תיעוד התקרית החריגה בשומרון

גורמים נוספים בחטיבת גולני נענשו בעקבות פרשת השלכת בקבוק התבערה - וזה התפקיד החלופי שהוצע ללוחם שלא הגיב בירי: ארבעה ימים לאחר התקרית המביכה בשומרון, במהלכה נמנע לוחם מגדוד הסיור של חטיבת גולני לירות על מחבל פלסטיני שהשליך לעברו בקבוק תבערה, מסתבר שלא רק נגד החייל ננקטו צעדים פיקודיים.
בגולני מצאו שהתכנון למשימת אבטחת שער היישוב מעלה עמוס, שבו שמר הלוחם, היה לקוי: הלוחם ירד לבדו לבדוק גם את ציר הגישה ליישוב לאחר שהבחין במורד הכביש ברכב חשוד שעומד בשוליים. כתוצאה מכך, ננזפו מפקד הצוות ומפקד הפלוגה של הלוחם. הפלוגה נמצאת בגזרה שבשומרון מזה כשלושה חודשים, פרק זמן ממושך יחסית שהיה אמור להספיק לקצינים להבהיר היטב את ההנחיות המבצעיות למשימות ההגנה, ולתרגם אותם ללוחמים.
החייל עצמו הודח מלחימה אך רק באופן זמני: ל-ynet נודע כי הוצעו לו כמה תפקידים חלופיים, בהם לשרת בחפ"ק מפקד החטיבה, אלוף משנה ברק חירם. מדובר בתפקיד לחימה לכל דבר, בחוליית המח"ט.
אל"מ חירם כתב באיגרת ללוחמי ומפקדי החטיבה: "הלוחם כשל בכך שלא פתח באש לעבר המחבל ברגע שזה סיכן את חייו. העובדה שהלוחם ירד לצומת לבד לבדוק רכב חשוד היא תקלה בתכנון ובהגדרת המשימה ע"י המפקדים. המ"פ והמפק"צ יינזפו בגין הסטנדרט הנמוך בו יצאה המשימה. זו לא הייתה החלטה פשוטה עבורי, שכן הלוחם, אח לנשק ופקוד שלי, הוא חייל טוב שעמד עד היום בכל משימה שקיבל. עם זאת, החתירה למגע והריגת האויב הם ערכי יסוד בחטיבת גולני".
2 צפייה בגלריה
אל"מ חירם באיגרת ללוחמי ומפקדי החטיבה על התקרית הלוחם מול המחבל בשומרון
אל"מ חירם באיגרת ללוחמי ומפקדי החטיבה על התקרית הלוחם מול המחבל בשומרון
האיגרת של אל"מ חירם
מהעמקה בתחקיר התקרית עולה כי ללוחם היו לפחות 20 שניות להגיב בירי אזהרה או בירי לגופו של המחבל, כפי שמאפשרות הוראות הפתיחה באש, אך הוא לא עשה זאת בשום שלב, למרות שהיה דרוך עם כדור בקנה לאחר שדרך את נשקו ואף התעמת מילולית עם המחבל בטרם השלכת בקבוק התבערה. הקצינים בחטיבה התפלאו באשר לתגובתו הרפויה של הלוחם, שהתגייס לפני שנה וחצי לצה"ל והגיע ליחידה לפני כארבעה חודשים, בתום מסלול ההכשרה.
הקצינים סברו כי לא הייתה שום סיבה שהלוחם יגיב כפי שהגיב, שכן גם לא מדובר באירוע מפתיע כמו ירי מרכב חולף או זינוק מאחור של מחבל. המח"ט גרס בתחקיר המסכם כי הלוחם היה צריך, אם המשימה הייתה מנוהלת טוב יותר, לרדת לרכב החשוד עם כוח גדול יותר ולא לבדו, דבר שהיה מגדיל את הסיכוי לסיים את התקרית בצורה מוצלחת. המחבל נמלט מהמקום בסופו של דבר אך נעצר בחלוף מספר שעות בכפרו והועבר לחקירת שב"כ.
בתחקיר שנערך ללוחם הוא הודה כי שגה ולא היה "חד" מספיק כאשר נמנע מלירות לעבר המחבל. הוא תחילה צעק לעבר המחבל בעברית, אך כאשר ראה שהנהג יוצא לעברו צעק לו בערבית לעצור, והחל לדבריו בנוהל מעצר חשוד שהסתיים בדריכת הנשק בלבד. "לא ראיתי שהוא מחזיק משהו מאיים ביד שלו", הסביר הלוחם בתחקיר לדברי גורמים צבאיים.