הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה (ועדת גולדברג) צפויה לשמוע השבוע את ההתנגדויות למינוי של מפקד מג"ב קובי שבתאי לתפקיד מפכ"ל המשטרה. עיקר הדיונים יסובו סביב חקירת מח"ש בנוגע למידע שהוצא ממחשבי המשטרה בתקופתו של שבתאי כמפקד מרחב שרון.
שבתאי לאחר מינויו: "בהחלט מתרגש"
(צילום: עידו ארז)

1 צפייה בגלריה
מסע"ת דו"ח נציבות תלונות הציבור על שופטים לשנת 2012 השופט אליעזר גולדברג בית המשפט העליון
מסע"ת דו"ח נציבות תלונות הציבור על שופטים לשנת 2012 השופט אליעזר גולדברג בית המשפט העליון
עדים להוצאת המידע מהמשטרה יזומנו לוועדה. אליעזר גולדברג
(צילום: גיל יוחנן)
ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, שהופיע בפני הוועדה, הציג בפני חבריה את התיק המשמעתי של שבתאי, כולל דו"ח הבדיקה בנושא הוצאת המידע מהמשטרה לניצב בדימוס גבי גל. נראה שחברי הוועדה לא יסתפקו בכך, ויבקשו לזמן או את החוקרים או את השוטרת שמסרה את העדות בעניין.
חברי הוועדה, השופט דימוס אליעזר גולדברג, נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ ושני נציגי הציבור משה טרי וטליה איינהורן, אמורים לקבל את החלטתם עד סוף השבוע לאור כל הממצאים שיונחו בפניהם.
ביום חמישי, היום הראשון שבו דנו בוועדה על מינוי המפכ"ל, הופיעו בפניהם שלושה: השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, קובי שבתאי עצמו וניצב כהן – שנכון להיום עדיין נחשב כמפקדו של שבתאי.
המפכ"לים לשעבר מספרים על קובי שבתאי
(צילום: אורי דוידוביץ)

ניצב כהן סקר בפני וועדת גולדברג את התנהלותו של שבתאי, ולהבדיל מקודמו רוני אלשיך לא הביע התנגדות למינוי. יחד עם זאת, ברור היה לכולם כי הדבר היחיד שהוועדה תבקש לבדוק הוא התנהלותו של שבתאי בכל הקשור לפרשת הוצאת המידע מהמשטרה לטובת חברו ניצב בדימוס גבי גל.
מדובר בפרשייה שנחקרה במח"ש, ובה הודתה שוטרת ממחלק הערכה כי הוציאה מידע מתוך מערכות מסווגות של המשטרה והעבירה אותם לגבי גל, שהיה יועץ של חברות ביטוח.
לפי עדותה, היא קיבלה את ההוראה לכך משבתאי עצמו - ולאחר מכן גם ממחליפו ניצב שמעון לביא. צוות החוקרים בראשות דובי שרצר וסגן ראש מח"ש משה סעדו דרשו לחקור את ניצב שבתאי באזהרה - אך מי שמנעה זאת הייתה ראש מח"ש, קרן בר מנחם. האחרונה החליטה כי מחלקת המשמעת של המשטרה היא זו שתבדוק את הפרשה.
במשטרה מינו את ניצב אלון לבבי לבדוק את הפרשה, אבל לאחר בדיקתו הוא החליט שאין מה לעשות בתיק. עו"ד פיני פישלר שלח תלונה בנושא לוועדת הבדיקה, וביקש להופיע בה כדי לספר דברים נוספים בפרשה.
מוטי כהן, שהגיע לוועדה, העביר לחבריה את תיק המשמעת כולו שאמור לכלול בתוכו את הבדיקה המשטרתית - אבל גם את ממצאי חקירת מח"ש כולל עדותה של השוטרת. נראה שחברי הוועדה, שדווקא התרשמו לטובה מהריאיון עם שבתאי, ייאלצו בכל זאת לזמן חלק מהמעורבים בסיפור (השוטרת או חוקרי מח"ש) כדי לשמוע ממקור ראשון מה באמת התרחש.
ממשטרת ישראל נמסר: "צר לנו על הניסיון להטיל דופי במפקד מג"ב על רקע בחירתו לתפקיד המפכ"ל תוך מחזור טענות שנבדקו ולא נמצא בהם ממש. בנוגע לטענות בדבר העברה של מידע משטרתי לכאורה הרי שהמידע נבדק בעבר, הן על ידי מח"ש והן על ידי מחלקת משמעת. בבדיקת מח"ש לא נמצא כל חשד לביצוע עבירה פלילית. בנוסף מונה קצין בכיר בדרגת ניצב לבדיקת הנושא שבסיומה המליץ על גניזת התיק. כל ניסיון לשוב ולעלות את הטענות נועד לפגוע בשמו הטוב של קצין ערכי ומוערך שנבחר לתפקיד המפכ"ל על רקע ניסיונו, כישוריו, ערכיו והתאמתו לתפקיד".