שרת התחבורה מירי רגב הנחתה הערב (יום ה') את רכבת ישראל לחדש את הפעילות בקו נהריה-חיפה-תל אביב בשעות הערב. השבתת הקו בשעות הערב ובימי סוף השבוע גררה ביקורת קשה וסוקרה בהרחבה בפרויקט מיוחד של ynet.
עוד על השבתת הרכבת בערבים ובסופי שבוע:
רגב התחייבה להשיב את פעילות הרכבת בשעות הערב בקו החוף והיום מודיעה רכבת ישראל על חזרת הפעילות גם בשעות הערב החל מיום שלישי הקרוב. "שמחה שהצלחנו למצוא את הדרך להמשיך את הפעלת קווי הרכבת בשעות הערב המאוחרות תוך כדי המשך עבודת החשמול. למסילות הברזל מקום נרחב בחזון התחבורתי שלי לחבר את ישראל ברשת תחבורה ציבורית חכמה ונגישה, שתאפשר לכל אזרח נגישות תחבורתית מקושרת מדלת לדלת", אמרה רגב.
החל מיום שלישי הקרוב ועד להודעה חדשה, יוארכו שעות פעילות הרכבת בקו נהריה-ת"א-נתב"ג/מודיעין, המשרת בין היתר את הנוסעים בין חיפה לתל אביב. שעות הפעילות יוארכו לשעות הערב המאוחרות, זאת מלבד יום חמישי, 29.4.21, בו יופעל לו"ז רכבות ייעודי לל"ג בעומר.
ברכבת ממליצים להתעדכן בלוח זמני הרכבות המעודכן, וכן בשינויי רציפי יציאת הרכבות בתחנות השונות, באמצעות אתר האינטרנט, היישומון או מוקד השירות הטלפוני במספר *5770 וכן מדגישים כי כל נסיעה מחויבת בהזמנה מראש של שובר נסיעה אותו ניתן ומומלץ להזמין מראש באתר האינטרנט או במוקד השירות הטלפוני. כמו כן מזכירים ברכבת כי הנוסעים מחויבים בעטיית מסיכה לאורך כל זמן הנסיעה ושמירת ריחוק חברתי.
מרכבת ישראל נמסר כי התגבור של קווי הרכבת יתבצע במקביל לקידום עבודות החשמול ברכבת, תוך שהצוותים המקצועיים במשרד התחבורה וברכבת ישראל בנו את המתווה שיאפשר איזון בין הצורך לאפשר לחברה הקבלנית המבצעת את חשמול המסילות לבין נסיעת אזרחים ברכבת.
להלן פרטי הרכבות שתתווספנה:
• מסלולה של רכבת מספר 280 היוצאת כיום מתחנת רחובות בשעה 19:54 יוארך והיא תסיים נסיעתה בתחנת חיפה מרכז השמונה בשעה 21:51 (במקום בתחנת בנימינה). לרכבת יתווספו עצירות בתחנות חיפה חוף הכרמל (21:39) ובתחנת חיפה בת גלים (21:46).
• מסלולה של רכבת מספר 130 היוצאת כיום מתחנת מודיעין מרכז בשעה 20:18 יוארך והיא תסיים נסיעתה בתחנת נהריה בשעה 22:53 (במקום בתחנת הרצליה). הרכבת תעצור בתחנות: פאתי מודיעין (20:24), נתב"ג (20:37), ת"א ההגנה (20:49), ת"א השלום (20:53), ת"א סבידור מרכז (20:58), ת"א אונ' (21:03), הרצליה (21:10), בית יהושע (21:18), נתניה (21:24), חדרה מערב (21:33), בנימינה (21:41), עתלית (21:54), חיפה חוף הכרמל (22:02), חיפה בת גלים (22:10), חיפה מרכז השמונה (22:15), מרכזית המפרץ (22:23), חוצות המפרץ (22:28), קריית חיים (22:32), קריית מוצקין (22:35), עכו (22:43).
• מסלולה של רכבת 132 היוצאת כיום מתחנת נתב"ג בשעה 21:44 יוארך והיא תסיים מסלולה בתחנת נהריה בשעה 23:51 (במקום בתחנת הרצליה). הרכבת תעצור בתחנות: ת"א ההגנה (21:52), ת"א השלום (21:56), ת"א סבידור מרכז (22:01), ת"א אונ' (22:06), הרצליה (22:13), נתניה (22:24), חדרה מערב (22:33), בנימינה (22:41), עתלית (22:54), חיפה חוף הכרמל (23:02), חיפה בת גלים (23:09), חיפה מרכז השמונה (23:13), מרכזית המפרץ (23:21), חוצות המפרץ (23:26), קריית חיים (23:30), קריית מוצקין (23:33), עכו (23:41).
• תופעל רכבת חדשה ומהירה, מספר 133, אשר תצא מתחנת נהריה בשעה 20:49 ותסיים נסיעתה בתחנת נתב"ג בשעה 22:41. הרכבת תעצור בתחנות: עכו (20:56), קריית מוצקין (21:06), קריית חיים (21:09), חוצות המפרץ (21:13), מרכזית המפרץ (21:18), חיפה מרכז השמונה (21:26), חיפה בת גלים (21:31), חיפה חוף הכרמל (21:37), ת"א אונ' (22:17), ת"א סבידור מרכז (22:22), ת"א השלום (22:26), ת"א ההגנה (22:31).
• תופעל רכבת חדשה ומהירה, מספר 135, אשר תצא מתחנת נהריה בשעה 21:49 ותסיים נסיעתה בתחנת נתב"ג בשעה 23:41. הרכבת תעצור בתחנות: עכו (21:56), קריית מוצקין (22:06), קריית חיים (22:09), חוצות המפרץ (22:13), מרכזית המפרץ (22:18), חיפה מרכז השמונה (22:26), חיפה בת גלים (22:31), חיפה חוף הכרמל (22:37), ת"א האונ' (23:17), ת"א סבידור מרכז (23:22), ת"א השלום (23:26), ת"א ההגנה (23:31).
חודשים ארוכים ללא רכבת בערבים ובסופי השבוע
למרות שישראל יצאה מהסגר השלישי כבר מזמן, קווי רכבת רבים עדיין סגורים לתנועת נוסעים בסופי השבוע ובערבים. ההסבר של משרד התחבורה ורכבת ישראל: קידום העבודות על חשמול המסילה. כך, ובאופן חריג וחסר תקדים, הרכבת מושבתת כמעט לחלוטין בימי שישי ושבת. אגב, במצבים זמניים דומים בעבר עוד ניתנו הסעות בין מוקדי העבודות ושאר קווי הרכבת פעלו כרגיל.
בעקבות הלחץ הציבורי ועל רקע סדרת הכתבות ב-ynet, הרכבת החלה לאחרונה להפעיל כמה קווים בסופי השבוע, ולאחר את שעת יציאתן של כמה מהרכבות האחרונות באמצע השבוע. הקו המשמעותי שחזר לפעילות הוא קו באר שבע-תל אביב, אך שלוש הערים הגדולות בישראל נותרו מנותקות.
פרויקט החשמול אמור לשדרג את השירות לנוסעים, אלא שהוא נעשה באיחור משמעותי. לפי דו"ח מבקר המדינה שפורסם באוקטובר האחרון, כבר משנת 2000 רכבת ישראל פועלת כדי להחליף את מערך רכבות הדיזל המזהם ברכבות חשמליות. לפי הדו"ח, 12.1 מיליארד שקלים הוקצבו לפרויקט, אך נכון לסוף 2019 רק 31 אחוזים מהתקציב נוצלו. בשנת 2013 נקבע שהפרויקט יושלם עד 2019, אך הוא נדחה וכעת מועד הסיום המשוער הוא 2025 - איחור של שש שנים. בדו"ח הקודם שהכין מבקר המדינה בנושא, ב-2017, העריכו ברכבת ישראל שהמיזם יושלם בשנת 2021. לאחר מכן נקבו במועד מאוחר הרבה יותר - 2030.
גם אומדן העלויות של פרויקט החשמול תפח מ-11.9 מיליארד שקלים ב-2014 ל-12.4 מיליארד ב-2019. על פי מבקר המדינה, לדחיית הפרויקט יש גם עלויות אחרות בסך מאות מיליוני שקלים מדי שנה.