בעד ונגד גדעון סער. מאיר יצחק הלוי ושלמה קרעי בריאיון ל-ynet
(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)

ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי תומך בגדעון סער, שעזב את הליכוד והתפטר הבוקר (רביעי) רשמית מהכנסת לטובת הקמת מפלגה חדשה "שתחליף את השלטון".
בריאיון לאולפן ynet הוא אמר: "מדובר באחת הדמויות הפוליטיות המשמעותיות והאיכותיות שיש. מנהיג עם אומץ ציבורי, יושרה מקצועית, יכולות ראויות להערכה. אני שמח שקמים מנהיגים איכותיים שרוצים לקחת את ההובלה, זו פעולה מצוינת במדינה דמוקרטית".
ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הצטרף לריאיון ותקף: "ההצטרפות הזאת למקהלת 'רק לא ביבי' של הפריימריז בשנה שעברה גרמה לליכודניקים להבין שהוא לא ראוי להנהיג את התנועה. הוא פורש ואנחנו לא מתרגשים, זה בסך הכול מחזק את הליכוד". צפו בריאיון המלא.
3 צפייה בגלריה
מאיר יצחק הלוי שלמה קרעי
מאיר יצחק הלוי שלמה קרעי
"ראוי", "לא ראוי". מאיר יצחק הלוי שלמה קרעי
(צילום: יח"צ, אבי מועלם)
- מאיר, ראינו שסער רצה לקחת את ההובלה בפריימריז ולא הצליח, אמר שנשאר בליכוד. עכשיו הוא עוזב לפלטפורמה אחרת. "אני לא שותף לפרשנות האמירה הזאת. שכשבוחנים את הרקע של גדעון סער, גם כשר בשני משרדים מאוד גדולים - חינוך ופנים - וגם בעשייה הפרלמנטרית כמחוקק, מדובר באדם בעל איכויות משובחות. בואו לא נוריד את השיח לסיפור של פריימריז כזה או אחר, אנחנו מדברים פה על התנהלות של מדינה - מדינה שצריכה היום מנהיגים בעלי יכולות אסטרטגיות, יושרה ציבורית ויכולות מקצועיות. את כל אלה יש לסער".
קרעי הגיב: "היו עוד כמה לפני סער שהבינו שהם לא מצליחים לקבל את אהדת מתפקדי הליכוד. ראינו את ההתרסקות של סער בשנה שעברה, לקח לו זמן להבין שזו בעצם קריאת תיגר על המנהיג. למפלגה שלנו יש מסורת מפוארת, 72 שנים עם ארבעה מנהיגים בסך הכול.
"קריאת התיגר הזאת בפריימריז באמת גרמה לליכודניקים להבין שהוא לא ראוי להנהיג את התנועה", הוסיף קרעי, "הוא פורש ואנחנו לא מתרגשים. זה בסך הכול מחזק את הליכוד".
סער ל-ynet: "אחזור בראש כוח פוליטי גדול שיחליף את השלטון"
(צילום: גיל יוחנן)

3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
ההודעה הדרמטית של סער, אתמול
(צילום: קונטקט)
- אולי זאת הבעיה? להגיד שמישהו מפלג את הליכוד רק כי הוא העז להתמודד מול רה"מ? תמיד היו מחנות ומתמודדים נוספים. "יש הבדל בין להתמודד לבין לומר 'אם נתניהו ייבחר בפריימריז, הוא יהרוס את המדינה. לא נוכל להקים ממשלה בגלל זה, הוא ירסק את הליכוד'. ראינו שההפך הוא הנכון. נתניהו ניצח ובבחירות האחרונות הליכוד קיבל כמות של קולות שמעולם הוא לא קיבל. בסקרים הפנימיים שלנו סער מגיע לשולי העשירייה השנייה, וזה כנראה גרם לו להבין שבתנועה כבר לא אוהבים אותו. הוא יוצא לדרכו החדשה, אנחנו לא מתערבים איך מפלגות 'רק לא ביבי' מחלקות ביניהן את הקולות. זה בסדר, שייקח קצת מכחול לבן, קצת מיש עתיד, מכל אלה שהאג'נדה המרכזית שלהם היא רק לא ביבי".
יצחק הלוי: "אני רואה את סער ב-20 שנים האחרונות שלו כמנהיג, זה מה שמעניין אותי. עזבו את האמירות שנאמרות מעל דפי מסרים, זה פחות מעניין. מדובר פה במנהיג שהיה גאוות התנועה - תנועה דמוקרטית, פלורליסטית, שצריכה לכבד ויכוח ולכבד אי-הסכמות. סער קיבל החלטה לגיטימית. ראוי לעודד אנשים בסדר הגודל שלו לרצות ללכת לכיוון ההובלה".
קרעי: "אם סער היה מנצח בפריימריז האחרונים, אז הייתה אהדה מאוד גדולה והוא היה מתגאה בתנועה הדמוקרטית המפוארת שהוא בשר מבשרה. אבל ברגע שהוא הבין שנכשל, הפסיד הפסד דמוקרטי צורב, פתאום הכול הפך להיות פולחן אישיות, פתאום הליכודניקים לא שווים כלום, אין להם שכל. הם בעצם כאלה שהולכים בעיניים עצומות אחרי המנהיג.
"הרי ברור שכל הטיעונים האלה לאחר מעשה, לאחר הפסד, הם מגוחכים", הוסיף קרעי, "הליכודניקים רואים את זה ומגחכים בינם לבין עצמם. הרי רק לפני שנה הוא אמר 'אני לעולם לא אעזוב את הליכוד, אני בשר מבשרה, אכבד את הכרעת הבוחר', וכשהוא הפסיד הוא פתאום בועט ויוצא החוצה? זה בסדר. היו עוד לפניו שיצאו והתרסקו, ליבני, מופז ואחרים, זה לא השפיע כהוא זה על הליכוד. אגב, גם בפעם הקודמת שהוא עזב, לא כדי להקים תנועה חדשה, לא קרה דבר לתנועה. להפך, היא רק התחזקה".
3 צפייה בגלריה
הגשת התפטרות גדעון סער כנסת יריב לוין
הגשת התפטרות גדעון סער כנסת יריב לוין
סער מגיש את התפטרותו מהכנסת, הבוקר
"צו השעה - החלפת שלטון נתניהו". סער מודיע על מהלכיו הפוליטיים
(צילום: קונטקט)

סער, שכאמור הודיע אתמול על עזיבת הליכוד והתפטר הבוקר רשמית מהכנסת, אמר קודם ל-ynet: "אני מתכוון לחזור לכנסת ה-24 בראש כוח פוליטי גדול שיחליף את השלטון". עד כה ידוע כי שני חברי מפלגת "דרך ארץ", שר התקשורת יועז הנדל ויו"ר ועדת חוץ וביטחון צבי האוזר, יצטרפו אליו. לעומתם, סגן שר הבריאות יואב קיש - שהיה מתומכיו הנלהבים של סער בפריימריז - הבהיר שהוא יישאר במפלגה.
אמש הצהיר סער על התמודדות עצמאית בבחירות הקרובות תחת הסיסמה "תקווה חדשה". בהצהרה שבה מסר את הדברים הוא תקף את מפלגתו: "הפכה לכלי שרת עבור האינטרסים האישיים של העומד בראשה", ומתח ביקורת על ראש הממשלה - "ישראל זקוקה לאחדות וליציבות ונתניהו לא יוכל עוד לתת אותן", הוא אמר.
בליכוד מיהרו לתקוף ומסרו דקות ספורות לאחר ההצהרה: "סער עוזב כי הוא הובס בפריימריז, וכי בסקרים הפנימיים של הליכוד שנערכו בימים האחרונים הוא צונח לעשירייה השנייה ברשימה. כמו בעבר, הליכוד יישאר מאוחד ומלוכד ואם ייגרר לבחירות - יינצח".