מצפון לאי באלי שבאינדונזיה נמשכים הבוקר (יום ה') החיפושים אחר הצוללת הצבאית של חיל הים האינדונזי שנעלמה אתמול ובה 53 אנשי צוות. הבוקר עדכן דובר חיל הים כי הצבא לא קלט ביממה האחרונה שום שדר מהצוללת. אתמול זיהו צוותי החיפוש כתם שמן בים, וכעת הם בודקים אם יש לו קשר להיעלמות. שכנותיה של אינדונזיה מושיטות יד ועוזרות בחיפושים.
הצוללת KRI Nanggala-402, שייצורה הושלם בגרמניה לפני 44 שנה ושב-2012 עברה שיפוץ בדרום קוריאה, נעלמה ביום רביעי בשעה 4:30 לפנות בוקר שעון אינדונזיה כאשר קיימה תרגיל טורפדו מצפון לאי באלי. היא לא דיווחה על תוצאות התרגיל – ומאז לא הצליח הצבא המקומי ליצור איתה קשר. מסוק ושש אוניות של הצי האינדונזי נשלחו לחפש אותה.
במהלך החיפוש האווירי אחר הצוללת זיהה אחד הצוותים כתם שמן ליד המקום שבו ירדה הצוללת אל מתחת לפני הים בפעם האחרונה, ושני כלי שיט של חיל הים, מצוידים בסונר, נשלחו לשם כדי לעזור בחיפוש. חיל הים האינדונזי מסר כי כתם השמן עלול ללמד כי נזק נגרם לצוללת – אבל הוא עשוי גם להתגלות כדרך של הצוות לאותת לצוותי החיפוש על מקום הימצאו.
על כל פנים, דובר חיל הים האינדונזי יוליוס ווידג'וג'ונו עדכן הבוקר כי לעת עתה הצוללת לא נצפתה או נשמעה. לתקשורת האינדונזית אמר כי הצוללת, המונעת בדיזל ומפעילה סוללות חשמליות כשהיא יורדת אל מתחת לפני הים, יכולה לשרוד שהות בעומק של 250 עד 500 מטרים, אבל כל עומק רב מזה עלול להיות מסוכן וקטלני. לדברי מפקד חיל הים, למלחים בצוללת – אם נותרו בחיים – יש כמות חמצן שאמורה להספיק להם עד שבת.
אתמול מסר חיל הים כי ייתכן שבמהלך הצלילה פקדה את הצוללת הפסקת חשמל או שהשליטה עליה אבדה מסיבה אחרת, כך שצוותה לא יכול היה לנקוט צעדי חירום. הוא ציין שכתוצאה מכך עלולה הצוללת לשקוע עד לעומק של 600 עד 700 מטרים.
עומק הים באזור שבו שהתה אתמול הצוללת אינו רב כמו באזורים אחרים של אינדונזיה, אבל בנקודות מסוימות הוא עדיין עשוי להגיע ליותר מ-1,500 מטר. שר החוץ של אוסטרליה פיטר דטון, שארצו התבקשה לעזור בחיפושים, נשמע היום פסימי למדי: "זה נראה כמו טרגדיה איומה, הצוללת באזור עמוק מאוד של הים, 700 או 800 מטר", טען. "זה יקשה מאוד לגלות את מיקומה ולהחזיר אותה אל מעל לפני המים".
אתמול פנתה אינדונזיה לשכנות נוספות שלה מלבד אוסטרליה בבקשה לעזרה, וגם הן השיבו בחיוב. סינגפור ומלזיה כבר שלחו כלי שיט לסייע בחיפושים, כ-60 קילומטרים מצפון לאי באלי. גם ארה"ב, גרמניה, צרפת, אוסטרליה, רוסיה, הודו וטורקיה הציעו עזרה.
אינדונזיה היא מדינת הארכיפלג הגדולה בעולם: היא מורכבת מיותר מ-17 אלף איים, ובשנים האחרונות היא מוצאת עצמה בעימותים הולכים וגוברים הנוגעים לריבונות הימית שלה – בין השאר עימותים עם כלי שיט מסין. אינדונזיה חותרת לשפר את יכולות ההגנה הצבאיות שלה, אבל חלק מהציוד שבו היא משתמשת ישן, ובעשור האחרון נרשמו בה כמה וכמה תאונות שבהן היו מעורבים למשל מטוסי תובלה צבאיים ישנים.
בעבר הפעילה אינדונזיה צי של 12 צוללות שנרכשו מברית המועצות כדי לסייר במימיה של מדינת האיים הענקית, אבל כעת כולל הצי שלה רק חמש צוללת, שתיים מהן צוללות מתוצרת גרמניה ושלוש מתוצרת דרום קוריאה.
מאסון הצוללת אח"י דקר ועד הפיצוץ בקורסק
אינדונזיה טרם ספגה אסון צוללת גדול, אבל כמה מדינות אחרות ספגו אסונות כאלה בעבר. אחד המפורסמים שבהם היה אסון הצוללת הגרעינית הרוסית קורסק, גאוותו הגדולה של הצי הצפוני של רוסיה, שטבעה בשנת 2000. האסון אירע כשהצוללת הייתה בתמרונים בים ברנץ, וכל 118 אנשי הצוות שלה נספו.
בחקירה שנערכה לאחר האירוע התברר כי טורפדו התפוצץ בצוללת ופוצץ אחרים. רוב אנשי הצוות נהרגו מיד, אבל כמה אחרים שרדו למשך כמה ימים. חלקם תיעדו את ימיהם האחרונים ביומנים קורעי לב ומוכתמים בדם שאותם כתבו – ולבסוף נחנקו למוות.
באסון אחר, שפקד את סין, נהרגו בשנת 2003 קצינים של חיל הים הסיני ואנשי צוות אחרי שנחנקו בצוללת בתרגיל. חמש שנים אחר כך נהרגו 20 בני אדם בהרעלת גל בצוללת רוסית בים יפן, כתוצאה מכך שמערכת לכיבוי אש הופעלה בטעות. ב-2017 נעלמה צוללת מארגנטינה ובתוכה 44 מלחים, ושרידיה התגלו שנה אחר כך.
ב-2019 נמצאו שרידיה של צוללת צרפתית שנעלמה בים התיכון ב-1968 כשבה 52 מלחים. בישראל נודעה כמובן פרשת הצוללת אח"י דקר, שטבעה בדרכה מבריטניה לישראל ב-1968 ושרידיה התגלו רק ב-1999. כל 69 אנשי הצוות שלה נספו.