נאומו של נשיא המדינה ריבלין
(צילום: ערוץ כנסת)

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קרא אחר הצהריים (יום ג') לחברי הכנסת ה-24 "להכריע במחלוקות" ו"לגלות מנהיגות". ריבלין אמר את הדברים בנאומו בטקס ההשבעה של הכנסת שחבריה נבחרו לפני שבועיים. מזכירת הכנסת ירדנה מלר הקריאה את שמות חברי הכנסת שחזרו בזה אחר זה על המילים "מתחייב אני" מתוך הצהרת האמונים למדינה. ynet העביר בשידור חי את טקס הצילום המסורתי של ראשי המפלגות ולפני כן את הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 ונאום הנשיא ריבלין.
חברי כנסת של הרשימה המשותפת - איימן עודה, עאידה תומא סלימאן, סמי אבו שחאדה ועופר כסיף - עוררו סערה כשניסו להוסיף מילים לנוסח ההצהרה, ובכללן "מתחייב אני לבטל את חוק הלאום". לפי תקנון הכנסת, הארבעה יצטרכו להצהיר אמונים במועד אחר.
נשיא המדינה ריבלין נעדר מטקס הצילום של ראשי המפלגות ומצילום משותף עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, יו"ר הכנסת יריב לוין ומנכ"ל הכנסת סמי בקלש. בלשכת הנשיא ריבלין אמרו בתגובה: "לא היינו מראש צריכים להיות שם". מלשכת יו"ר הכנסת לוין אמרו: "כללי הפרוטוקול הם שהנשיא משתתף, ריבלין בחר ללכת".
12 צפייה בגלריה
שבעת הכנסת ה- 24
שבעת הכנסת ה- 24
נשיא המדינה ריבלין בטקס השבעת הכנסת ה-24
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
12 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
נתניהו וגנץ במליאת הכנסת
(צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות)
12 צפייה בגלריה
ראשי הרשימות בצילום המוסרתי לאחר השבעת הכנסת, מינוס ראובן ריבלין
ראשי הרשימות בצילום המוסרתי לאחר השבעת הכנסת, מינוס ראובן ריבלין
ראשי המפלגות בצילום המסורתי
(צילום: מארק ישראל סלם)
"אני מגיע אליכם מלשכת הנשיא, פה בירושלים, לשכה שאני יושב בה כבר שנים כמעט, שבע שנים שתגעה בקרוב לסיומן", אמר הנשיא ריבלין בפתח נאומו. "לפני שש שנים, בצדה האחר של כהונתי לנשיא, הזמנתי את החברה הישראלית להכיר בשינויי העומק שמתרחשים בחברה הישראלית, והובילו לשינוי פרדיגמה ממש.
"לא עוד מדורת שבט של רוב מובהק החולק מערכת ערכים ואמונות הומוגנית יחסית, וסביבו קבוצות מיעוט החיות לצדו, אלא ארבעה שבטים הלומדים במערכות חינוך נפרדות וחיים על פי רוב בקהילות נפרדות, שמתקרבים זה לזה בגדלם. שבט חילוני, שבט דתי, שבט חרדי ושבט ערבי. כולם, ללא יוצא מן הכלל, בנות ובני המקום".
12 צפייה בגלריה
שבעת הכנסת ה- 24
שבעת הכנסת ה- 24
טקס השבעת הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
12 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה24: נאום וכניסת הנשיא ראובן ריבלין
השבעת הכנסת ה24: נאום וכניסת הנשיא ראובן ריבלין
מסדר הכבוד לנשיא ריבלין מחוץ למשכן הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת )
12 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה24
השבעת הכנסת ה24
ריבלין נעדר מהתמונה המשותפת עם נתניהו, חיות ולוין
ריבלין הוסיף: "אם לא נשכיל למצוא מודל עדכני של ישראליוּת עכשווית שנותנת מקום לכל אחד משבטי ישראל, כך התרעתי אז, אם לא נשכיל למצוא מודל של שותפות שיאפשר לנו לחיות כאן יחד, מתוך כבוד הדדי זה לזה, מתוך מחויבות האחד לשני, וערבות הדדית אמתית – חוסננו הלאומי יעמוד בפני סכנה של ממש.
"מגפת הקורונה שהתרגשה עלינו בשנה האחרונה, ושגבתה מאתנו מחיר חיים יקר, נורא כל כך, ואף אילצה אותנו לשלם מחיר שעוד מוקדם לאמוד את היקפו כחברה וכיחידים, המגיפה הבריאותית, כמו גם החברתית והכלכלית, הייתה לנו לקריאת השכמה, קדימון לסוג האתגרים שנידרש לעמוד בפניהם. במערכה מול הנגיף המדבק, לא יכולנו לנצח איש איש בביתו, איש איש בקהילתו. נוכחנו עד כמה אנחנו תלויים זה בזה, עד כמה אנחנו זקוקים האחד לשני, עד כמה שותפי גורל אנחנו, בני השבטים השונים, אנו, שנועדנו לחיות על הארץ הזו, לחלוק את ההישגים וההצלחות, ולעמוד ביחד למול המשברים".
12 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה24: נאום וכניסת הנשיא ראובן ריבלין
השבעת הכנסת ה24: נאום וכניסת הנשיא ראובן ריבלין
הנשיא ריבלין לצד יו"ר הכנסת יריב לוין
(צילום: ערוץ כנסת )
חברי הרשימה המשותפת הוסיפו מילים להצהרת האמונים
(צילום: ערוץ הכנסת)

ריבלין הזכיר את תקופתו כחבר כנסת וכיו"ר כנסת, וציין עוד בדבריו כי "20 שנה זכיתי לשרת את העם בישראל כחבר כנסת. מתוכן – שבע שנים כיו"ר הכנסת. שבע כנסות בסך הכול. היום אני ניצב מול פרלמנט שפיזר את עצמו ארבע פעמים בתוך פחות משנתיים. פרלמנט שוויתר פעם אחר פעם, על הזכות לתת אמון בממשלה. המחלוקות, החוצות את החברה שלנו, הן מחלוקות של אמת. רבות מהן הן מחלוקות 'לשם שמים", אך לעיתים יש חובה להכריע גם במחלוקות קורעות, קשות, כואבות.
"העם בישראל נושא אליכם את עיניו, ומצפה מכל אחד מכם לגלות מנהיגות. מנהיגות שיפה לשעה הנוכחית. מנהיגות הנאמנה לציבור שלה ולערכיו, אבל גם יודעת לסמן לו גבולות, ולהתוות לו דרך. מנהיגות שבטוחה בדרכה, אבל רואה ביריב האידאולוגי שלה לא אויב, חלילה, אלא שותף פוטנציאלי.
"מנהיגות שבתוך אווירת השבטיות, יודעת להתרחק מבדלנות ומניכור, שאולי יפים לשעת הקמפיין, אבל הרסניים בבואנו לבנות מדינה, ולהוביל עם. מנהיגות של שותפות ושל כבוד. זו המנהיגות לה זקוק העם בישראל בעת הזאת, והדבר מצופה לא רק מחבר הכנסת עליו מוטלת מלאכת הרכבת הממשלה, או הנשיא החדש שתבחרו, בשבועות הקרובים, אלא מכל אחד ואחת מכם, נציגי הציבור ומנהיגיו".
נאום יו"ר הכנסת לוין
(צילום: ערוץ כנסת)

יו"ר הכנסת לוין אמר בנאומו: "אזרחי ישראל אמרו את דברם, הקולות נספרו והמושבים בכנסת חולקו. לכאורה תם אך ספק רב אם נשלם, ארבע מערכות בחירות בתוך שנתיים, מעבר לנזק שיש בכך לתפקודה של הכנסת, בכך טמונה סכנה גדולה באמון הציבור במערכות השלטון ובדמוקרטיה עצמה".
לוין עקץ בדבריו את המערכת המשפטית: "חסרונותיה של דמוקרטיה רבים, ובהם חוסר הסכמה של כהונה ארוכה ויציבה של מוסדות השלטון; אך הדמוקרטיה הייתה ועודנה טובה בהרבה מכל שיטה אחרת. היא טובה משלטון טוטליטרי שמדכא בכוח הזרוע את רצון העם ופקידי ציבור המשתמשים בכוחם לסכל את מדיניותו; היא טובה משלטון השופט המתערב בחוסר סמכות בחקיקה; דווקא משום כך, האחריות המוטלת עלינו היא להשיב את היציבות ולהקים ממשלה היא גדולה במיוחד. ישראל זקוקה לממשלה".
ראשי המפלגות בצילום המסורתי
(צילום: ערוץ כנסת)

12 צפייה בגלריה
ההכנות להשבעת הכנסת החדשה
ההכנות להשבעת הכנסת החדשה
17 ח"כים חדשים. ההכנות להשבעת הכנסת החדשה
(צילום: יואב דודקביץ )
12 צפייה בגלריה
קארין אלהרר מיש עתיד
קארין אלהרר מיש עתיד
קארין אלהרר מיש עתיד
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
12 צפייה בגלריה
אלי אבידר מישראל ביתנו
אלי אבידר מישראל ביתנו
אלי אבידר מישראל ביתנו
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
12 צפייה בגלריה
אופיר כץ מהליכוד
אופיר כץ מהליכוד
אופיר כץ מהליכוד
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
12 צפייה בגלריה
וליד טאהא מרע"מ
וליד טאהא מרע"מ
וליד טאהא מרע"מ
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בניגוד להשבעת הכנסת ה-23 במרץ בשנה שעברה תחת הגבלות קפדניות בשל התפשטות נגיף הקורונה, הפעם התאפשר לנבחרי העם להגיע לאירוע הפתיחה החגיגי מלווים בבן משפחה אחד לפי מגבלות התו הירוק. יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס לא הגיע לטקס לאחר שלא חש בטוב ואושפז בבית החולים פוריה בטבריה.
במערכת הפוליטית שורר חוסר ודאות באשר לאפשרות של מערכת בחירות נוספת, שמשמעותה פיזור הכנסת החדשה בתוך חודשים ספורים. זו הכנסת הרביעית שנבחרה בתוך שנתיים בעקבות קריסת היציבות הפוליטית.
בכנסת ה-24 יכהנו 17 חברי כנסת חדשים, כמעט מכל מפלגה. גם הם מקווים שכהונתם תאריך ימים, בניגוד לכנסות הקודמות שאליהן נבחרו מועמדים שלא הצליחו לטעום מספיק מהעשייה במשכן. יו"ר הכנסת לוין קיבל את התפטרותם של השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי.
ריאיון עם ח"כ מירב כהן
(צילום: משה מזרחי)

קיש: "יש רוב ברור לימין"
(צילום: שמוליק דודפור)

השכל והתינוקת החדשה: "נעמוד בהבטחות הבחירות"
(צילום: שמוליק דודפור, משה מזרחי)

ריאיון עם ח"כ עמר בר לב
(צילום: משה מזרחי)

יו"ר תקווה חדשה ח"כ גדעון סער אמר: "נקווה שהכנסת הנוכחית, הכנסת ה-24, תאריך יותר ימים מקודמותיה. מבחינת תקווה חדשה יש שתי סוגי ממשלות שיכולות לקום באירוע הזה. ממשלה אחת היא ממשלה של המחנה הלאומי בראשות אדם אחר. אני יודע שזה רעיון רדיקלי אבל כדאי להתחיל גם להסתגל אליו.
"האפשרות השנייה היא ממשלת שינוי או ממשלת אחדות פריטטית עם הסדרים מיוחדים שיאפשרו לנו, לתקווה חדשה, לעמוד על הערכים, על העקרונות, ועל השקפת העולם שלנו. דבר אחד חייב להיות ברור – והוא שאין אף כוח שיכול לכפות עלינו להצטרף לממשלה שבה לא נוכל לעמוד על הערכים, על העקרונות ועל השקפת העולם שלנו. זה היה נכון אתמול זה נכון היום וזה יהיה נכון גם מחר".
ריאיון עם ח"כ עאידה תומא סלימאן
(צילום: משה מזרחי)

ריאיון עם השר ליצמן
(צילום: שמוליק דודפור)

ריאיון עם ח"כ שפע
(צילום: משה מזרחי)

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן (יהדות התורה) העריך כי ראש הממשלה נתניהו יתקשה להרכיב ממשלה חדשה, וציין כי ייתכן שהמערכת הפוליטית בדרך לבחירות חמישיות. "מי שבונה עלינו (בגוש השינוי) חולם ביום. כרגע אני לא חושב שמישהו יצליח להקים ממשלה. אני מאוד בעד נתניהו שינהל ויקים את הקואליציה הבאה, ואשתדל לעשות כל מה שאני יכול כדי לעזור לו".
ליצמן לא שלל ממשלה בהימנעות של רע"מ והוסיף: "אין לי שום דבר נגד הערבים". בנוגע ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער, אמר ליצמן: "אני לא מנסה להביא בן אדם שנשבע שלא ילך עם ראש הממשלה וחוזר על זה אז לא בטוח שיש סיכוי. אף אחד לא ילך עם בנט וסער, אף אחד לא הולך לעשות פיצול ביהדות התורה. נעשה הכול שלא יהיו בחירות".
סגן שר הבריאות יואב קיש מהליכוד נצפה משוחח עם שרן השכל מתקווה חדשה, ולאחר מכן הסביר בריאיון לאולפן ynet: "אמרתי לשרן בהצלחה, היא באה עם התינוקת החמודה שלה. לא ראיתי אותה הרבה זמן. אני חושב שבכנסת הזו יש נציגות יפה ורוב ברור של ימין, וצריכים לדעת לממש את זה לממשלה ולכנסת יציבה". כשסער התמודד מול נתניהו בפריימריז לראשות הליכוד, השכל וקיש תמכו בו יחד.
השכל, שבליכוד מנסים לשכנע אותה "לערוק", אמרה ל-ynet כי "זה לא יקרה. נעמוד בהבטחות הבחירות שלנו ונקים ממשלת שינוי. נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה". לדבריה, "אנחנו לא פוסלים את הליכוד - המפלגה הזו יכולה להעמיד כל מנהיג אחר מתוכה. סער אמר את זה מראש. הנהגת המדינה לא יכולה לחזור לנתניהו, הוא כשל בניהול המשבר ויש לנו בעיות כלכליות אדירות שצריך לפתור. צריך להביא יציבות, יש עוד הרבה עבודה".
ח"כ אייכלר: "מזמין את סער לממשלת נתניהו"
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

ריאיון עם יו"ר מרצ הורוביץ
(צילום: משה מזרחי)

ריאיון עם גדעון סער
(צילום: שמוליק דודפור)

ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה אמר לאולפן ynet כי "השבעה רביעית בשנתיים זה יותר מדי. פעם מישהו ישב כאן 70 שנה כדי לעבור ארבע פעמים, היום זה קורה בשנתיים. ככל שיהיו בחירות חוזרות ונשנות, לציבור יימאס - ובמקום הדמוקרטיה תהיה דיקטטורה". אייכלר קרא לגדעון סער לחבור לממשלה תחת הליכוד, והתייחס לניסיונות של נפתלי בנט להיות ראש הממשלה: "גם אני יכול להמליץ על משה גפני (יו"ר יהדות התורה). בנט וסער צריכים לצאת מהאשליות ולהצטרף לממשלה".
אייכלר התייחס גם לאפשרות שתוקם ממשלה תחת הליכוד בתמיכת רע"מ: "יש לנו את מועצת גדולי התורה, כך שאנחנו פטורים מהחשיבה הזו. אין לנו דילמה, יש גדולי תורה שיחליטו".
השבעת הכנסת ה-24 - ריאיון עם קארין אלהרר יש עתיד
(צילום: משה מזרחי)

חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד התייחסה בריאיון באולפן ynet לכישלון גוש המרכז-שמאל להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על יאיר לפיד: "התנהל מו"מ, הסיבה היחידה שבגללה לא מרכיבים ממשלה כבר היום היא שלא התחלנו בכך בגלל ההמלצות אצל הנשיא. כרגע הכול דיבורים בעלמא, המנדט אצל נתניהו, וכשיגיע ללפיד נרכיב ממשלה. שלא יהיה ספק".
אלהרר הוסיפה כי היא לא רואה אפשרות שנתניהו יקים ממשלה ב-28 הימים שניתנו לו, "אבל היו דברים מעולם".
גלעד קריב: "ממשלה רחבה - לא רק כורח, גם הזדמנות"
(צילום: משה מזרחי)

ריאיון עם ח"כ יוליה מלינובסקי
(צילום: משה מזרחי)

חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה אמר במשדר המיוחד של אולפן ynet כי לא אפסו הסיכויים לממשלה. "אנחנו סומכים על כך שמרב מיכאלי ולפיד ידעו לנווט את המו"מ מול בנט וסער", אמר. "ממשלה רחבה היא לא רק כורח המציאות אלא גם הזדמנות. נתניהו צריך לסיים את כהונתו לא רק בגלל כתבי האישום. אחת הסיבות היא פירוק החברה הישראלית". לדבריו, המפלגות החרדיות עשויות לרצות להצטרף לממשלה כזו אם תוקם "אחרי כמה חודשים באופוזיציה".
הנשיא ריבלין: "החלטתי להטיל על בנימין נתניהו את הרכבת הממשלה"
(צילום: לע"מ)

מוקדם יותר הודיע הנשיא ריבלין כי החליט להטיל את המנדט להרכבת הממשלה ה-36 על ראש הממשלה בנימין נתניהו - אך הביע הסתייגות פומבית מהמהלך. "אני מודע היטב לעמדת רבים בציבור שלפיה על הנשיא להימנע מהטלת תפקיד על מועמד שיש נגדו כתב אישום", אמר, "אלא שעל פי החוק והחלטת בית המשפט העליון, ראש הממשלה יכול להמשיך לשמש בתפקידו גם תחת האישומים".
הוא הוסיף כי "סוגיית הטלת התפקיד על מועמד שיש נגדו כתב אישום נתונה במחלוקת פוליטית וציבורית עזה לאורך מערכת הבחירות האחרונה. משכך, סברתי שעל נשיא המדינה להימנע מהכרעה על בסיס שיקול זה מתוך אחריות לצביונו של מוסד הנשיאות והאמון שהוא זוכה לו מכל חלקי העם. נשיא המדינה אינו מחליף את המחוקק ובוודאי שאינו מחליף את בית המשפט - זה תפקידה של הכנסת. להכריע בסוגיה המהותית והערכית אומר על כשירותו של מועמד הנתון תחת כתבי אישום לכהן כראש ממשלה, זה לפתחה של הכנסת.
"הכרעה זו אינה הכרעה קלה בעיניי ברמה המוסרית והערכית. מדינת ישראל איננה דבר מובן מאליו. נולדתי 10 שנים לפני שקמה, ובכל אותה התקופה ראיתי את תקומתה ואת הנפת הדגל שלה לראש התורן. אני חרד למדינתי, למדינתנו, אך אני עושה את המוטל עליי במסגרת תפקידי כנשיא מדינת ישראל הכפוף להוראות החוק והוראת בית המשפט".
פורסם לראשונה: 14:56, 06.04.21