חברת התחבורה הציבורית "דן בצפון", שמפעילה את המטרונית באזור חיפה, היא החברה בעלת צי הרכב המזהם ביותר בישראל. כך עולה מדירוג של המשרד להגנת הסביבה, שבחן את חברות התחבורה הציבורית ואת ציי הרכבים הכבדים בארץ.
כלי הרכב של חברת "דן בצפון" פולטים בממוצע 0.03 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה אחד, ובמשרד להגנת הסביבה מבהירים שאף שהמספר נשמע נמוך יחסית, מדובר בחומר מסרטן שנפלט בלב שכונות מגורים בחיפה ובאזור – ועלול לפגוע בנוסעים ובמשתמשי תחבורה ציבורית רבים.

4 צפייה בגלריה
עלייה של 55% בהפעלת רכבים כבדים בהנעה חלופית. אילוסטרציה
עלייה של 55% בהפעלת רכבים כבדים בהנעה חלופית. אילוסטרציה
עלייה של 55% בהפעלת רכבים כבדים בהנעה חלופית. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
במסגרת הדירוג נבחנו 15 אלף כלי רכב כבדים. מדובר ב-11 אלף אוטובוסים ו-4,000 משאיות. הפליטה הממוצעת, לפי הדירוג, עומדת על 0.01 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה.
אחרי חברת "דן בצפון" ניצבים ציי כלי הרכב הכבדים של טמפו משקאות (0.023 גרם חלקיקים לק"מ), נטו מילינדה (0.02 גרם חלקיקים לק"מ), חברת החשמל (0.018) ושופרסל (0.016). במקום השישי ניצב צי הרכב הענק של אגד שחורגת מהממוצע (0.015) ובאותו מקום ניצבות חברת אסם והאוטובוסים של אגד תעבורה.
החברות הכי פחות מזהמות הן חברת דסאל (0.02 גרם חלקיקים לק"מ) וחברת "דן בדרום" (0.03 גרם חלקיקים לק"מ).
יש לציין כי לפי הדירוג של המשרד להגנת הסביבה, חלה ירידה של 74% בפליטת חלקיקי דיזל מסרטנים בקרב ציי הרכב הגדולים בישראל בין השנים 2014 ל-2019. רק שני אחוזים מכלי הרכב בציים בישראל מוגדרים היום מזהמים. ב-420 משאיות ואוטובוסים ישנים הותקנו לאחרונה מסנני חלקיקים, ו-287 כלי רכב הופעלו בהנעה חלופית (בנזין או חשמל), עלייה של 55% ביחס לשנת 2018.
4 צפייה בגלריה
אוטובוס דן
אוטובוס דן
אוטובוסים של דן בדרום. החברה הכי פחות מזהמת
(צילום: דן)
ואולם, המשרד להגנת הסביבה ממשיך לנהל הליכי הטלת עיצומים כספיים על 11 ציי רכב כבדים. גובה העיצום הכספי בגין הפרה אחת של ההוראות של "חוק אוויר נקי" עומד על כ-900 אלף שקל.
"כ-2,000 איש מתים בטרם עת בישראל כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר", אומר מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג. "בריכוזי האוכלוסייה הגדולים, מקור הזיהום העיקרי הוא תחבורה. הבעיה גדולה במיוחד באזורים כמו תחנות מרכזיות. במשך השנים אנו רואים שיפור מתון באיכות האוויר סמוך לכבישים בכל הערים, שבהם אנחנו מודדים".
בשנת 2014, מסביר זלצברג, נקבע לציי הרכב יעד פליטה של 0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה אחד. "זה נשמע מעט, אבל כשמדובר באלפי כלי רכב שנוסעים יותר מ-50 אלף ק"מ בשנה, זה מצטבר למשהו מאוד מסוכן", הוא מבהיר. "חשוב שהתחבורה הציבורית, שנוסעת במרכזי ערים, תהיה נקייה".
הזיהום ליד התחנה המרכזית בת"א
(צילום: נדב אבס, אסף זגריזק)

הוא ציין כי המשרד להגנת הסביבה מקדם תיקון להוראות, שבמסגרתו יחויבו חברות האוטובוסים להצטייד באוטובוסים חשמליים ושקטים שאינם מזהמים. "כך עושים בסין כבר היום, וכך עושים גם במדינות המערב", הוא אומר. "בכל רגע עולים ויורדים אנשים, כולל אוכלוסיות שרגישות לזיהום – כמו ילדים, נשים בהיריון וקשישים".
בימים אלו פועלים בישראל רק כ-100 אוטובוסים חשמליים מתוך כ-11 אלף אוטובוסים. קצב הרכישה שלהם נמוך מאוד, מאחר שהמכרזים שמפרסם משרד התחבורה לא מעודדים מספיק את החברות לרכוש כלי רכב חשמליים.
4 צפייה בגלריה
 אוטובוס חשמלי של חברת הארגז. אין מספיק כאלו ברחובות
 אוטובוס חשמלי של חברת הארגז. אין מספיק כאלו ברחובות
אוטובוס חשמלי של חברת הארגז. אין מספיק כאלו ברחובות
(צילום: דובר משרד התחבורה)
4 צפייה בגלריה
גילה גמליאל
גילה גמליאל
השרה גילה גמליאל. להגביר את השימוש באוטובוסים חשמליים
(צילום: אבי מועלם )
בסקר של המשרד להגנת הסביבה בקרב דיירי רחובות שבהם עברו חברות האוטובוסים לשימוש בכלי רכב חשמליים עלתה שביעות רצון גבוהה מהשינוי באיכות האוויר ובכמות הרעש. על כן, במשרד פרסמו קול קורא לרכישת 200 אוטובוסים חשמליים, ותקצבו לשם כך כ-47 מיליון שקל. אף שמדובר במספר קטן מאוד ביחס לכמות האוטובוסים, הוא עשוי לשלש את המספר הקיים.
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל מסרה כי "הוראות המשרד להפחתת זיהום אוויר מוכיחות עצמן כיעילות. לצד ציי הרכב שהפחיתו את הפליטות, התייעלו בצריכת הדלק ועברו לטכנולוגיות הנעה נקיות יותר, אנו ננקוט ביד קשה כנגד ציי רכב המפירים את הוראות המשרד. אנו קוראים לציי הרכב להגביר את השימוש באוטובוסים חשמליים שאינם מזהמים".