2 צפייה בגלריה
מבקשי מקלט מסתננים דרום תל אביב
מבקשי מקלט מסתננים דרום תל אביב
דרום תל אביב. ארכיון
(צילום: רויטרס)
כ-114 אלף אזרחים זרים שהו בישראל בסוף שנת 2019 ללא היתר, בהם כ-43% שנכנסו לארץ כתיירים. כך עולה מדו"ח של מחלקת המידע והמחקר של הכנסת, שיוצג היום (ג') בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה שהוקמה לטובת בחינת השלכות ההגירה לישראל.
מהנתונים עלה כי כ-28% מהזרים ששוהים בישראל ללא אשרה תקפה הם מסתננים, כמעט כולם מאריתריאה ומסודן, 15% עובדים זרים בלתי-חוקיים ומעמדם של 14% אחרים מוגדר "אחר" – סטודנטים, מתנדבים, אנשי דת ועוד, ששוהים ללא אשרה. במרץ 2020, כך עולה מהדו"ח, שהו בישראל כ-323.8 אלף עובדים זרים, בהם גם אזרחים פלסטינים, ומהם כ-63% שהו בארץ באופן חוקי.
הדו"ח חובר לבקשתה של ח"כ מאי גולן (הליכוד) ומעלה כי התקציב שהוקצה לטיפול בעובדים הזרים בשנת 2016 עמד על 593.7 מיליון שקל, בחלוקה לתחומים: כ-76 מיליון שקל למשרד הבריאות, כ-334.6 מיליון שקל למשרד לביטחון הפנים וכ-183.1 מיליון שקל לעיריית תל אביב-יפו.
2 צפייה בגלריה
מאי גולן
מאי גולן
"גן עדן לעובדים זרים". ח"כ מאי גולן
(צילום: אבי מועלם )
על-פי הדו"ח, בין השנים 2016 ל-2019, עלה השכר הממוצע של עובדים זרים מחו"ל בענף שירותי הבריאות, הרווחה והסעד ב-30%, בענף שירותי הניהול והתמיכה ב-18% ובענף שירותי האירוח וההסעדה ב-14%.
עוד עלה מהדו"ח כי יולדות זרות שאינן נושאות תעודת זהות ישראלית זכו למענקי אשפוז ומענקי לידה בסך 140 מיליון שקל בסך הכול בין השנים 2015 ל-2019. על-פי נתוני משרד הבריאות, בתקופה הזו היו כמעט 2,000 לידות בשנה בקרב נשים ללא תעודת זהות ישראלית ועל-פי נתוני המוסד לביטוח לאומי היו בממוצע בשנה כ-1,500 עובדות זרות או נשות עובד זר שקיבלו מענק לידה ומענק אשפוז. בדוח צוין כי לביטוח הלאומי אין פילוח של התשלומים ליולדות זרות ששהו בישראל ללא היתר או עם היתר, ועל כן הוצגו נתונים כלליים בלבד.
"ישראל הפכה לגן עדן עבור מסתננים ועובדים זרים", מסרה ח"כ מאי גולן בתגובה לדו"ח. "לא רק שהם תופסים את מקומות העבודה של הישראלים, אלא שכרם רק הולך ועולה והם מקבלים מענקים מכל הבא ליד. התמריץ שלהם לעזוב את ישראל הוא כמעט אפסי. ישראל מוציאה מאות מיליוני שקלים בשנה על מהגרים מסיבה כלכלית. האבסורד זועק לשמיים. אני מקווה שדיוני הוועדה והנתונים שייחשפו בה יפקחו לרבים את העיניים וימריצו את הממשלה".