אולפן ynet: ריאיון עם הממונה על המאבק בקורוה פרופ' אש
(צילום: אבי חי, ירון ברנר)

המספרים שמאחורי החשש להאטת מבצע החיסונים: בסוף השבוע הקרוב יסתיים השבוע השני למבצע חיסוני הקורונה. משרד הבריאות מסרב לפרסם באופן רשמי את כמות מנות החיסון שהגיעו לישראל, אך על פי הערכות במערכת הבריאות עד מחר (יום ה') יגיעו לישראל בסך הכול מתחילת המבצע 3.8 מיליון מנות חיסון - כולל אלו שכבר נעשה בהן שימוש.
הבוקר הודיע משרד הבריאות כי עד כה חוסנו 647 אלף בני אדם במנת החיסון הראשונה מתוך השתיים, בהם שיא של 152 אלף ישראלים אתמול. נכון לאתמול בערב, 463 אלף חוסנו בקופות החולים ו-184 אלף חוסנו בבתי החולים, ובהם גם עובדי הצוותים הרפואיים וגם מתחסנים מקבוצות אחרות באוכלוסייה, זאת מאחר שבתי החולים התחילו השבוע לחסן גם בני 60 ומעלה.
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בישראל
חיסון קורונה בישראל
חיסון לקורונה בתל אביב
(צילום: שלו שלום)
חברת פייזר התחייבה לספק עוד 4 מיליון מנות חיסון לשני מיליון מתחסנים ברבעון הראשון של 2021, ואולם בהינתן כמות מנות החיסון שישנה כרגע בישראל וברקע היעד של 150 אלף חיסונים ביום והבטחת המנה השנייה לכלל המתחסנים שקיבלו את מנת החיסון הראשונה - כמות החיסונים מספיקה לעוד פחות משבועיים. בנוסף, בשלב זה עוד לא ברור מתי בדיוק יגיעו מנות החיסון הראשונות של חברת מודרנה, שצפויות אף הן להינתן.
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי העריך בשבוע שעבר כי מבצע החיסונים עשוי להיפתח לכלל האוכלוסייה תוך שבוע עד עשרה ימים. אולם בקופות החולים ובבתי החולים סיפרו אתמול כי העובדה שכמות גדולה במיוחד של תושבים ועובדי מערכת הבריאות חוסנה עד כה - לצד הקדמת מבצע החיסונים שתוכנן להתחיל ביום ראשון השבוע ולמעשה הוקדם בשבוע - עשויה ליצור האטה במבצע החיסונים ומחסור בכמות מנות החיסון הזמינות, וייתכן שיידחה מתן החיסונים לכלל האוכלוסייה.
הבוקר התייחס פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש באולפן ynet לאפשרות של האטה במבצע החיסונים. "מצד אחד אני שמח מאוד שקצב ההתחסנות הוא כזה והוא אפילו מפתיע אותנו", אמר פרופ' אש. "מהצד השני צריכים להגיע המשלוחים הבאים ואנחנו עושים מאמץ גדול להקדים את המשלוחים הבאים כך שלא ייווצר איזשהו פער. אם המשלוחים לא יגיעו יותר מוקדם האטה במבצע החיסונים זו אפשרות והיא מדאיגה".
4 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"אם משלוחי החיסונים לא יגיעו יותר מוקדם - האטה במבצע זו אפשרות". פרופ' אש
(צילום: אבי חי )
4 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים בכיכר רבין
מתחם החיסונים בכיכר רבין
מתחם חיסונים שהוקם בכיכר רבין בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
נכון לאתמול בערב, עד כה חוסנו בקהילה בקופת חולים כללית 222,239 מבוטחים, במכבי 142,955, במאוחדת 60,061 ובלאומית 37,936. קופת החולים שהובילה בשיעורי המתחסנים מעל גיל 60 היא מכבי עם 86 אחוזים מכלל המחוסנים בה, לעומת 77 אחוזים בכללית, 84 אחוזים בלאומית ו-72 אחוזים במאוחדת. בימים האחרונים הביעו חשש בקופות החולים ובבתי החולים בדבר מחסור במנות חיסון.
"נותרו לנו עוד 60 אלף מבוטחים לזמן ולחסן", אומרת סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית קופת החולים מאוחדת. "אני מניחה שתוך עשרה ימים לא נוכל לזמן יותר אנשים ונסיים לחסן את 162 אלף המבוטחים שהוקצו לנו. אם לא יגיעו חיסונים תוך שבועיים החל מעוד שבועיים נחסן את המנה השנייה בלבד. הקבוצה הבאה שצריכה להתחסן זה חולים כרוניים ואוכלוסייה רגילה והם כנראה ייאלצו לחכות עד שנקבל הודעה שנקבל עוד חיסונים".
בתוך כך, כפי שפורסם ב-ynet לראשונה אתמול, מתחמי החיסון המאוחדים של קופות החולים ביישובי הפריפריה צפויים להיסגר בשבוע הבא, וזאת בין היתר בשל קשיים לוגיסטיים בתפעול החיסונים. בחלק מן המתחמים הללו חוסנו גם תושבים שאינם בקבוצות התיעדוף, ובהם צעירים רבים. החלטת משרד הבריאות לאשר את פיצול מגשי החיסון השבוע, כך שיכילו כמות פחותה יותר של מנות לכל נקודת חיסון, עשויה לייתר את מתחמי החיסון המאוחדים, שלמעשה הוקמו לטובת הקופות הקטנות יותר, בעלות מספר מבוטחים קטן יחסית ביישובים שאינם גדולים.