בכירי משרד הבריאות בתדרוך לתקשורת עקב העלייה בתחלואת הקורונה
(צילום: לע"מ )

בעקבות התפרצויות הקורונה המקומיות והעלייה בתחלואה, קיימו אתמול (יום ד') מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס תדרוך לתקשורת שבו הם התייחסו להשלכות של ההתפרצויות ולהנחיות. בין היתר, הם הדגישו כי חובת הבידוד במקרים מסוימים הורחבה - גם לגבי מחוסנים ומחלימים. אז מי חייב בבידוד ומהם התנאים? ynet עושה סדר.
באילו מקרים יש להיכנס לבידוד?
על כל אדם שבא במגע הדוק עם חולה קורונה מאומת להיכנס מיד לבידוד למשך שבועיים - אלא אם הוא מחוסן או מחלים. עם זאת, וכפי שנחשף אתמול בבוקר ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, מעתה יש כמה מקרים שבהם גם מחוסנים ומחלימים יידרשו לבידוד.
נוסעים בנתב"ג חוזרים לעטות מסכות
(צילום: שמוליק דודפור)

בעקבות צו שפרסם אתמול מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, מחוסן או מחלים יחויב בבידוד אם התברר שהיה במגע הדוק עם חולה שנדבק בזן מסוכן של הנגיף כמו הווריאנט ההודי, או שיש חשש ממשי שנדבק בזן. בנוסף, תוטל חובת בידוד אם המחוסן או המחלים היה במגע הדוק עם חולה, ונמצא דרך קבע במוסד שבו נמצאת אוכלוסייה בסיכון לתחלואה קשה, אוכלוסייה לא מחוסנת, או אוכלוסייה שידוע שהחיסון פחות יעיל בקרבה.
שבים מחו"ל צריכים להיכנס לבידוד?
מי ששב מחו"ל ושהה בשבועיים שלפני הגעתו לישראל במדינה המוגדרת ברמת סיכון מרבית, חייב בבידוד לאחר הנחיתה בישראל - כולל מחוסנים ומחלימים מקורונה. מדובר, נכון לעכשיו, בארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה.
חוזרים למסכות, עוד לפני שהדבר מחויב בחוק
(צילום: אביהו שפירא, משי בן עמי, נדב אבס)

אם חזרתם לארץ ממדינה אדומה שיש לגביה אזהרת מסע חמורה, עליכם לשהות בבידוד עם ההגעה לישראל - אך לא אם אתם מחוסנים או מחלימים. רשימת המדינות הללו כוללת נכון להיום את איחוד האמירויות, אוגנדה, אורוגוואי, איי סיישל, אתיופיה, בוליביה, מלדיביים, נמיביה, נפאל, פרגוואי, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה ותוניסיה.
ישראלים שחוזרים ממדינות ירוקות לא נדרשים בבידוד.
עם זאת, גם כאן חל שינוי. על פי הצו החדש, ניתן לחייב בידוד אם מחוסן או מחלים חזר לארץ בטיסה והיה במגע הדוק עם חולה.
אם שהיתי במדינה אדומה לצורך טיסת המשך (קונקשן) בלבד - עליי להיכנס לבידוד?
אם אתם מחוסנים או מחלימים ושהיתם במדינה אדומה רק לצורך טיסת קונקשן מבלי שיצאתם מנמל התעופה ולא שהיתם בו יותר מ-12 שעות - תהיו פטורים מבידוד עם הנחיתה בישראל.
מתי יש צורך בבידוד אם חזרתם ממדינה ירוקה?
אם חזרתם ממדינה ירוקה, אך ביקרתם במדינה אדומה ב-14 הימים האחרונים, אתם נדרשים בבידוד וספירת הימים לצורך תקופת הבידוד תחל מיום הנחיתה במדינה הירוקה.
2 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריון
שבים מחו"ל בנתב"ג
(צילום: שאול גולן)
במקרים האחרים, ספירת הבידוד לחוזרים מחו"ל מתחילה מיום הנחיתה בישראל.
מתי מתחילה ספירת ימי הבידוד?
הספירה מתחילה מהמועד שבו היה המפגש האחרון עם החולה. יש לספור 14 ימים (כולל היום שבו התקיים המגע האחרון עם החולה המאומת או היום שבו חזרתם לישראל) - ובחצות היום ה-14 תוכלו לצאת מהבידוד. לדוגמה, אם המגע האחרון היה ב-1 באוקטובר בשעה 22:00 - במקרה כזה ניתן לצאת מבידוד בחצות שבין 14 ל-15 באוקטובר.
עם זאת, ניתן לקצר את תקופת הבידוד ל-10 ימים לכל הפחות אם תעמדו בתנאים הבאים: לא פיתחתם תסמינים מחשידים לקורונה בכל ימי הבידוד (אם מופיעים תסמינים בשלב כלשהו במהלך הבידוד, אסור לקצר את תקופת הבידוד ויש להיבדק שוב); אם התקבלו שתי תוצאות שליליות בבדיקות קורונה: הבדיקה הראשונה צריכה להיעשות בסמוך ככל האפשר למועד הכניסה לבידוד והבדיקה השנייה צריכה להיעשות לכל המוקדם לפי הנוסחה הבאה - יום החשיפה האחרון לחולה המאומת+8 ימים (כלומר, ביום ה-9 שחלף מהחשיפה). אם גם התשובה הזו שלילית - ניתן לצאת מבידוד למחרת בחצות. יודגש כי חייב להיות הפרש של 24 שעות לפחות בין הבדיקה הראשונה לבדיקה השנייה.
2 צפייה בגלריה
עומס בתנב"ג
עומס בתנב"ג
תור לבדיקות קורונה בנתב"ג
אם אתם עומדים בתנאים המפורטים מעלה, עליכם לספור 10 ימים (כולל היום שבו התקיים המגע האחרון עם החולה המאומת או היום שבו חזרתם לישראל) - ובחצות של היום העשירי תוכלו לצאת מהבידוד.
מהו מגע הדוק המחייב בידוד?
משרד הבריאות מגדיר מספר תרחישים ל"מגע הדוק" עם חולה קורונה מאומת המחייבים בידוד: שהייה במרחק של עד שני מטרים במשך 15 דקות לפחות עם חולה קורונה מאומת; עבודה בצמוד עם חולה קורונה מאומת או שהייה באותה כיתה עם חולה קורונה מאומת; נסיעה יחד עם חולה קורונה בכל אמצעי תחבורה ומגורים במחיצת חולה קורונה מאומת ומגע פיזי כמו נשיקה, חיבוק או לחיצת יד עם חולה מאומת - ללא קשר לזמן שבו שהיתם בסביבתו.
אם באתם במגע הדוק עם חולה מאומת ללא תסמינים, יש להיכנס לבידוד. כך גם אם נפגשתם עם החולה בשבוע שקדם למועד שבו הוא עבר את בדיקת הקורונה שנמצאה חיובית. כמו כן, אם באתם במגע הדוק עם חולה תסמיני שאין מידע או שקיים ספק בנוגע לתאריך הופעת תסמיני המחלה - עליכם להיכנס לבידוד.