בשל אילוצי ועיכובי התקציב לשנה זו החליט הבוקר (רביעי) הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי לבטל השנה תרגיל ענק שיועד להתקיים בחודש ספטמבר הקרוב, ולתרגל בו באופן משולב את כל מפקדות צה"ל, בהם באוויר, בים, ביבשה, בתקשוב, באמ"ן ובשלושת הפיקודים המרחביים.
מדובר באחד משני התרגילים הגדולים בצה"ל שהיו אמורים להתקיים השנה, בהשתתפות אלפי חיילי מילואים וכוחות ביום אויב. חיילי המילואים היו אמורים לקבל את הצווים בימים הקרובים אך בתום דיונים במטכ"ל ולאור הקיצוצים הצפויים לצד הערפל הסמיך סביב גורל תקציב הביטחון השנה, הוחלט לבטל את התרגיל.
1 צפייה בגלריה
התרגיל האחרון בצה"ל עם טנקי מרכבה
התרגיל האחרון בצה"ל עם טנקי מרכבה
לוחמים בתרגיל בצה"ל. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
מדובר באימון רב זרועי שהיה אמור להתקיים במשך שבוע ולבחון את מוכנות הצבא במעבר משגרה לחירום, ומשם למלחמה במספר זירות במקביל. התרחיש שתוכנן כלל ירי של מטחי טילים ורקטות לא רק לעבר ישובים רבים אלא גם לבסיסי הימ"חים בצה"ל. בתרגיל היו אמורים ליישם לקחים מתרגילים דומים אך בהיקפים קטנים יותר שבוצעו בשנה האחרונה.
ביטול התרגיל מצטרף לתרגיל מפקדות קטן בהיקפו אך משמעותי לא פחות שיועד לסתיו ונועד לבחון את המטכ"ל בפרוץ מלחמה בשם "אבן הראשה", אך הוא בוטל השנה בשל מגיפת הקורונה.
מדובר צה"ל נמסר כי החלטת הרמטכ"ל כוכבי באה כחלק מהתהליך לתעדוף משימות צה"ל לשנת 2020 "לנוכח פערי תקציב, הנדונים בימים אלה". נכתב כי "התרגיל המטכ"לי תוכנן כחלק מגרף האימונים השנתי, לאור לקחים מנהלי קרב של תכניות אופרטיביות ולקחי תוכנית העבודה לשנת 2019. בתרגיל היו אמורים להשתתף אלפי אנשי מילואים, ועל כן הוחלט על ביטולו מבעוד מועד וטרם הוצאת צווי מילואים".