4 צפייה בגלריה
קמילה האריס בישראל
קמילה האריס בישראל
האריס (שנייה מימין) בביקורה בישראל ב-2017. משמאל: אברמוביץ' וסילברמן
זה קרה ב-2017. לא היה מדובר אז בביקור הראשון שלה בישראל, אולם הראשון שלה כסנאטורית. קמלה האריס, שאותה הציג השבוע מועמד הדמוקרטים לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן כסגנית אפשרית, ערכה לפני שלוש שנים "ביקור לימודי" במדינה שאותה היא מחשיבה לידידה.
היא הגיעה אז לישראל עם בעלה עורך הדין היהודי דאגלס אמהוף, שמעולם לא ביקר קודם לכן בארץ. לוח הזמנים הצפוף שלה כלל בין היתר פגישות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ח"כ יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה דאז יצחק הרצוג ושר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן. בנוסף, האריס ביקרה ביד ושם ובסוללה של כיפת ברזל, פגשה תושבים בקיבוץ נחל עוז והתארחה בארוחת שבת.
האריס עם ביידן: "לא שוכחת את הנשים"
מנכ"ל משרד החוץ לשעבר יובל רותם, שגם איתו נפגשה האריס במהלך ביקורה בישראל, סיפר כי היא הגיעה לארץ בעודה רואה את עצמה מועמדת לנשיאות ארה"ב. "כשהיא נכנסה לסנאט, כבר הרבה אנשים בארה"ב בכלל ובקליפורניה בפרט העריכו שיש לה עניין בפוליטיקה ברמה הכי גבוהה", סיפר השבוע רותם.
הוא הוסיף: "היא אישה מאוד עוצמתית ומרשימה, יש לה נוכחות. אירחתי אותה לארוחת צהריים, שבה כמו כל הביקור היא באה ללמוד. היא הכינה שיעורי בית ושאלה המון שאלות. היא ידעה המון על ישראל, בסוגיות של המזרח התיכון, המורכבות של היחסים בתוך הקהילה היהודית ועוד.
"היא מכירה את העולם היהודי היטב. היה ברור שיש לה הבנה לטיעונים האסטרטגיים והביטחוניים של ישראל. בביקור בארץ היא לא השמיעה את דעותיה בנושאים שקשורים אלינו, אחר כך היא הופיעה באיפא"ק ובפני ארגונים יהודיים. אני לא מכיר ביקורת שלה על ישראל, אני מכיר אמירה ברורה שלה נגד ה-BDS".
4 צפייה בגלריה
נתניהו והאריס בפגישה ב-2017
נתניהו והאריס בפגישה ב-2017
האריס בפגישתה עם ראש הממשלה נתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אחת הבקשות הראשונות של האריס לקראת ביקורה בארץ הייתה לארגן לה "שבת" אצל משפחה ישראלית. הכינו לה רשימה של כמה משפחות שהסכימו לארח אותה ואת בעלה, ובסופו של דבר היא בחרה להתארח אצל היזם יוסי אברמוביץ' (שהקים את השדות הסולאריים בערבה ובנה שדות דומים באפריקה) ואשתו הרבה הרפורמית סוזן סילברמן (אחותה של הקומיקאית האמריקנית שרה סילברמן ואחת ממנהיגות "נשות הכותל").
השבוע סיפר אברמוביץ': "היה ברור שקמלה תרוץ מתישהו לנשיאות. היא התחתנה עם דאג, שהוא יהודי תרבותי. יש לו זהות יהודית, אבל כמו רוב האמריקנים היהדות שלו היא יותר תרבותית ויותר 'תיקון עולם'. דאג אף פעם לא היה לפני כן בישראל, ואיך זה שמישהו יכול להתמודד לנשיאות עם בעל יהודי בלי לבוא לראות את ישראל ולהבין.
"נאמר לנו שזה חשוב לסנאטורית להביא את בעלה שהוא יכיר את היופי של ישראל, המורכבות שלה ומה ישראל יכולה לתרום לעולם. היא יזמה את המסע הזה, היה לה מאוד חשוב להגיע אלינו דווקא בשבת. היא מצאה אותנו ובחרה להגיע אלינו, זה מאוד יפה. היא נחתה בשישי אחר הצהריים, הלכה למלון, התקלחה, ובאה אלינו ב-20:00 בערב והייתה עד 22:30. היא רצתה שבעלה יעבור שבת פרוגרסיבית, אשתי וקמלה הדליקו נרות שבת ביחד. אני יכול להגיד לך שקמלה ידעה מה לעשות עם הידיים ואת הברכה. היא לחשה אותה".

"היא תוכל להיות הגשר"

כמו רותם, גם אברמוביץ' התרשם שקמלה עשתה שיעורי בית לפני בואה לארץ. "בארוחת ליל שבת היו לנו גם אורחים. קמלה רצתה להעביר מסר מסוים מעבר ל'תיקון עולם' ולרוחניות, המסר שלה היה מה ישראל יכולה לעשות כדי לעזור לאנושות. הייתה ארוחת שבת מסורתית. היא שאלה שאלות על יהדות וישראל, היא הדגישה שיש לה תפקיד מיוחד בלחזק את הזרם המרכזי במפלגה הדמוקרטית בכל מה שנוגע לישראל.
"היא אמרה שהיא מייצגת את אזור המפרץ ושומעת דברים מתנועת ה-BDS שהיא מתנגדת להם. בכלל, היא מתנגדת לשוליים הקיצוניים ואמרה שזה התפקיד שלה לחזק את הזרם המרכזי, שלא תהיה קיצוניות לימין ולשמאל ושהיא תוכל להיות הגשר".
4 צפייה בגלריה
קמילה האריס בישראל
קמילה האריס בישראל
התמונה מהפגישה בישראל בחדרה של האריס
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס ג'ו ביידן כנס בחירות ווילמינגטון דלאוור
קמלה האריס ג'ו ביידן כנס בחירות ווילמינגטון דלאוור
עם מועמד הדמוקרטים לנשיאות ביידן
(צילום: AFP)
אברמוביץ' וסילברמן הציגו לקמלה את חמשת ילדיהם, מתוכם שני ילדים ממוצא אתיופי שאימצו ובן ששירת אז בתותחנים. "כשאמרנו לה שהבן שלנו בצבא, היא דיברה על האנשים שסובלים בשדרות מהטילים ועד כמה תמכה במערכת כיפת ברזל", סיפר אברמוביץ'. "היא הסבירה לבעלה מה האנשים המסכנים בשדרות צריכים לעבור. היא הייתה על תקן מדריכה לבעלה שמאוהב בה עד השמיים. קמלה היא האם החורגת לשתי בנותיו היהודיות של דאג, ונמצאת איתן ועם אמן בקשרים מצוינים".
קמלה התעניינה מאוד בפרויקטים של אברמוביץ' בתחום האנרגיה הסולארית באפריקה. "אמרתי לה שיש לנו יעד בישראל של 100 אחוז אנרגיות מתחדשות במשך היום באילת והערבה. זה הפתיע אותה מאוד, והיא אמרה שזה מדהים שישראל יכולה לעשות את זה ושלקליפורניה יש מה ללמוד מאיתנו. היא לא דיברה על נתניהו או טראמפ. הייתה אווירה של שבת, אווירה של ערכים, רוחניות, ושאלות על 'תיקון עולם'. היא נהנתה גם מהאוכל ומהחלה. אכלנו הרבה סלטים ודג סלמון".
- איך קמלה תהיה כסגנית נשיא? "אכפת לה הביטחון של מדינת ישראל, אכפת לה לרדוף שלום. היא לא בלתי ריאליסטית. אכפת לה גם איך שהיחסים האסטרטגיים בין ישראל וארה"ב יכולים לעזור לאנשים חלשים ברחבי העולם בתחום של אנרגיה מתחדשת ומים. היא ללא ספק מאוד ידידותית לישראל, תהיה לנו ידידה בבית הלבן שגם מבינה את תפישת העולם דרך הערך של 'תיקון עולם'. יש לה קשרים עמוקים עם הקהילה היהודית, היא מאוד מבינה את ההיסטוריה של היהודים והשחורים בארה"ב בכל מה שקשור לזכויות אדם".
התמונה מהשבת אצל משפחת אברמוביץ'-סילברמן מאוד השפיעה על הסנאטורית. היא מסגרה אותה והציבה אותה בכניסה לחדר שלה בסנאט. אברמוביץ' מספר שהבעל דאגלס הרגיש מאוד מחובר לישראל. "הוא מאוד התעניין בידע שלנו על תרבות, מוסיקה וקולנוע".