ישראל וקוסובו מכוננות יחסים בזום
(צילום: משרד החוץ )

מכוננים יחסים דיפלומטיים - בשיחת זום: שר החוץ גבי אשכנזי ושרת החוץ של קוסובו, מליסה חרדינאי, חתמו היום (שני) בטקס שנערך באמצעות הזום על הסכם כינון היחסים בין ישראל למדינה המוסלמית שבבלקן. במהלך הטקס הסיר אשכנזי את הלוט מעל שלט השגרירות הקוסוברית בירושלים, והבטיח לעמיתתו: "נסיר אותו יחד כשתגיעי לישראל". ynet העביר את הטקס בשידור החי.
ההסכמים בין ישראל לקוסובו נחתמו בארבע שפות, ובסיום הטקס הרימו הצדדים כוסית של יין ישראלי - שנשלח גם לפרישטינה. לדברי אשכנזי, "זה היה יותר מרגש ממה שחשבתי". שרת החוץ של קוסובו הודתה שוב לארה"ב, ואשכנזי חתם: "שאלוהים יברך את אמריקה". מאוחר יותר העריך אשכנזי כי שגרירות קוסובו בירושלים תיפתח עד פסח.
6 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי במעמד החתימה על הסכם כינון יחסים עם קוסובו
גבי אשכנזי במעמד החתימה על הסכם כינון יחסים עם קוסובו
אשכנזי חותם
(צילום: דוברות משרד החוץ)
6 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי במעמד החתימה על הסכם כינון יחסים עם קוסובו
גבי אשכנזי במעמד החתימה על הסכם כינון יחסים עם קוסובו
ומציג את ההסכם
(צילום: דוברות משרד החוץ)
6 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי במעמד החתימה על הסכם כינון יחסים עם קוסובו
גבי אשכנזי במעמד החתימה על הסכם כינון יחסים עם קוסובו
אחרי הסרת הלוט על הקמת שגרירות קוסובו בירושלים
(צילום: דוברות משרד החוץ)
6 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי קוסובו ישראל כינון יחסים
גבי אשכנזי קוסובו ישראל כינון יחסים
שרת החוץ של קוסובו במעמד החתימה
לצד שרת החוץ הקוסוברית השתתף בטקס גם ראש ממשלת קוסובו, עבדוללה הוטי. כמו כן, בטקס נכחו גם שגריר ארצות הברית בפרישטינה, הממונה על שגרירות ארה"ב בירושלים ועוזר שר החוץ האמריקני בוושינגטון. בטקס משתתף גם ראש הקהילה היהודית בקוסובו בפרישטינה. אשכנזי חתם על ההסכם לכינון היחסים בירושלים, ואילו שרת החוץ של קוסובו חתמה על ההסכם בפרישטינה - כשנציגים אמריקנים צופים מוושינגטון.
לאחר החתימה על כינון היחסים חתמו הצדדים גם על מזכר הבנות להתייעצויות דיפלומטיות בין משרדי החוץ. כמו כן, נחתם מזכר הבנות לשיתוף פעולה במסגרת המרכז לשיתוף פעולה בינלאומי - זרוע הסיוע הבינלאומית של ישראל. אשכנזי אמר בטקס כי "היום אנחנו עושים היסטוריה ומכוננים יחסים דיפלומטיים בין ישראל לקוסובו - רגע היסטורי ומרגש שרבים חיכו לו".
"זו הזדמנות לחזק את היחסים עם העם הקוסוברי, שיש לו יחסים חמים עם ישראל", הוסיף אשכנזי. "אני רוצה להודות לארה"ב על מאמציה לקדם שלום בעולם ולהביא לשלום בין ישראל למדינות נוספות. הסכמי אברהם הם שינוי של הפרידגמה שמשקף השינוי באזור וביחסי העולם הערבי והמוסלמי עם ישראל".
"קיבלתי את בקשתכם לפתוח את השגרירות של קוסובו בירושלים, ואני מקווה לראות אותה נפתחת בקרוב", אמר אשכנזי לנציגים מקוסובו. "ישראל קיבלה יותר מ-100 פליטים מקוסובו, אנחנו מכירים את מחיר המלחמה. אנחנו רוצים בלקן יציב. ההסכם שנחתם בוושינגטון בין סרביה לקוסובו מעודד אותנו, שכן ישראל רואה בסרביה פרטנר קרוב בלקן. נעבוד כדי להעמיק את היחסים שלנו עם סרביה. אנחנו רוצים לבנות גשרים בין ישראל לקוסובו בתחומי בריאות, תיירות, כלכלה וכל מה שנוכל להביא לשולחן".
6 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי קוסובו ישראל כינון יחסים
גבי אשכנזי קוסובו ישראל כינון יחסים
הבטיח לשרה שיסיר את הלוט גם כשתגיע לישראל. גבי אשכנזי ושלט השגרירות של קוסובו
שרת החוץ של קוסובו אמרה: "כינון היחסים היום לא היה אפשרי ללא הברכה והמחויבות של ארה"ב, ואני חייבת להזכיר את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, משרד החוץ האמריקני והתמיכה שקיבלנו ממזכיר המדינה החדש אנטוני בלינקן. קוסובו חיכתה זמן רב לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל. ביום החשוב הזה אנחנו מציינים פרק חדש בקשר בין המדינות שלנו, שלהן יש דרך משותפת".
"ישראל הופכת היום למדינה ה-117 שמכירה בקוסובו כמדינה עצמאית וריבונית", אמרה. "עמנו נהנים מיחסים של ידידות. עמדנו זה לצד זה ברגעים הקשים. אנחנו זוכרים היטב כיצד ב-1999 ישראל אירחה משפחות שברחו מהמלחמה. בנוסף, בתקופת מלחמת העולם השנייה, משפחות רבות בקוסובו הצילו יהודים והוכרו כחסידי אומות עולם על ידי יד ושם. קוסובו הוקמה כמדינה חילונית מודרנית עם פלורליזם ומחויבות לשלום, שגשוג וביטחון, ואנחנו קוראים לשאר המדינות להכיר בעצמאות קוסובו".
"הטקס הזה הוא עדות לשנים לבוא", הוסיפה. "היום כותבים דף של זהב בהיסטוריה של עמנו והמדינות שלנו. אנו מזמינים בהתלהבות חברות ישראליות לבוא ולהשקיע בקוסובו, ומצפים לשנים רבות של ידידות. שלום ותודה רבה (בעברית)".
לאחר דבריה הסיר אשכנזי את הלוט משלט שגרירות קוסובו בירושלים, שהוצב במשרד החוץ. עוד כמה חודשים יותקן השלט על חזית שגרירות קוסובו בירושלים. אשכנזי הבטיח שיסיר שוב את הלוט מהשלט ביחד עם שרת החוץ של קוסובו, כשזו תגיע לירושלים.

הסכם של טראמפ

בשל הסגר ומגבלות הקורונה, וביטול הגעת משלחת קוסובו לירושלים, החליטו הצדדים לקיים את הטקס באמצעות הזום, וזו הפעם הראשונה שמדינות מכוננות יחסים דיפלומטיים באופן וירטואלי. במסגרת הטקס, ולאחר חתימת השרים על הסכמי שיתופי הפעולה, יעבירו שני משרדי החוץ את ההסכמים במייל זה לזה לצורך חתימה נוספת של השרים.
האירוע ייחתם בטקס הסרת הלוט מהשלט שימוקם בכניסה לשגרירות קוסובו בירושלים, שגרירות שאמורה להיפתח בעוד כמה חודשים. בטקס משתתפים גם נציגי הממשל האמריקני של ג'ו ביידן - הממונה על השגרירות בישראל ושגריר ארצות הברית בפרישטינה.
טראמפ מכריז על ההסכם עם קוסובו
(מתוך הטוויטר של הבית הלבן)

עד כה נמנעה ישראל מלהכיר בעצמאות קוסובו, כדי לא ליצור מחלוקות עם סרביה ורוסיה. טקס החתימה הוא למעשה סיכומו של המהלך שבו החל הנשיא דונלד טראמפ בטקס שנערך ב-4 בספטמבר בבית הלבן, וזו הפעם הראשונה למעשה שממשל ביידן מאמץ מתווה שבו החל הממשל הקודם.
במסגרת ההסכם שעליו הכריז טראמפ בספטמבר, הסכימו קוסובו וסרביה לכונן יחסים כלכליים. תחת לחץ אמריקני סרביה הסכימה גם להעביר את השגרירות שלה בישראל מתל אביב לירושלים, בעוד ישראל הכירה כאמור בקוסובו. גם קוסובו הבטיחה לפתוח שגרירות בירושלים, וכבר מצאה בעיר נכס שבו תפתח אותה. השגרירות תיפתח בעוד כמה חודשים עם הגעת הממונה הזמנית מטעם קוסובו. קוסובו תהיה המדינה השלישית בעולם שתחזיק שגרירות בירושלים, אחרי ארה"ב וגואטמלה. היא תהיה גם המדינה הראשונה בעלת רוב מוסלמי שפותחת שגרירות בבירה הישראלית.
6 צפייה בגלריה
 טראמפ מכריז על ההסכם בספטמבר
 טראמפ מכריז על ההסכם בספטמבר
טראמפ מכריז על ההסכם בספטמבר
(צילום: רויטרס)
ההכרה של ישראל בקוסובו הגיעה אחרי שזו השקיעה מאמצים רבים לשכנע את ישראל להכיר בה, ואף שלחה משלחות לירושלים ובחנה אפשרות להקים משרד עסקי בישראל. נשיא קוסובו לשעבר האשים טאצ'י הצהיר כבר לפני שנתיים כי אם ישראל תכיר בקוסובו – ארצו תפתח שגרירות בירושלים. בסוף השבוע, כשהכריזה על הטקס, אמרה שרת החוץ של קוסובו כי כינון היחסים הינו "רגע היסטורי", והוסיפה: "ההכרה בנו על ידי ישראל היא אחד מההישגים הגדולים ביותר עבור קוסובו, ומגיעה ברגע חשוב עבורנו, ובזכות ארצות הברית – בעלת בריתנו הנצחית והמשותפת".
במשרד החוץ מציינים כי שתי המדינות כבר ניהלו בעבר יחסים באמצעות שגרירות ישראל בבלגרד. משרד החוץ הישראלי ימנה כעת שגריר נייד לקוסובו, שמקום מושבו יהיה בירושלים. למרות שזו תפתח שגרירות בישראל, אין בשלב הזה תוכנית להקים שגרירות ישראלית בפרישטינה, בירת קוסובו.