אחרי שנתיים של הגבלות תנועה, נפתחו הבוקר (יום ג') שדרות ירושלים ביפו לתנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים עם שבילים ייעודיים וספסלים חדשים. השדרה עדיין מגודרת בצדדיה היות שבמקום מתבצעות עבודות לטובת הרכבת הקלה (הקו האדום) שתעבור שם בשנה הבאה.
רוכבי אופניים ראשונים כבר נסעו הבוקר על השביל במרכז השדרה, והולכי הרגל ישבו על אותם הספסלים. אחד מהם הוא ברק טלמור, תושב העיר, שאף שטען כי "העבודות לקחו יותר מדי זמן", הוא שמח על השביל החדש: "זה ציר ממש חשוב למי שחי כאן. רוכבי האופניים יכולים לנסוע מעכשיו בשביל גדול, יפה ומוצל".
על רקע המתיחות באזור בשבועות האחרונים, המצב הביטחוני ועבודות הבנייה שהקשו על בתי העסק, הוא אמר: "אני מקווה גם שזה ירים את הרחוב כך שיהיה נעים לא רק ללכת בו, אלא גם לשבת בברים ובעסקים השונים".
על אותם ימים מתוחים סיפר טלמור: "בימי האירועים החריגים כאן ובעוד מקומות בארץ האווירה פה הייתה קשה מאוד. לא היה נעים להסתובב בלילה". אולם דווקא בימי מבצע "שומר החומות", בחסות רעש האזעקות, הוא הכיר את שכניו הערבים.
"יצא לי לפגוש אותם בחדר המדרגות, ולדבר, ופתאום גיליתי שגם הם מפחדים לצאת מיפו ולהסתובב בתל אביב ובמקומות אחרים ולדבר ערבית. יצא שהתגבשנו על רקע הפחד הזה. אבל מאז השגרה חזרה, ביום שישי האחרון כבר הגיעו לעיר עוד אנשים. זה רק הראה שצריך לחזק את הקיום המשותף באופן עמוק יותר, לא רק לאכול חומוס ביחד".
סלים, גם כן מיפו, סיפר כי עבודות הרכבת הקלה, הקורונה והמבצע הביטחוני האחרון, גרמו לנזקים כספיים אדירים לבעלי העסקים שעדיין לא התאוששו, כלשונו.
אורי, תושב השכונה, ציין כי "שביל האופניים מבורך – אבל הוא לא יהיה שווה כלום אם המשטרה לא תאכוף. זו סכנת נפשות להסתובב בשכונה, אופנוענים, רוכבי אופניים וקורקינטים דוהרים במהירות לא הגיונית על המדרכה הצרה. המשטרה עושה לפעמים 'מארבים', אבל בפועל אלו שנקנסים הם לא תמיד הקבוצות הבעייתיות. אוכפים את מי שקל להתמודד מולו".
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע - האחראית על עבודות הרכבת הקלה, הסביר הבוקר בשיחה עם אולפן ynet כי "השדרה מחודשת ושונה לחלוטין ממה שהיא הייתה, ויש עוד דרך לפנינו. אנחנו בונים כאן ארבע תחנות עיליות שישולבו בשבילי האופניים מבת ים, טרמינוס ואצטדיון עירוני, ועד בואכה לפורטל אליפלט, שם תיכנס הרכבת אל מתחת לאדמה".
על רקע תלונות התושבים ובתי העסקים על הסדרי התנועה המאתגרים, אמר גליק: "בהתחלה זה קשה, בסוף זה יהיה יותר קל. הדוגמה של הקו האדום מתחילה להראות לציבור לקראת מה אנחנו הולכים. לפי המצב באזור פתח תקווה, כאשר המסילה והתחנות מוכנות, כך יהיה גם כאן בעוד תקופה לא ארוכה ובהמשך גם בקווים הבאים. אין פתרון אחר – מי שחושב שגם תהיה רכבת והוא גם ייסע בכלי רכב פרטי, זו שגיאה. הרכבת הזאת אמורה לתת מענה לכ-75 מיליון נוסעים בשנה, כך שעם תחילת עבודתה היא תיתן רווחה דרמטית מאוד לתחבורה הציבורית בסביבה".
בינתיים, בעיריית תל אביב שוקלים פתרונות תחבורה חלופיים עד לפתיחת הרכבת הקלה, גם בקווים שיוארכו ליפו בסופי השבוע. סגנית ראש העיר ומי שמחזיקה בתיק התחבורה, מיטל להבי, אמרה כי "פתיחת מרכז השדרה היא בשורה דרמטית כי היא הייתה סגורה כמעט לחלוטין. גם פתיחת המדרכה המזרחית תאפשר לעסקים להשתקם ולהתחיל לצאת גם החוצה מעבר לגבולות העסק. יפו זקוקה לתשומת לב עכשיו, כדי שעסקים שסבלו לא רק יחזרו - אלא ישגשגו ויוכיחו ששדרוג המרחב בכניסת הרכבת הקלה בראייה ארוכת-טווח רק תורמת".
מתחת לאדמה: עבודות הרכבת הקלה בעיצומן
בינתיים, מתקדמות העבודות על תחנות הרכבת הקלה התת-קרקעיות בשדרה. אף שהשלטים הענקיים שנפרסו עם תחילתן הבטיחו את פתיחתה בחודש מאי 2021, היא לא נפתחה לחלוטין. בשנת 2014 אישרה המדינה את הקמת הקו, שפתיחתו תוכננה לנובמבר השנה בעלות של יותר מ-16 מיליארד שקלים, אך בשנה שעברה הודיעו בנת"ע על דחייה של 13 חודשים בפרויקט. לפי החברה הוא יסתיים בנובמבר 2022 ועלותו גדלה בכמיליארד שקלים. עוד קודם לכן, תאריך היעד של פתיחת הרכבת לתנועת נוסעים נדחה מאוקטובר 2020 לנובמבר 2021.
13 חודשי הדחייה האחרונים היוו מכה קשה לעסקים בשדרה ולתושבים לאורך התוואי. בשלב זה, פסי הרכבת הקלה נותרו מגודרים אך המדרכות לצד המסילות הורחבו וכאמור - השדרה המרכזית נפתחה. בעלי העסקים שסבלו במיוחד מהעבודות צפויים לחוש הקלה מסוימת עם השינויים בשדרה, אך רק עם הפעלת הרכבת הקלה בסוף השנה הבאה, הם יוכלו ליהנות מהשגשוג הצפוי שהיא תביא עמה, כפי שקרה גם בשדרות יפו בירושלים.
ומה נעשה עד כה? בתחנת אלנבי המורכבת משלוש קומות תת-קרקעיות כבר הוצבו דרגנועים, הותקנה תאורה, שילוט וכן חיפויי הקיר. בקומת הרציפים שלטי ההכוונה הוארו, והותקן קיר זכוכית שיפריד בין הרציף לבין הרכבת. דלתותיו יפתחו במקביל אליה כדי לשמור על בטיחות הנוסעים.
נסיעת המבחן הראשונה של הרכבת הקלה על התוואי בגוש דן נערכה שלשום מאתר ה"דיפו" (מרכז התחזוקה והתפעול של הרכבת הקלה) באזור התעשייה קריית אריה שבפתח תקווה, לאורך תוואי המסילה התת-קרקעית בעיר ועד לפורטל שנקר - קטע בקו האדום של הרכבת.
עד כה הקרונות נבחנו אך ורק על המסילה שנפרסה ב"דיפו", שם הם מאוכסנים. בשבועיים הקרובים יחלו נסיעות גם בציר ז'בוטינסקי וארלוזורוב בפתח תקווה. הנסיעות יתרחשו במהירות איטית, וילוו על ידי יחידה חדשה במשטרה שתעסוק ברכבת הקלה, כדי להרגיל את ציבור הנוסעים והולכי הרגל בתנועתה בערים. במסגרת הבדיקות ייבדקו כלל מערכות הבטיחות, לרבות איתות (השליטה בתנועת הרכבת), התקשורת והחשמל.
בימים אלו ניתן לראות את עמודי החשמול נפרסים בבת ים, שבה נסיעות המבחן יחלו בתחילת 2022, עד שלבסוף הן יתקיימו על המסילה כולה בתוואי הקו האדום מבת ים לפתח תקווה, דרך תל אביב ורמת גן. הקו האדום צפוי להיפתח לתנועת נוסעים בסוף 2022.
אורכו של הקו האדום הוא 24 ק"מ, מהם 12 ק"מ במנהרה שנחפרה מתחת לפני הקרקע. הקו יעבור מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית החולים בילינסון ולאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן, ימשיך סמוך לתחנת רכבת סבידור, דרך בגין ומרכז עזריאלי לדרום הקריה, מנשיה ושדרות ירושלים ביפו, ויסתיים בדרומה של העיר בת ים.
הקו כולל 34 תחנות במוקדי העומסים והפקקים הכבדים של גוש דן, וציבור הנוסעים יוכל לעקוף אותם באופן מהיר ויעיל יחסית לכלי רכב הפרטי וליתר כלי התחבורה הציבורית.