדיון במחדל ובטרגדיה. בדיון נשא דברים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי שהתייחס לראשונה לאסון. איש מהם לא התייחס לשאלת האחריות למחדל המתמשך. השר דרעי אמר: "היו בעיות משפטיות, עלינו לקחת אחריות על המתחם". נתניהו אמר כי "חובתנו לבדוק כל היבט של האסון במירון", אך נמנע מלהתייחס למחלוקת סביב מינוי ועדת חקירה ממלכתית. בהמשך עלה לדוכן השר לביטחון פנים אמיר אוחנה לשאת דברים - ונמנע מלהתייחס לסוגיית האחריות למחדל. ynet עביר את הדיון בשידור ישיר.
שר הפנים אריה דרעי במליאת הכנסת: "היו בעיות משפטיות, עלינו לקחת אחריות על המתחם"
(צילום: ערוץ כנסת )

נתניהו אמר: "חובתנו היסודית היא לבדוק כל היבט של אסון מירון. בתום ימי האבל נבדוק בצורה סדורה, מעמיקה ויסודית את כלל הקשורים בהתכנסות בהר - בהווה ובעבר; את ההגעה, את האבטחה, את הכניסה, את היציאה ומעל הכול - השינויים ההנדסיים הדרושים בהר. נלקח את מלוא הלקחים לעתיד כדי שאסון כזה לא יקרה שוב". רה"מ המשיך: "קל להתלהם, קשה לחשוק שפתיים".
"פקד אותנו בל"ג בעומר לילה של חושך במקום אור. התמונות הנוראות באסון מירון פלשו לכל בית החרידו כל אדם; סדקו כל לב ואין מנחם. כולנו יחד מבכים את המכה העצומה. 45 עולמות מלאים אבדו לבלי ישוב. לעמנו אין אבל פרטי, גם אבלו של היחיד או ציבורי משום כך נהגנו אתמול יום אבל לאומי שמאחד את כל אזרחי ישראל. הרכנו ראש, הורדנו דגל, חיבקנו את המשפחות שחייהן התהפכו וודענו לסיפורן של הנספים. יש מבוגרים וילדים, ישתושבי ארץ ובאו חוץ לארץ, באו ללמוד, לשמוח להרגיש שותפות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

נתניהו הוסיף: "כולם אוהבי ישראל, כולם אוהבי התורה, כולם רצו לספוג מהזוהר של רשב"י. אתמול ביקרתי את פצועי האסון בבית החולים רמב"ם בחיפה. זה היה מפגש מטלטל. פגשתי הורים שאוחזים ביד בנם שיצא מכלל סכנה - ופגשתי הורים שאוחזים ביד בנם שעדיין לא ברור מהי חומרת הפגיעה שנגרמה לו. אם יחיה, ואיך יחיה. אחד ההורים אמר פה מגלים שלעם ישראל יש לב אחד המשפט הזה אומר הכול".
נתניהו אמר עוד: "המשפחות לא לבד - וזה הדבר החשוב ביותר. נעזור להם בכל מה שנוכל כדי לעזור לשקם את חייהם, נהיה כתף תומכת היום, מחר ותמיד".

4 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

דרעי: "רצינו שתהיה הילולה השנה"

דרעי, כפי שצוין, התייחס לראשונה לאסון: "שתקתי כמה ימים כדי לסיים את מסע ההלוויות. אין בפי מילים שמסוגלות לתאר את ההלם והטלטלה שעברנו. עברתי הרבה בחיים. ראיתי כאב, אסונות ואובדן; אבל אסון נורא כזה - 45 קדושים, מתוכם 25 ילדים, נערים, בחורים, שחלקם לא זכו להיכנס לעשות בר מצווה וכולם לא זכו להקים בית בישראל". לדבריו, "כשראיתי את המוני בית ישראל - בעיקר תושבי תל אביב - מתייחדים עם אבל המשפחות תורמים דם נותנים צדקה מדליקים נרות שרים שירי רגש, התרגשתי עד עומק לבי, עם ישראל מאוחד זה צורך השעה מי יתן וזה יהיה בשגרה ולא רק אסונות בואו ננהג בכבוד זה לזה ברמה הלאומית ומשפחתית בואו נשנה את שיח החרמות בוא ניתן כבוד גם מול מי שלא מסכים עם דעותך
"רצינו לחגוג את ל"ג בעומר", אמר דרעי, "כמו יציאה מחושך לאור גדול. כולם זוכרים את ההילולה בשנה שעברה: מאות בודדות, הילולה כואבת ביותר, רצינו השנה שתהיה הילולה". עוד אמר שר הפנים: "עובדה היא שאיננו יכולים לעשות הכול בגלל בעיות משפטיות. מצב זה חייב להיפסק. הגיע הזמן לקחת אחריות מלאה על כל המתחם ולבנות תשתיות מתאימות כפי שראוי לאתר קדוש. אתמוך בכל פעולה כזו ואין לי ספק שהציבור החרדי יברך על כך".
"האסון הנורא שקרה הוא גזרת שמיים", אמר דרעי, "אבל זה לא פותר אותנו מבדיקה וחקירה כדי שלא יקרה שוב אסון כזה. הרצון שלי, כמי שנמצא בממשלה, הוא להבטיח שתתקיים בדיקה ומקיפה יסודית כדי להבטיח שחס ושלום לא יקרו עוד אסונות כאלה".
בני גנץ במליאת הכנסת על אסון הר מירון: "חובתנו לתקן, זהו הצו שהותירו לנו ההרוגים"
(צילום: ערוץ כנסת )

גנץ: "ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להתפרק לאוטונומיות"

לאחר מכן עלה השר גנץ לדוכן. הוא התייחס בדבריו לפיגוע בצומת תפוח שהתרחש אתמול ואיחל החלמה לפצועים. לאחר מכן הוא דיבר על אסון במירון: "בהר מירון נוספו לרשימה הארוכה מדי עוד 45 בני אדם - צעירים ומבוגרים - שביקשו לחגוג את המסורת ארוכת השנים. בימים שחלפו מאז קראתי את סיפורהים, שיננתי את שמותיהם והיבטתי בתמונותיהם. את הנעשה אין להשיב, אבל בכוחנו להציל חיים. זוהי משמעותה של אחריות. זוהי משמעותה של מנהיגות. אין תפקידה של חקירה בהכרח רק למצוא אשמים, אלא חובה לממש את המחויבות שלנו ללמידה מערכתית. זוהי חובה לאומית וזהו גם צו מוסרי עבור הקורבנות, כדי שמותם לא יהיה לשווא".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גנץ הוסיף: "חובתנו להפוך את האסון הלאומי מנקודת שבר לנקודת שינוי. עבור כולנו האסון הזה הוא גם קריאה דחופה להחזרתה של הממלכתיות. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להתפרק לאוטונומיות שבהן איש הישר בעיניו יעשה. עם אחד אנחנו והדרך לשמור על החיים והמרקם המשותף שלנו כאן היא בבחינת ממלכה אחת לכולם, חוק אחד לכולם".
לדברי גנץ, "לכן, בימים אלו, לא ביקורת דרושה לנו, אלא הפקת לקחים. לא הלקאה עצמית - אלא חיבוק לאומי ואישי מתוך הסתכלות קדימה. ערבות הדדית פירושה שכפי שאסונות משותפים לכולנו - כך גם הפקת לקחים משותפת לכולנו. חובתנו לתקן. זהו הצו שהותירו לנו בלא לדעת זאת הרוגי האסון. זוהי חובתנו כלפי כל אזרחי ישראל".
משה גפני במליאת הכנסת על אסון הר מירון
(צילום: ערוץ כנסת )

לאחר מכן עלה לדוכן יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני: "שנים רבות דנים על העניין הזה. פעם דנה ועדת הכלכלה, פעם הוועדה לביקורת המדינה וכו'. המליאה הצביעה על ההצעה שלי להקמת ועדה פרלמנטרית על מנת לטפל בבעיות; לא היו צריכים חקירה גדולה. כל הזמן, כל השנים, ביקשנו. אני לא רוצה אוטונומיה, אני רוצה מדינה. מירון הוא חלק ממדינת ישראל".

לפיד בכנסת: קורא להקמת ועדת חקירה ממלכתית
(צילום: ערוץ כנסת )
ראש האופוזיציה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, אמר בדיון האבל במליאת הכנסת בעקבות האסון במירון כי "התמונות לא יוצאות מהראש. ילדים, אחינו, זה שובר לב. אנחנו צריכים לבדוק מה קרה ואיך אפשר לעשות אחרת".
הוא קרא להקים ועדת חקירה ממלכתית: "היא צריכה לקום ולעשות בדיקה. הרב יצחק בצרי שאיבד 3 מבני משפחתו באסון הנורא הזה זעק אתמול מדם ליבו 'צריך ועדת חקירה ממלכתית', כי הוא רוצה לדעת מה גרם למותם של בני משפחת ואני מצטרף מפה לקריאה שלו".
4 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המפכ"ל יעקב שבתאי
(צילום: ליהי קרופניק )

המפכ"ל טוען שהמחדל במירון נמשך שנים: "לא נהיה שעיר לעזאזל"

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הדף אחר הצהריים את הטענות על ההיערכות להילולה בהר מירון. הוא האשים "מספר רב של גורמים" בהתנהלות לקויה שנמשכה לדבריו שנים רבות. "לא אתן למשטרת ישראל להיות השעיר לעזאזל של אף גורם כזה או אחר על התנהלות לקויה לאורך שנים של מספר רב של גורמים, שבסוף הכול התנפץ לפתחה של משטרת ישראל שהייתה צריכה להכיל את האירוע הזה לאורך שנים".
המפכ"ל קיים את ישיבת סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה במטה מחוז צפון בנצרת ופתח בהבעת הערכה לשוטרי המחוז ובראשם לניצב שמעון לביא. "הגענו היום למחוז צפון, לערוך את הישיבה השבועית של סגל הפיקוד הבכיר כאשר כולנו מאוחדים ומלוכדים ומביעים תמיכה אחד בשני, ממני ומטה לכיוון מפקד המחוז, לשוטרים, לאגף התנועה ולכל מי שנטל חלק באירוע".
"מדובר באירוע טרגי בהיקף בלתי נתפס שידעה מדינת ישראל ואני משתתף בצער המשפחות, אבל את אבלם ושולח איחולי החלמה לכל הפצועים", אמר המפכ"ל, "משטרת ישראל בפיקודי היא משטרה חזקה, היא משטרה מקצועית עם מוסר עבודה גבוה, שוטרים שעבדו 18 ו-20 שעות, שוטרים שחירפו את נפשם בשביל לחלץ אנשים, ואין לי ספק שנצא מהמשבר הזה מחוזקים. אבל לא נרפה עד שנלמד ונבין מה קרה שם ונפיק את הלקחים במטרה שאירוע כזה לא יקרה פעם נוספת".