רעולי פנים באפגניסטן רצחו עשרה עובדים של ארגון HALO Trust, הפועל לפינוי מוקשים. כך הודיע משרד הפנים האפגני, שהאשים את הטליבאן במתקפה. ארגון הטרור דוחה את ההאשמה נגדו.
לאחרונה חלה עלייה חדה במספר הפיגועים האיסלאמיסטיים באפגניסטן, לקראת השלמת הנסיגה האמריקנית מהמדינה. אפגנים רבים חוששים שהטליבאן - ששולט כעת לפחות באופן חלקי ביותר מחצי משטחי המדינה - ישוב ויתפוס את השלטון וינהיג משטר דמים איסלאמיסטי. אף שארה"ב הגיעה להסכם שלום עם הטליבאן, בין ממשלת אפגניסטן לארגון טרם הושג הסכם דומה.
2 צפייה בגלריה
מסלקי מוקשים נרצחו ב מתקפה ב אפגניסטן
מסלקי מוקשים נרצחו ב מתקפה ב אפגניסטן
סריקות לאיתור מוקשים באפגניסטן
(צילום: רויטרס)
המתקפה הייתה בשלישי בערב במחוז בגלאן - כ-260 ק"מ מצפון לבירה קאבול. כ-110 אפגנים שעובדים בארגון HALO Trust שהו במחנה, והיו בהפסקה אחרי יום שבו ערכו סריקות וחיפשו מוקשים ישנים. במחוז בגלאן יש בחודשים האחרונים קרבות עזים בין הטליבאן לצבא אפגניסטן.
עובד של HALO Trust ששרד את הטבח סיפר שחמישה או שישה גברים חמושים טיפסו על קירות המחנה. הם קראו לעובדים, ושאלו אם יש במחנה אנשים מקהילת ההזארה. קהילת ההזארה השיעית באפגניסטן נתונה לעיתים קרובות למתקפות של ג'יהאדיסטים מהארגון הסוני דאעש - שרואים בבני הקהילה כופרים. "אף אחד לא הגיב", אמר הניצול, שנפצע במתקפה. הוא סיפר שהחמושים קראו למפקד המחנה להזדהות - ואז ירו בו. "אחר כך אחד מהם אמר 'תרצחו את כולם'. כשהם פתחו באש כולנו ניסינו לברוח. חלק נהרגו ואחרים, כמוני, נפצעו", סיפר. רוב השורדים נמלטו לכפרים הסמוכים.
2 צפייה בגלריה
מסלקי מוקשים נרצחו ב מתקפה ב אפגניסטן
מסלקי מוקשים נרצחו ב מתקפה ב אפגניסטן
פינוי הפצועים
(צילום: EPA)
מנכ"ל HALO Trust אמר שהמחבלים "עברו ממיטה למיטה ורצחו בדם קר" את העובדים. לדבריו זו המתקפה הקשה ביותר בהיסטוריה של הארגון שלו, מאז שהוקם ב-1988 בקאבול.
אפגניסטן מאשימה את הטליבאן במתקפה, אך דובר הארגון האיסלאמיסטי מכחיש שאנשיו ביצעו את הטבח. מנכ"ל HALO Trust אמר ל-BBC שהטליבאן דווקא סייע לעצור את הטבח, ושאנשי הארגון נחלצו לעזרת העובדים של HALO Trust והרתיעו את התוקפים. למרות זאת גורם בכיר בממשלת אפגניסטן אמר כי "בפירוש מדובר בהוצאה להורג של הטליבאן". גורמים אפגנים ציינו כי לעיתים קרובות תוקפים אנשי הטליבאן את העובדים שמפנים מוקשים – שאותם הטמינו הג'יהאדיסטים.