כתבנו מדווח: תנועת המטוסים הוסטה צפונה

דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, הציב אולטימטום אחר הצהריים (שני), ולפיו על ישראל לפנות את כל כוחות הביטחון ממסגד אל אקצא ומשכונת שייח ג'ראח עד השעה 18:00 בערב. כמו כן הוא דרש לשחרר את כל הפלסטינים שנעצרו בימים האחרונים בהתפרעויות. עם פקיעת האולטימטום נשמעה אזעקה בירושלים והסביבה.
הקבינט המדיני-ביטחוני מכונס לדון במצב, והדרג המדיני נערך לאפשרות של הסלמה הכוללת ירי של החמאס לעבר המרכז וחשש מירי לעבר נתב"ג. גם הזרועות הצבאיות של הג'יהאד האיסלאמי ו"החזית העממית" פרסמו תמונות של רקטות כאיומים בירי לעבר ישראל. בתמונה שפרסמה "החזית העממית" נראה שעון הסופר לאחור.
3 צפייה בגלריה
האיום של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי על ישראל
האיום של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי על ישראל
האיום של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי על ישראל
3 צפייה בגלריה
האיום של הזרוע הצבאית של החזית העממית
האיום של הזרוע הצבאית של החזית העממית
ספירה לאחור. האיום של הזרוע הצבאית של החזית העממית
בצל המתיחות בירושלים, מורגשת היטב מתיחות גם בדרום הארץ. כבישים בעוטף עזה נחסמו לתנועה בשל התרעה על כוונה - כנראה מצד פעילים מהג'יהאד האיסלאמי - לירות טיל נ"ט על כלי רכב. כל הפעילויות בעוטף עזה בוטלו.
תנועת מטוסי הנוסעים הוסטה לכיוון מזרח וצפון, וכעת אין תנועה במרחב האווירי שמדרום לנתב"ג. מטוסים הנוחתים וממריאים מגיעים צפונית מנמל התעופה בן גוריון ובאופן חריג הם מגיעים עד לאזור נתניה ואף לחדרה. כמו כן רשות התעופה האזרחית הוציאה צו סגירה של המרחב האווירי עד גובה 1,500 רגל באזור במרכז הארץ ברדיוס של קילומטר אחד, והגבילה את גבוה הטיסה משדה התעופה הרצליה לגובה דומה.
מחשש להסלמה הורה ראש העיר אשקלון תומר גלאם לפתוח את המקלטים ברחבי העיר. "על אף העובדה שלא התקבלה הנחייה רשמית לעשות זאת, החלטנו לפעול בנושא כמשנה זהירות", אמר גלאם. מכללת ספיר בשדרות פונתה מסטודנטים כאמצעי זהירות.
3 צפייה בגלריה
מנקים את רחבת הר הבית
מנקים את רחבת הר הבית
מתפללים מנקים את רחבת הר הבית לאחר המהומות הבוקר
(צילום: AFP)
בצהריים קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב עם הצמרת הביטחונית. בהנחיית גורמי הביטחון הופסקה זמנית תנועת הרכבות בקטע שבין אשקלון לבאר שבע. בנוסף תחנות שדרות, נתיבות ואופקים סגורות זמנית. בשל האירועים, הוקפא למשך היממה הקרובה תרגיל המלחמה הגדול "מרכבות האש", והרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הנחה את צה"ל למקד את המאמצים בהיערכות לתרחישי הסלמה.
סמוך לשעה 15:00 שוכר פצמ"ר מרצועת עזה לאזור קיבוץ כרם שלום, אך הוא נפל בשטח הפלסטיני ליד גדר המערכת. לא הופעלה אזעקה. צה"ל החליט לתגבר את אוגדת עזה, מחשש למהומות בגדר. התגבור, בהיקף של גדוד, כולל את יחידת מגלן ושתי פלוגות לוחמים בהכשרה.
הבוקר התחדשו המהומות בהר הבית, כשהמשטרה פרצה למתחם לאחר יידוי אבנים ממסגד אל אקצא. המשטרה הגיבה ברימוני הלם. 21 שוטרים נפצעו ושלושה מהם פונו לבית החולים. עשרות מתפרעים נפצעו, מהם שבעה באורח קשה. בסביבות 12:00 נסוגה המשטרה מהמתחם, והשוטרים שנפרסו בכניסה אליו אפשרו כניסת מתפללים למקום.
גם בשייח ג'ראח שבמזרח ירושלים התחדשו העימותים לאחר שיו"ר "הציונות הדתית" ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיע עם חברי רשימתו לשכונה. זאת על רקע חגיגות יום ירושלים.