2 צפייה בגלריה
כביש רפאל איתן
כביש רפאל איתן
כביש רפאל איתן
העתירות נדחו - ובית המשפט נזף בעירייה: מאבק התושבים בשכונת קריניצי ברמת גן נגד כביש רפאל איתן נבלם בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שקבע כי המדינה פעלה מתוקף סמכותה בסלילת הכביש, אך בהחלטה שניתנה היום (ראשון) נכתב כי העירייה פעלה "בדלת אחורית" ולא התנהלה באופן שמצופה ממנה.
תושבי שכונת קריניצי ברמת גן מחו בחודשים האחרונים על סלילת כביש רפאל איתן ברמת גן שתוכנן לפני שנים אך עם ההחלטה להקים את הרכבת הקלה נקבע בשנת 2006 כי הוא ייסלל ליד הקו הסגול בשיקוע שיגיע לעומק של 12 מטרים. למרות זאת, לפני עשור העירייה העבירה תעלת ניקוז באזור בניגוד לתוכניות ולהבטחות, בגובה שלא יוכל לאפשר את השיקוע המלא, אלא רק בחלקו לעומק של שישה מטרים - והוויכוח על הכביש קרע את התושבים.
התושבים פנו לבית המשפט וביקשו לעצור את התוכנית משום שהשיקוע החלקי חסר משמעות מבחינת זיהום האוויר והרעש שייפלטו מהכביש, אך בית המשפט קבע כי לא נפל פגם בהליך שקידמה המדינה. עם זאת, בית המשפט מתח ביקורת חריפה על עיריית רמת גן והצעתה לשקע את המובל בתהליך שיימשך שנה וחצי, וקבע כי "עיריית רמת גן הייתה אחראית על סלילת הכביש אך לא סללה אותו. היא שהציבה את המובל בתוואי הדרך באופן בלתי חוקית וללא תכנון ראוי, לא טרחה ליידע את נת"ע והות"ל אודות קיומו של המובל במועדים הרלוונטיים. רק בסוף שנת 2018 נזכרה עריית רמת גן לעדכן את נת"ע אודות קיומו של המובל, וגם זאת עשתה ב'דלת האחורית', לא בצורה בהירה ולא בצורה מפורשת כפי שהיה מצופה ממנה שתעשה".
2 צפייה בגלריה
כביש המריבה
כביש המריבה
כביש המריבה
(מתוך אתר נת"ע)
עוד קבע בית המשפט כי "סביר להניח כי אילו עיריית רמת גן הייתה משנה איזו מבין פעולותיה לאורך השנים – התוצאה כעת הייתה שונה. בנסיבות אלו, מוטב כי עיריית רמת גן תיטול קורה מבין עיניה".
העיכוב שעלול היה להיגרם בשל בקשת העירייה נמנע אך בפני הקו הסגול עומדים מכשולים נוספים דוגמת פינוי כפר שלם שבו יעבור התוואי. על נת"ע נכתב כי אמנם ידעה זאת רק בשנת 2018 אך הגישה את מסמכי התכנון רק שנתיים מאוחר יותר. "הדרך למנוע הישנות מקרה כמו זה היא לא על דרך של פגיעה בציבור ועיכוב הפרויקט, אלא בדרכים אחרות מינהליות, פליליות או אזרחיות – אל מול הגורמים הרלוונטיים. בהקשר זה לדידי ראוי שגם המדינה תפיק לקחים מהמקרה" נכתב בפסק הדין.
עיריית רמת גן מסרה בתגובה כי "הנהלת העיר הנוכחית פעלה לשיקוע מקסימלי של כביש רפאל איתן כולל השקעה של כמעט 20 מיליוני ש"ח שכבר תוקצבו להזזת המובל. מובל המים הונח על ידי הנהלה קודמת בגובה שגוי ובכך אפשרה לנת"ע להתחמק משיקוע הכביש לעומק של 12 מטרים. העירייה תבחן הגשת תביעת נזיקין נגד מקבלי ההחלטות בקדנציות הקודמות, שגרמו לנזק הזה שלצערנו הינו לדורות".
בחברת נת"ע מסרו כי "נת"ע קוראת לכלל הגורמים השותפים לפרויקט, בהן הרשויות המקומיות, לפעול לאור קביעת בית המשפט ולסייע בקידום הרכבת הקלה לרווחת הציבור בישראל".