6 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן. צפוי להתמנות לדיפלומט מספר 1 של ארה"ב
(צילום: רויטרס)
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מתכנן למנות את יועצו המדיני אנתוני בלינקן למזכיר המדינה. כך דיווחו הלילה (בין ראשון לשני) כלי תקשורת בארה"ב. בלינקן ליווה את הנשיא הנבחר שנים רבות, ושימש בין היתר יועצו לביטחון לאומי בזמן שהיה סגן הנשיא. אחרי ששימש יועצו של ביידן לביטחון לאומי, הוא כיהן כסגנו של מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי.
ראש הסגל של ביידן, רון קליין, אמר אתמול כי הנשיא הנבחר יכריז על המינויים הראשונים שלו מחר, אך סירב למסור באילו מינויים מדובר באופן רשמי. ביידן צפוי להודיע בשבועות שעד כניסתו לבית הלבן על המינויים שלו לקבינט בחלוקה לתחומים שונים - כלכלה, בריאות ועוד.
אם אכן יודיע מחר על מינויים בתחומי הביטחון והחוץ - ייתכן שימנה גם שר הגנה, או במקרה זה שרת הגנה. כפי שמסתמן, ייתכן שביידן ימנה את מישל פלורנוי, תת שר ההגנה למדיניות בכהונה הראשונה של אובמה, להוביל את הפנטגון.
6 צפייה בגלריה
בלינקן עם ביידן, סוזן רייס וג'ון קרי. 2013
בלינקן עם ביידן, סוזן רייס וג'ון קרי. 2013
בלינקן עם ביידן בבית הלבן ב-2013. ייעץ לו גם בקמפיין הקודם
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
בלינקן עם אובמה בחדר הסגלגל
בלינקן עם אובמה בחדר הסגלגל
בלינקן עם אובמה בחדר הסגלגל
(צילום: EPA)
בלינקן אמר בתחילת החודש כי לביידן אין כוונה להחזיר את השגרירות האמריקנית מירושלים לתל אביב, כפי שגם הבטיח במסע הבחירות שלו. עם זאת, הוא העריך שהנשיא הנבחר יורה להקים מחדש את הקונסוליה שהייתה אחראית על היחסים עם הפלסטינים.
בכל הנוגע למעמדה של ארה"ב בעולם, בלינקן סבור, כך נראה, שארה"ב צריכה להישאר במעמדה כמעצמה ולא להעביר את מעמדה ההנהגתי בעולם, כלשונו. "עד כמה שנראה שזה מעמיס, האלטרנטיבות מבחינת האינטרסים שלנו ומבחינת חיי האמריקנים, גרועות הרבה יותר", הוא קבע בריאיון לרויטרס בחודש אוקטובר האחרון. בסביבתו אמרו כי מדובר באדם שקול ושקט, אך מיומן מאוד בכל הנוגע למדיניות חוץ.
בלינקן בן ה-58 ייעץ לביידן גם כשזה התמודד בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות ב-2008. קודם לכן עבד ככותב נאומים בבית הלבן תחת הנשיא ביל קלינטון, ובהמשך ייעץ לו בנושאי ביטחון לאומי. תחת ממשל אובמה, הוא פעל להגבלת מספר החיילים האמריקנים שנשלחים למשימות מחוץ לארה"ב. בשנה שעברה, עם זאת, הוא מתח ביקורת על החלטת הנשיא דונלד טראמפ לסגת מסוריה – ואמר כי עם השארת הכוחות הכורדיים לבדם, הוא "איבד את המהימנות האמריקנית".
6 צפייה בגלריה
מישל פלורנוי
מישל פלורנוי
תהיה שרת ההגנה הראשונה בהיסטוריה? מישל פלורנוי
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
רון קליין עם ביידן
רון קליין עם ביידן
ביידן עם רון קליין. ההתעקשות של טראמפ משפיעה
(צילום: AFP)
במקביל, לפי דיווח ברשת בלומברג, ביידן צפוי להודיע גם על מינויו של ג'ייק סליבאן ליועץ לביטחון לאומי בקרוב. סליבאן ייעץ לממשל אובמה בכל הנוגע למו"מ על הסכם הגרעין עם איראן, וגם שימש יועצו לביטחון לאומי של ביידן כסגן הנשיא, כמו בלינקן. סאליבן גם נחשב לאחד מיועציה הקרובים ביותר של הילרי קלינטון בתקופת כהונתה כמזכירת המדינה.
עוד מינוי מסתמן, על-פי דיווחים בארה"ב, הוא זה של לינדה תומאס-גרינפילד לשגרירת ארה"ב באו"ם. כלי התקשורת בארה"ב דיווחו מפי גורמים דמוקרטים המקורבים לנשיא הנבחר שתומאס-גרינפילד, אישה שחורה שכיהנה בתקופת ממשלו של ברק אובמה כעוזרת מזכיר המדינה לענייני אפריקה, תחליף את השגרירה הנוכחית קלי קראפט שמונתה על-ידי הנשיא טראמפ.
ביידן עצמו מעוניין עם כניסתו לבית הלבן לחזור ליחסים קרובים עם בעלות בריתה של ארה"ב שנדחקו הצידה בעקבות גישת "אמריקה קודם" של הנשיא טראמפ. הוא הבטיח שבין היתר יחזור להסכם הגרעין עם איראן אם הרפובליקה האיסלאמית תעמוד בתנאיו, ישוב גם להסכם האקלים שנחתם בפריז ב-2015 ויבטל את עזיבתה של ארה"ב את ארגון הבריאות העולמי. כל צעד כזה יבטל החלטה קודמת של טראמפ.
6 צפייה בגלריה
 צנטריפוגות בנתנז. ביידן הבטיח שיחזור להסכם אם הרפובליקה האיסלאמית תעמוד בתנאים
 צנטריפוגות בנתנז. ביידן הבטיח שיחזור להסכם אם הרפובליקה האיסלאמית תעמוד בתנאים
צנטריפוגות בנתנז. ביידן הבטיח שיחזור להסכם אם הרפובליקה האיסלאמית תעמוד בתנאים
(צילום: AP)
לצד זאת, ראש הסגל של ביידן, רון קליין, אמר הלילה כי סירובו של ממשל טראמפ לשתף פעולה עם צוות המעבר של הנשיא הנבחר בשל סירובו של טראמפ להודות בהפסד בבחירות, משפיע מאוד על ההיערכות של ביידן לקראת כניסתו לבית הלבן בינואר הקרוב.
בצעד חסר תקדים מונע ממשל טראמפ מביידן לקבל תדריכי מודיעין רשמיים, שאותם מקבל נשיא נבחר בפרק הזמן שבין ניצחונו בבחירות לטקס ההשבעה. "אנחנו לא במצב שאנחנו יכולים לעשות בדיקות רקע למועמדים, אז בהחלט יש השפעות", אמר קליין בריאיון לרשת ABC. "ההשפעות הללו מחריפות כל יום".
בשעה שמגפת הקורונה ממשיכה להשתולל בארה"ב, אנשי טראמפ מונעים מביידן גם לשתף פעולה עם הצוות שמטפל בקורונה בממשל הנוכחי. טראמפ ממשיך לטעון שהוא המנצח בבחירות, ומפרסם טענות בלתי-מבוססות בדבר הונאה וזיופי קולות של הדמוקרטים. ניצחונו של ביידן הוכרז ב-7 בנובמבר, ארבעה ימים אחרי הבחירות. לפי שעה המאבק המשפטי שמנהלים טראמפ ואנשיו בניסיון להוכיח את טענותיהם, לא צולח.