1 צפייה בגלריה
איור בנימין זאב הרצל תאודור
איור בנימין זאב הרצל תאודור
איור בנימין זאב הרצל תאודור
החלום שהגה הרצל, כפי שהוא בעצמו מעיד בפתח ספרו "מדינת היהודים", התבסס על רעיון ישן מאוד, אך בו בזמן גם חדש, מסעיר ומפתיע. חלום ישן-חדש. חלום ששינה לנצח את גורלו של עמנו, ושבזכותו אנחנו עומדים כאן היום.
חוזה המדינה היה אמיץ דַּיּוֹ כדי להעז ולחלום – חלום בלתי אפשרי. להרצל היו את התעוזה, העקשנות, החוצפה והאומץ לחלום בְּגדול. אבל בשביל הרצל, כפי שהוכיחה ההיסטוריה, חלומות ואגדות הם החומרים שמהם יש לייצר מציאות. הרצל עורר את העם היהודי משנתו. הרצל דבק בחלומו, וכפי שחזה, בתוך עשרות שנים, הקים העם הנרדף מולדת בארצו.
אל לנו לזהות את מורשתו של הרצל עם צורת ממשל כזו או אחרת, או עם עקרונות הבלעדיים לימין או לשמאל. למעשה, מורשתו של הרצל באה לידי ביטוי בעצם היכולת לחלום. חלומו של הרצל היה זה שאיגד יהודים מקהילות ומזרמים שונים ברחבי העולם, לכוח לאומי אדיר. לְאומה ששרדה את שואת אירופה והקימה את מדינת ישראל.
כל עוד נדבק דבקות הרצליאנית בחלום ה"יחד", חלום המושתת על הערך הבסיסי והחכם כל כך שמלווה את עמנו מאות בשנים, ערך הערבות ההדדית – אני מאמין שאין אתגר שלא נוכל לו
העם היהודי הוקסם מהחלום שחלם הרצל, הוא התפעל מהחזון שהונח לפניו, ובחר להגשים אותו בדרכו שלו, באופן שחורג לפעמים מקווי המתאר ששרטט הרצל למדינת היהודים שראה בעיני רוחו.
בימים אלה מדינת היהודים מצויה במשבר – בריאותי, כלכלי וחברתי. אבל כל עוד נדבק דבקות הרצליאנית בחלום ה"יחד", חלום המושתת על הערך הבסיסי והחכם כל כך שמלווה את עמנו מאות בשנים, ערך הערבות ההדדית – אני מאמין אמונה שלמה שאין אתגר שלא נוכל לו. אם נשכיל, כפי שכבר הוכחנו שבכוחנו, להושיט יד, להיות שם האחד עבור השנייה, נוכל להמשיך ולהפיח חיים בחלום. להמשיך ולהגשים את האגדה.
ראובן ריבליןראובן ריבליןצילום: עמוס גרשום, לע"מ
האמונה של הרצל בַּעם היהודי, וּבִזכותו לִמדינה, היא אמונה שאנחנו חייבים ללמוד מהרצל וּלממש גם היום. אנחנו, תלמידיו של הרצל, יודעים לומר שאין דבר כזה בלתי אפשרי. אנחנו חיים בתוך מדינה שהיא ההגדרה של הבלתי אפשרי, וּמממשים בעצם קיומנו חזון שרבים מיהרו להכתיר כְּבִלתי אפשרי. חמושים בְּאמונה נחרצת שֶׁעִם רצון ועם חזון, אפשר להפוך את הַמִדְבַּר לְארץ פורחת, ואת המדינה הקטנה – לְאוּמַת הסטארט-אפ.
לפעמים נדמֶה שחילוקי הדעות בינינו, שהפערים בין הקבוצות והשבטים שמרכיבים את החברה הישראלית, גדולים מדי; שהמתח בין זהותה היהודית של מדינת היהודים לזו הדמוקרטית קשה מדי. אבל לא לנו רִפְיוֹן הַיָּדַיִם. אנחנו נמשיך לבנות את מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית וִיהודית, בְּדיבור אחד. מדינה שמורכבת מבני עדות שונות, מחילונים, דתיים וחרדים, מִיהודים וּמערבים, כי אין לנו ארץ אחרת, ואין לנו עַם אחר.
  • ראובן (רובי) ריבלין הוא נשיא המדינה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com