הציר הפלסטיני - וההתנגדות באיתמר
(צילום: אלישע בן קימון, מטה איתמר)

גורמים במינהל האזרחי סיירו אתמול (יום א') בשטח שבו מקימים הפלסטינים תושבי הכפר עוורתא ציר תנועה מול היישוב איתמר וטענו בפני נציגי התושבים כי יבדקו את הנושא מול גורמים משפטיים.
3 צפייה בגלריה
הכביש מכפר עוורתא לאיתמר
הכביש מכפר עוורתא לאיתמר
הציר שנסלל על-רקע בתי איתמר
(צילום: מטה איתמר)
ביום שישי האחרון נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" דבר הקמתו של ציר התנועה, שאותו בונים בימים אלה תושבי הכפר עוורתא בסמוך לקו הגדר של איתמר. הציר, כך טוענים התושבים, מסכן באופן ממשי את היישוב בייחוד לאחר הפיגועים הקשים שהתרחשו בו בשנים האחרונות, ובראשם רצח חמישה מבני משפחת פוגל לפני כ-10 שנים.
לאחר הפרסום, פנו אלופים לשעבר מתנועת ה"ביטחוניסטים" לאלוף פיקוד המרכז תמיר ידעי בבקשה לעצור את סלילת הציר. "הקרבה של הכביש החדש ליישוב, מקרבת ומאפשרת למחבלים להיות במרחק ריצה קצרה בלבד מתושבי איתמר, ומתוך כך לתכנן פיגועים נוספים שיסכנו את חייהם של תושבי מדינת ישראל", כתבו לו.
3 צפייה בגלריה
הכביש מכפר עוורתא לאיתמר
הכביש מכפר עוורתא לאיתמר
עבודות הבנייה
(צילום: מטה איתמר)
3 צפייה בגלריה
הכביש מכפר עוורתא לאיתמר
הכביש מכפר עוורתא לאיתמר
(צילום: מטה איתמר)
"החתומים על מכתב זה שירתו כמפקדי אוגדת איו"ש, חטיבת שומרון, והגדודים הכפופים להן במהלך השנים וקוראים לך, אלוף הפיקוד, לשקול בשנית את ההחלטה רק לעקוב אחרי סלילת הכביש, ובמקום זאת - לפעול כבר עכשיו נגד המשך סלילתו במרחב, על מנת למנוע בעתיד מציאות ביטחונית חשופה שתסכן את תושבי מדינת ישראל", ציינו האלוף במיל' ג'רי גרשון, אלוף במיל' גרשון הכהן, תא"ל במיל' הראל כנפו ואל"מ במיל' רונן איציק.
בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" הסביר תא"ל במיל' הראל כנפו, שהיה מח"ט שומרון בשנים 2004-2002, כי מאז ומתמיד ההגנה על היישוב איתמר הייתה חיונית מאוד "בגלל ההיסטוריה הגזרתית שכללה חדירות ופיגועים קשים". "הגעתי לחטמ"ר שומרון אחרי הפיגוע בו נרצחה משפחת שבו - האם רחל ושלושת ילדיה, נריה, צבי ואבישי. זה די ברור שהיישוב מאוים מכל צדדיו - בית פוריק, עוורתא וכמובן שכם", אמר. "מלבד התמגנות צריך גם לתת דגש לכוח האדם ולמניעה".
לדבריו, "בסוף, מצלמה לא הורגת ולא יורה בחזרה אלא נותנת מודיעין. אם הכביש שם יהפוך לאוטוסטרדה זה פגיעה בביטחון. זה גם מגדיל את המתווה של ירי מהציר. אדם מגיע, יורה מתוך הרכב ונמלט בלי בכלל לדעת מה קורה. מי שאומר שהציר הזה לא יפגע בביטחון התושבים בימים מתוחים מפני מי שרוצה לפגע מטעה".
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר כי הוא עומד בתוקף על כך שסלילת הדרך תיעצר. "רוצחי משפחת פוגל הגיעו בדרך מעוורתא לאיתמר. כעת סוללים להם דרך נוחה יותר בדיוק באותו מתווה. לא ניתן יד להפקרת התושבים שלנו", ציין דגן.