הטיסות מהודו נוחתות בנתב"ג למרות החשש מהווריאנט ההודי
(צילום: ליהי קרופניק )

ב-19:11 אמש (יום ב') נחתה טיסה AI139 של אייר אינדיה בנמל התעופה בן גוריון, כשעל המטוס כ-200 נוסעים - רובם עובדים מהודו שהגיעו לעבוד בארץ וכ-40 ישראלים. זו הייתה, לפחות לפי שעה, הטיסה הישירה האחרונה בין תת-היבשת - שחווה בימים אלו את התפרצות הקורונה הקשה ביותר - לישראל, כשברקע הדיווח על אודות חולה מאומת בווריאנט ההודי שמאושפז בבית החולים איכילוב. על-פי ההנחיות החדשות, זרים שמגיעים מהודו ייאלצו לשהות במלוניות הקורונה, בשעה שישראלים יצטרכו להיכנס לבידוד.
בינתיים, בדיון שנערך אמש במשרד הבריאות עלתה האפשרות לבטל באופן גורף הגעת טיסות ישירות מהודו, ואולם החלטה סופית בעניין צפויה להתקבל רק הבוקר ותהיה כפופה לאישור הממשלה.
עם נחיתת המטוס, נשלחו הנוסעים למסוע המזוודות הצידי שבטרמינל 3 ולאחר מכן עברו בדיקת קורונה שאת תוצאותיה יקבלו היום ומעתה, כפי שצוין, הם חייבים בבידוד. אזרחי הודו הועברו אחרי הנחיתה לטרמינל 1 - שם עברו גם כן בדיקת קורונה.
7 צפייה בגלריה
זוהר מנצר
זוהר מנצר
"המצב נהיה רציני מאוד". זוהר מנצר
(צילום: רועי רובינשטיין )
זוהר מנצר, בת 25 מקיבוץ מסדה שבבקעת הירדן, סיפרה כי שבה ארצה בתום שנה וחצי של טיול בהודו - בעקבות לחצים שהפעילה עליה אמה. "אני עדיין בשוק", היא אמרה ל-ynet. "הטיסה הייתה מלאה באזרחי הודו וזה טוב לחזור ארצה. בדלהי, שממנה אני באה, יש כרגע סגר ורק החנויות החיוניות פתוחות".
לטענת מנצר, רק בחודש האחרון החלו להקפיד בתת-היבשת על כללי הריחוק ואף להטיל קנסות על מי שלא עוטה מסכה. "השוטרים הלכו בלי מסכות", היא אמרה, "ואין באמת אפשרות שלא להצטופף בהודו. פתאום בחודש האחרון הם התחילו לשים לב: יש בדיקות חום בכניסה לכל מקום וקנסות, ואני מניחה שזה הגיע לאחר מקרי המוות". לדבריה, "אין עוד הרבה ישראלים בהודו והשוטרים מסתובבים ברחובות. הכרתי כמה מקומיים שמתו. המצב נהיה רציני מאוד".
גם אמיר (17), אסף (14) ומאיה (14) מלכא, שלושה אחים מתל מונד שגרו בהודו בשנתיים וחצי האחרונות עקב שליחות של הוריהם, הגיעו בטיסה יחד עם סבם וסבתם. הסב, משה אננבורג, סיפר כי עם הנחיתה "הפרידו אותנו מכל השאר. רוב הנוסעים בטיסה היו אזרחי הודו והיו מעט ישראלים". נכדתו מאיה הוסיפה: "אני לא מחוסנת ולכן הטיסה הייתה מלחיצה עבורי. אני מכירה הרבה אנשים שנדבקו וזה מפחיד".
7 צפייה בגלריה
משפחת מלכא
משפחת מלכא
"המצב בהודו - כאוס". משפחת מלכא
(צילום: רועי רובינשטיין )
בשלושת השבועות האחרונים, לדבריהם, הם לא יצאו מהבית אלא רק כדי להיבדק. עבור אמיר זו הפעם השנייה שבה הגיע ארצה בחודשים האחרונים. בפעם הקודמת הגיע בטיסה מיוחדת לישראל לשש שעות, התחסן - ושב להודו.
"המצב בהודו הוא של כאוס בגלל המחלה", סיפר. "את המשרפות לא רואים ברחוב, אבל יש לחץ; יש תנועה ויש בתי מרקחת פתוחים. מה שקשה לנו הוא שיש לנו שם חברים מכל העולם שלא הצלחנו להיפרד מהם. מהרגע שבו הודיעו לנו לפני שבוע שאנחנו על הטיסה - פשוט ברחנו".
ההתפרצות בהודו מרקיעה שחקים בימים האחרונים, ואתמול בבוקר דיווחו רשויות הבריאות בתת-היבשת על שיא עולמי חדש של נדבקים ביממה אחת – 352,991 בני אדם. עוד 2,812 חולים מתו תוך 24 שעות ומניין הנדבקים הכולל בה עומד כעת על 17 מיליון בני אדם - השני בעולם אחרי ארה"ב. מניין המתים הכולל בהודו עומד על 195,123 וממקם אותה חמישית בעולם. מומחים מעריכים כי מספרי המתים והנדבקים בפועל גבוהים בהרבה ממה שהרשויות מדווחות.
הודו: ספקי החמצן עובדים מסביב לשעון
(רויטרס)

תיעוד מרחפן: שורפים גופות של חולי קורונה בדלהי
(צילום: רויטרס)

בהודו מחפשים חמצן בטוויטר: "המטופלים שלי מתים!"

המשבר בהודו הוביל למראות קורעי לב של בני משפחות בוכים ברחובות על קרוביהם שמתו מחוץ לבתי החולים, כמו גם של משרפות המוניות בשטחים פתוחים. שורה של מדינות הציעו לתת-היבשת עזרה הומניטרית והבטיחו לספק לה חמצן ותרופות. למדינות הללו הצטרפה גם ארה"ב, והממשל בוושינגטון הודיע כי יספק להודו באופן מיידי טיפולים תרופתיים, ערכות בדיקה, מכונות הנשמה וציוד מגן. "כפי שהודו סייעה לארה"ב כשבתי החולים שלנו התמודדו עם עומס בתחילת המגפה - כך אנו נחושים לסייע להודו בשעתה הקשה", מסר הנשיא ג'ו ביידן.
7 צפייה בגלריה
הודו קורונה שורפים גופות של קורבנות ניו דלהי
הודו קורונה שורפים גופות של קורבנות ניו דלהי
שורפים גופות של קורבנות הקורונה בניו דלהי
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
הודו קורונה שורפים גופות של קורבנות ניו דלהי
הודו קורונה שורפים גופות של קורבנות ניו דלהי
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
 ממלאים בלוני חמצן, המצרך המבוקש ביותר כעת בהודו
 ממלאים בלוני חמצן, המצרך המבוקש ביותר כעת בהודו
ממלאים בלוני חמצן, המצרך המבוקש ביותר כעת בהודו
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
הודו קורונה שורפים גופות של קורבנות בנגלור
הודו קורונה שורפים גופות של קורבנות בנגלור
מביאים לשריפה קורבן קורונה בבנגלור
(צילום: AFP)
בנוסף, הודיע ממשל ביידן על הסרה חלקית של האיסור שהוטל בתחילת השנה על ייצוא של חומרי גלם המשמשים לייצור חיסוני קורונה, איסור שעליו נמתחה ביקורת חריפה בעולם. בוושינגטון אמרו כי הם פועלים כעת לזהות את החומרים הדרושים ליצרני החיסונים בהודו ויהפכו אותם זמינים עבורם בהקדם. עם זאת, ארה"ב לא ציינה אם בכוונתה לספק להודו חלק מכ-30 מיליוני מנות החיסון של אסטרה-זניקה שעליהן היא שומרת, אף שאינה עושה בהן שימוש (החיסון לא אושר עדיין לשימוש בתוך ארה"ב - ר"ר).
7 צפייה בגלריה
הודו קורונה שורפים גופות של קורבנות אללהאבד
הודו קורונה שורפים גופות של קורבנות אללהאבד
שריפת גופות של מתי קורונה באללהאבד
(צילום: AFP)
למאמצי הסיוע הצטרפה גם בריטניה, שהבטיחה לשלוח להודו 600 רכיבים שונים של ציוד רפואי, כולל מכונות ומחוללי חמצן. בלונדון אמרו כי הסיוע נעשה בעקבות בקשה ישירה של ראש הממשלה נרנדרה מודי, וכי המטוס הראשון עם האספקה יגיע לדלהי כבר מחר. ג'ונסון, שביטל בעקבות ההתפרצות החמורה ביקור שתכנן בתת-היבשת, מסר: "אנו עומדים לצד הודו כידידה וכשותפה במאבק בנגיף הקורונה".
פורסם לראשונה: 23:23, 26.04.21