עדי ראייה וגורמי רפואה באתיופיה מדווחים היום (ד') על הרוגים רבים בהפצצה אווירית שפגעה אתמול בשוק הומה אדם בכפר בחבל תיגראי שבצפון המדינה – אזור שבו התנהלה אשתקד לחימה קשה ביותר בין כוחות הממשלה הפדרלית לבין כוחות תיגריניים בדלניים. אותם בדלנים אמנם נחלו הפסד במלחמה שהביאה למותם של אלפים ולמאות אלפי פליטים, אך בימים האחרונים דווח על חידוש הקרבות באזור.
אישה אחת שהייתה בכפר טגוגון, שבו אירעה המתקפה, סיפרה לסוכנות הידיעות רויטרס כי ההפצצה קרתה בסביבות השעה 13:00, וכי בעלה ובתם התינוקת נפצעו בה. "לא ראינו את המטוס אבל שמענו אותו", היא סיפרה. "כשהפיצוץ קרה, כולם התחילו לרוץ. בהמשך חזרנו וניסינו להרים את הפצועים".
14 צפייה בגלריה
לוחם לוחמים ב צבא אתיופיה באזור תיגראי
לוחם לוחמים ב צבא אתיופיה באזור תיגראי
לוחם בצבא אתיופיה בתיגראי, במהלך המלחמה שפרצה שם אשתקד. אלפים נהרגו אז
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
אתיופיה מבצע צבאי תיגראי לוחמי מיליציה בני אמהרה ש מסייעים ל צבא אתיופיה
אתיופיה מבצע צבאי תיגראי לוחמי מיליציה בני אמהרה ש מסייעים ל צבא אתיופיה
(צילום: רויטרס)
לא ברור עדיין כמה בני אדם נהרגו ונפצעו בהפצצה הזו: גורם רפואי אחד ששוחח עם רויטרס אמר כי עשרות נהרגו, והוא נסמך בכך על עדי ראייה ואנשים שהעניקו עזרה ראשונית לפצועים. רופא אחר מבירת מחוז תיגראי, מקלה, אמר לסוכנות הידיעות AP כי אנשי רפואה שהיו בזירה דיווחו על לפחות 80 אזרחים שנהרגו.
אחת הסיבות לקושי הרב בקביעת מניין ההרוגים והפצועים, גם יום שלם לאחר ההפצצה, היא שלפי כמה גורמי רפואה חיילים אתיופים מונעים מהם גישה לטגוגון. לפי רויטרס שישה אמבולנסים עם 20 אנשי רפואה ניסו אתמול להגיע לכפר, אך נעצרו במחסום צבאי. "הם אמרו לנו שאנחנו לא יכולים להגיע לטגוגון", סיפר אחד מהם. "נשארנו שם במשך שעה כדי לנסות לשאת ולתת, היה לנו מכתב מלשכת הבריאות – הראינו להם אותו. אבל הם אמרו לנו שזו ההוראה".
גם פינוי הפצועים מהכפר נתקל בקשיים. אחות אחת אמרה כי אמבולנס שניסה לפנות תינוק פצוע מהכפר לעיר מקלה, שנמצאת במרחק של 60 ק"מ מהכפר, נחסם במשך שעתיים על ידי החיילים – והצוות הרפואי נאלץ לקבוע את מותו לפני שהגיע לבית החולים במקלה.
14 צפייה בגלריה
פליטים ב מקלה בירת מחוז תיגראי ב אתיופיה
פליטים ב מקלה בירת מחוז תיגראי ב אתיופיה
פליטים מקבלים מזון במקלה, בירת חבל תיגראי. טענות להפרה חמורה של זכויות אדם
(צילום: AFP)
ב-AP מציינים כי גם היום בבוקר ניסתה קבוצה של אמבולנסים להגיע לכפר ושוב נחסמה, אולם אמש קבוצה אחת הצליחה להגיע בדרך אחרת. הצוות הזה דיווח כי טיפל בכ-40 פצועים, אך הוסיף כי מספר הפצועים כנראה גבוה בהרבה – מכיוון שרבים נמלטו אחרי ההפצצה. חמישה מבין הפצועים זקוקים לפי אנשי הרפואה לניתוחי חירום, אך הרופאים לא קיבלו את האישור הנדרש כדי לפנותם. "אנחנו מבקשים, אבל עד עכשיו לא קיבלנו אישור ללכת, אנחנו לא יודעים כמה אנשים מתו", אמר אחד הרופאים ממקלה.
רופא אחר ששוחח עם סוכנות הידיעות אמר כי ניסה גם הוא להגיע לכפר באמבולנס של הצלב האדום – אך החיילים האתיופים ירו לעברו פעמיים. האמבולנס עוכב לדבריו במשך 45 דקות במחסום, עד אשר החיילים הורו לחזור לו למקלה. "אנחנו לא יכולים ללכת", אמר הרופא. "הם אמרו לנו שכל מי שהולך – עוזר לכוחות של ה-TPLF".
TPLF הם ראשי התיבות של תנועת "החזית העממית לשחרור תיגראי", הארגון שהנהיג את החבל עד למלחמה שפרצה שם בנובמבר אשתקד, בעקבות התנערות מנהיגיו מסמכותה של הממשלה הפדרלית באדיס אבבה. הם מרדו בהחלטותיה וקיימו בחירות במחוז בניגוד להוראתה. התיגרינים, שהיו הכוח הדומיננטי בפוליטיקה האתיופית הארצית במשך עשרות שנים עד עלייתו לשלטון של ראש הממשלה אביי אחמד ב-2018, חשו מאז כמי שנדחקו לשוליים ונושלו ממעמדם.
במלחמה בנובמבר: פליטים ברחו לסודן דרך הנהר

14 צפייה בגלריה
אביי אחמד ראש ממשלת אתיופיה
אביי אחמד ראש ממשלת אתיופיה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד. המנהיגים התיגרינים חשו שנדחקו לשוליים עם עלייתו לשלטון
(צילום: רויטרס)
בעקבות המרד של התיגרינים פתח אביי במבצע צבאי רחב היקף נגדם, וסייעו לו בעלי ברית מקבוצות אתניות שונות באתיופיה, וגם כוחות מאריתריאה השכנה. במלחמה נהרגו כאמור אלפי בני אדם, אם כי המספר המדויק אינו ברור. הלחימה אילצה שני מיליון בני אדם לברוח מבתיהם.
אף שבאו"ם האשימו את שני הצדדים בהפרה חמורה של זכויות אדם, החיילים האתיופים והחיילים האריתראים שסייעו להם הואשמו במעשים קשים ביותר של טבח, ביזה וגם הרס של מרכזים רפואיים ברחבי תיגראי, כמו גם במניעת גישה של אזרחים לקבלת טיפול רפואי. מוקדם יותר החודש הזהירו ארגוני סיוע הומניטריים מפני רעב המוני בתיגראי, ולדברי הפעילים כ-350,000 בני אדם באזור ניצבים בפני חרפת רעב.
ממשלתו של אביי טענה כי הצליחה להביס כמעט לחלוטין את כוחות המורדים, אולם לוחמים שממשיכים לשמור אמונים ל-TPLF פתחו לאחרונה במתקפות בכמה אזורים בתיגראי, וטוענים לניצחונות בחלק מהקרבות. בין היתר דווח על קרבות בעיירות וורקו ואדאגה האמוס, שיושבות בדרך המרכזית שמובילה למקלה.
14 צפייה בגלריה
סודן מחנה פליטים אום ראקובה אתיופים ש ברחו מה מלחמה ב אתיופיה תיגראי
סודן מחנה פליטים אום ראקובה אתיופים ש ברחו מה מלחמה ב אתיופיה תיגראי
פליטים מתיגראי במחנה בסודן, בנובמבר אשתקד. חשש מפני רעב המוני
(צילום: AFP)
תושב אחד בעיירה אדגיראת, כ-100 ק"מ צפונית למקלה, סיפר כי קבוצה של לוחמים תיגרינים נכנסה אתמול לעיירה, אם כי הוא אמר שבהמשך היא נכבשה מחדש על-ידי כוחות אתיופיים ואריתריאיים. הוא אמר כי המשטרה הפדרלית היכתה אנשים במרכז היישוב: "כולם נשארים בבית שלהם, אין שום תנועה בעיירה".
הדיווחים על חידוש הקרבות בתיגראי מגיעים זמן קצר לאחר הבחירות הפדרליות והאזוריות שערכה אתיופיה ביום שני האחרון. הבחירות התנהלו ללא אירועים אלימים ברוב אזורי המדינה, אם כי בתיגראי עצמה לא הייתה הצבעה. הבחירות באתיופיה נדחו בשנה בגלל מגפת הקורונה, והבדלנים התיגרינים מרדו כאמור באותה החלטה, מה שהוביל לפרוץ המלחמה באזור בנובמבר אשתקד.