גזר דין לעמירם בן אוליאל, היום
(צילום: נדב אבס)

שלושה מאסרי עולם ועוד עשרים שנות מאסר. זה העונש שגזר בצהריים (יום ב') בית המשפט על עמירם בן אוליאל, בן 25, הנאשם המרכזי בפרשת דומא, שרצח את שלושת בני משפחת דוואבשה הפלסטינית - ההורים סעד וריהאם ועלי התינוק בכפר דומא.
לפני חמש שנים הוא השליך בקבוק תבערה לעבר ביתם, וגרם למותם בשריפה. לצד עונשי המאסר, בן אוליאל גם ישלם פיצוי של 258 אלף שקל לילד אחמד דוואבשה שניצל. סכום דומה נגזר עליו לשלם לאדם נוסף שעל ביתו נזרק בקבוק תבערה.
8 צפייה בגלריה
טיעונים לעונש לעמירם בן אוליאל בפרשת דומא
טיעונים לעונש לעמירם בן אוליאל בפרשת דומא
עמירם בן אוליאל
(צילום: תומר אפלבאום)
8 צפייה בגלריה
אוריאן בן אוליאל
אוריאן בן אוליאל
אוריאן בן אוליאל בבית המשפט. "בעלי חף מפשע, בושה"
(צילום: יוסי זליגר)
"תתביישו לכם". אוריין בן אוליאל
(צילום: נדב אבס)

לאחר הקראת גזר הדין פרצה מהומה בין המשפחות שנכחו באולם, ובין היתר משפחתו של בן אוליאל הטיחה בשופטים: "תתביישו לכם". אל הדיון הגיעו גם כמה חברי כנסת מהרשימה המשותפת.
אוריין בן אוליאל, זוגתו של הנאשם, צעקה בבית המשפט: "הרשיעו אדם חף מפשע. בושה. לא חיפשו אמת וצדק, החליטו להרשיע את בעלי בכל מחיר. אני לא יודעת איך השופטים ישנים בלילה. שמו אותו בכלא על לא עוול בכפו. הרוצחים מסתובבים חופשי". לדבריה, בכוונתם לעתור על גזר הדין לבית המשפט העליון.
השופטת רות לורך אמרה כי "הנאשם נותן היום את הדין על מעשים חמורים שביצע, שגרמו לתוצאה קשה מנשוא - אובדן חייהם של בני משפחה אחת: שלושה אנשים, ופציעתו הקשה של אחמד. מעשיו נבעו מאידאולוגיה קיצונית וגזענות. הוא רצה במותם אך בשל היותם ערבים", לשון השופטת.
עוד ציינו השופטים: "שקלנו את התנהלות רשויות החקירה של הנאשם. שב"כ הפעיל לראשונה מאז הקמתו אמצעים מיוחדים נגד נאשמים יהודים. הפעלת האמצעים פגעה פגיעה חמורה בזכויות היסוד של הנאשמים ובפגיעה בשלמות הנפש".
8 צפייה בגלריה
חוסיין דוואבשה
חוסיין דוואבשה
חוסיין דוואבשה. "שיישאר כל חייו בבית הסוהר"
(צילום: מוטי קמחי )
הסבא חוסיין, שמגדל את נכדו אחמד, הגיע לאולם בית המשפט המחוזי בלוד: "אנחנו לא רצינו להיות פה במקום כזה. הלוואי שלא היה קורה מה שקרה לפני חמש שנים. אם היו תופסים אותם ולא היו נותנים להם ללכת לבצע את הדברים האלו, לא היה דבר כזה. אני רוצה שיישאר כל חייו בבית הסוהר".
עוד אמר הסבא: "אתמול ארגנתי את אחמד לבית הספר. הוא חייב לעטות מסכה, והתחלתי להלביש אותו, אבל אין לו אוזן אז לא היה איך. הוא אמר לי 'למה הם עשו לי ככה? אני לא כמו כל הילדים'. מה תיתן לאחמד הכרעת בית המשפט? היא לא תחזיר לו כלום", הוא סיפר בכאב.
במאי השנה הורשע בן אוליאל בשלוש עבירות רצח. הוא הורשע גם בשתי עבירות של ניסיון רצח, בשתי עבירות הצתה ובקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני. הוא זוכה מאשמת חברות בארגון טרור. מכיוון שהורשע לפי החוק הישן של עבירות ההמתה, הוא צפוי לרצות עונש מינימום של מאסר עולם.
8 צפייה בגלריה
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
(צילום: חסן שעלאן)
דרמה לפני הקראת גזר הדין: "בעלך שרף משפחה"

לפני ארבע שנים הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום חמור נגד בן אוליאל, אז בן 21, תושב מאחז סמוך לשילה, ונגד נער שהיה אז בן 17 מהשומרון וששמו אסור לפרסום, בגין מעורבותם ברצח שלושת בני המשפחה בכפר הפלסטיני דומא ב-31 ביולי 2015.
הקטין בפרשה כבר הגיע להסדר טיעון, הודה שהיה מעורב בקשירת קשר לביצוע הפיגוע בדומא (הוא לא ביצע אותו בפועל) ונקבע כי היה חבר בארגון טרור. המדינה תבקש לגזור עליו עונש של 5.5 שנות מאסר בפועל, בעוד סנגוריו יטענו בהמשך באופן חופשי לעונש קל יותר. גזר דינו יינתן ביום רביעי הקרוב.
8 צפייה בגלריה
חוסיין דוואבשה עם הנכד אחמד דוואבשה
חוסיין דוואבשה עם הנכד אחמד דוואבשה
נפצע ומצבו השתפר. אחמד דוואבשה
(צילום: שאול גולן)
לפי האישום, המעורבים גרו במאחזים סמוכים לדומא. אחרי רצח מלאכי רוזנפלד ז"ל בפיגוע, הם החליטו שהם מעוניינים לפגוע בערבים כנקמה. השניים נפגשו במאחז, דיברו על הוצאה לפועל של פיגוע, ולאחר מכן תצפתו על כפרים סמוכים ושוחחו על מטרות אפשריות, כולל הצתת בתים.
הם סיכמו לבצע פיגוע בדומא ובכפר נוסף ולגרום למות ערבים. בן אוליאל, נטען, הכין שני בקבוקי תבערה. ב-31 ביולי קבעו השניים להיפגש במערה. בן אוליאל הגיע ולא מצא את הנער, לכן החליט לבצע את הפיגוע לבדו.
8 צפייה בגלריה
חוסיין דוואבשה בבית המשפט
חוסיין דוואבשה בבית המשפט
החליט לבצע את הפיגוע בעצמו. בן אוליאל
(צילום: אבשלום ששוני)
הוא הגיע לכפר דומא ובתחילה השליך בקבוק תבערה לבית אחד. אז פנה לבית משפחת דוואבשה, הדליק את בקבוק התבערה והשליכו לעבר החלון המסורג בחדר השינה. הבקבוק התנפץ על הסורגים, אש החלה לבעור והוא נמלט.
(צילום: עידו ארז)

האש אחזה בכל ארבעת בני המשפחה שישנו שם. ההורים ברחו מן הבית, הילד אחמד הצליח להגיע לפתחו וניצל אך נפצע קשה ואילו התינוק עלי נותר במיטתו בבית הבוער. שכנים שהגיעו למקום פינו את ההורים והילד אחמד לטיפול רפואי במצב קשה. התינוק עלי לא שרד. האב מת מפצעיו שמונה ימים אחר כך, והאם מתה מפצעיה חודש אחרי כן. מצבו של הבן אחמד, שאושפז בבית החולים שיבא בתל השומר, השתפר.
הנאשם הכחיש את האישומים נגדו לאורך כל המשפט. המעורבים אומנם הודו בחקירה ובן אוליאל אף שחזר את המעשה, אבל אז חזרו בהם ועורכי דינם טענו שדין ההודאות להיפסל כי נגבו תוך שימוש ב"אמצעי חקירה מיוחדים" שהופעלו נגדם מצד שב"כ. ביוני 2018 הסתיים "משפט הזוטא" שדן בקבילות ההודאות של הנאשמים בתיק.
מהומה בזמן הכרעת הדין של בן אוליאל
(צילום: שמוליק דודפור)

8 צפייה בגלריה
עו"ד יעל עצמון
עו"ד יעל עצמון
עו"ד יעל עצמון. "טרור הוא טרור"
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
עו"ד דנה אלון
עו"ד דנה אלון
עו"ד דנה אלון
(צילום: יריב כץ)
שופטי בית משפט המחוזי בלוד - רות לורך, צבי דותן ודבורה עטר - פסלו אז את הודאות הנאשמים שהתקבלו ב"חקירות מיוחדות" של שב"כ ("עינויים", כהגדרת הסנגורים). מנגד החליטו השופטים לאשר את שאר העדויות של הנאשם בן אוליאל - אלה שלא הושגו ביום שבו הופעלו "החקירות המיוחדות". בן אוליאל סירב להעיד במשפט.
האישום הוגש באמצעות עורכות הדין רחל אבישר אבלס, פרקליטת מחוז מרכז ויעל עצמון. בתיק מייצגת את הפרקליטות גם עו"ד דנה אלון מפרקליטות מחוז מרכז. את הנאשם מייצגים עורכי הדין אשר אוחיון ויצחק בם.
עורכות הדין יעל עצמון ודנה אלון מסרו: "בגזר דינו מעביר בית המשפט מסר חשוב שלפיו טרור הוא טרור. מי שמבצע פיגוע על רקע לאומני ומניע גזעני - ייענש בכל חומרת הדין בהתאם לעיקרון שכולם שווים בפני החוק, בלי קשר לזהותם של המבצעים".
עו"ד יצחק בם מסר לאחר מתן גזר הדין: "גורלו של עמירם הוכרע כאשר בית המשפט קיבל כראיה את ההודאה והשחזור שנעשה בעקבות עינויים ומחשש להמשכם. בהכרעת הדין בית המשפט התחמק מדיון בסתירות בין תוכן ההודאה לבין עדויות שמסרו עדי ראיה בזמן אמת ביחס למספר המציתים ותיאורם. כעת בית המשפט העליון יצטרך לתת דעתו לשתי הסוגיות".
עו"ד עומר חמאיסי, שליווה את משפחת הקורבנות, מסר: "המשפט הזה חשף את מסוכנות פשיעת המתנחלים בהיקף הבלתי נתפס. הקורבנות הם האוכלוסייה החלשה שם. היינו צריכים לעסוק במניעת הפשע ולא אחרי.
"אנחנו בידיעה שצדק לא מחפשים בבתי משפט", הוסיף עורך הדין, "שום גזר דין לא היה מחזיר את בני המשפחה".