"נתניהו מסתיר את נתוני החיסונים". השר יזהר שי באולפן ynet, היום
(צילום: אבי חי)

לפני הדיון בהידוק הסגר, שר המדע וחבר קבינט הקורונה יזהר שי (שפרש מכחול לבן) טען היום (שלישי) באולפן ynet כי "עד היום השרים והקבינט לא קיבלו מידע שקוף מנתניהו על החיסונים. הוא מסתיר את זה ושומר לעצמו, אולי יש עוד כמה אנשים שיודעים את הנתונים. גם גנץ לא יודע".
בנוגע לאפשרות של סגירת מערכת החינוך, שלגביה הצהיר כי "לא יתמוך בכך אוטומטית", אמר שי: "רק 15% מהתלמידים חלו במערכת. גני הילדים צריכים להישאר פתוחים ככל שניתן. הם לא מוסיפים לתחלואה, הם מאפשרים להורים לנשום. בגיל הזה החינוך לא פחות חשוב יותר מאשר בגילים אחרים ואני מאמין שניתן להשאיר אותם פתוחים". יתרה מכך, שי טען כי הסגר הנוכחי עובד - ואת התוצאות נראה בעוד כשבועיים.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
3 צפייה בגלריה
יזהר שי באולפן ynet
יזהר שי באולפן ynet
יזהר שי באולפן ynet
(צילום: מוטי קמחי)
- למה אתה לא דורש את הנתונים? "אני דורש את זה וכולנו דרשנו, גם שרי הליכוד וגם כחול לבן. המידע הזה הוא קריטי, במיוחד אם הולכים לסגור עוד עכשיו. אני רוצה לדעת בדיוק כמה חיסונים יגיעו בשבועיים האלה, למה שבועיים ולא חודש, איך נכנסים החיסונים בהערכה הכללית של מודל הפחתת התחלואה. אני חייב לדעת את זה".
- אז נתניהו מסתיר נתונים בעניין החיסונים משיקולים שאינם ברורים. "השיקולים שרה"מ משתמש בהם לא מקובלים עליי. הוא אמר שהוא מקיים סודיות עם חברות החיסונים. אפשר להתגבר על הסכם הסודיות הזה, יש הסכמים עם כמה חברות ואפשר להגיד לשרי ממשלת ישראל שבחודש הקרוב יגיעו כך וכך, בימים הבאים הערכת הקופות והמערכת היא כזאת. אפשר לספר את המידע הזה כדי שנקבל החלטות - והן כואבות.
"אנחנו מדברים על סגירת מערכת החינוך, סגירת המסחר, החזרת אזרחי ישראל לבית לשבוע, לשבועיים, לחודש. ומה עם הקריטריונים ליציאה? צריך לדעת את התשובות לשאלות האלה כדי שנוכל לקבל החלטה הגיונית ומושכלת".
"נשאף לכמה שיותר חיסונים". נתניהו
(צילום: לע"מ)

3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במתחם החיסונים באום אל פחם
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במתחם החיסונים באום אל פחם
נתניהו עם המתחסנים. "מסתיר מידע"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
"צריך לבחון את המספרים בימים הקרובים, אני מקווה שזה מה שיקרה בממשלה", המשיך שי, "המספרים שאנחנו רואים עכשיו נחזו על ידי המומחים. ב-19 בספטמבר הכרזנו על משהו כמו הסגר הנוכחי, ריסון מהודק. לפני סגר יום הכיפורים, בדיוק 14 יום אחרי הריסון, החלה ירידה דרמטית שהובילה אותנו גם לירידה במקדם ההדבקה ובמספר המאומתים. אנחנו נמצאים כעת תשעה ימים אחרי שיצאנו לריסון המהודק האחרון וצריך לראות מה קורה בשלושה ימים הקרובים. זה בדיוק מה שקרה בספטמבר".
- אבל בספטמבר לא היה את הווריאנט הבריטי. "אם המוטציה החדשה אכן תוקפת את מדינת ישראל, נראה את זה בעוד שבועיים עד ארבעה שבועות. מה שאנחנו רואים עכשיו לא קשור לווריאנט הבריטי. אני מכבד את אמצעי הזהירות הזה, אם יבואו אנשי משרד הבריאות ויגידו שיש אלפי ישראלים בישראל עם המוטציה ועם עלייה אקספוננציאלית, אז אוקיי יש מצב חדש וצריך להיערך בהתאם. על סמך הנתונים שהוצגו בפני הממשלה בשבועות האחרונים ידענו שנגיע ל-8,000 ו-9,000 חולים".
- חוץ מחנויות סגורות לא קורה שום דבר, וגם זה לא. "גם אז ישבתי בישיבות סוערות שבהן עלו טענות שלא מקיימים את ההנחיות, כולל תמונות מחופי הים העמוסים. עובדתית, מ-1 באוקטובר החלה ירידה דרמטית במספרים".

- יש לנו את הלוקסוס לחכות ולראות עוד יום ועוד יום? מנהלי בתי חולים אומרים שהם לא יכולים עוד. "כל חולה הוא עולם ומלואו, מערכת הבריאות נדרשה להיערך והיא נערכה לסדר גודל של 1,500 חולים קשים, ותוקצבה ביותר מ-10 מיליארד שקל על ידי ממשלת ישראל. זה לא מצב רגיל אלא מצב חירום, הרופאים עובדים קשה מאוד ובתי החולים מתחילים להתמלא - אבל אנחנו רחוקים מסף הספיקה של מערכת הבריאות. כשר בממשלה שיש לו אחריות על הציבור ועל ההחלטות הקשות, אני חייב לאזן בין הדיווחים האלה".
- בנט לא שלח את ילדיו ללמוד היום, וקרא להורים לפעול דומה. מה דעתך? "אני לא רוצה להתווכח עם בנט, אבל על סמך נתונים ובחינה מדויקת - ולא רק שלי, דיברתי עם יותר מ-20 חוקרים ופרופסורים בשלושת הימים אחרונים בדיוק בנושא מערכת החינוך, עולה כי 15% בלבד מהתלמידים חלו בתוך מערכת החינוך".
- השאלה אם זה מצב בריא שיושב כאן ח"כ שהפך עצמו לפרויקטור מטעם עצמו וקורא לאזרחים לעשות דין לעצמם. "הדבר היחיד שאני רוצה הוא לקרוא לאזרחים, ותמיד קראתי, לעשות בדיוק את מה שהממשלה מבקשת מהם לעשות. אם אנחנו אומרים שהמערכת פתוחה אז היא פתוחה, אפשר לשלוח את הילדים וכמובן שכל הורה רשאי להחליט החלטות אם הוא רוצה כך או אחרת".

מאות ממתינים בנתב"ג. "ביקשנו בדיקות עוד מספטמבר, זה לא תקין"

- השאלה אם לא פישלתם כשנתתם לכל אדם להיכנס לכאן. "ברגע שידענו שיש כניסה או סכנה לכניסה של הווריאנט הבריטי, התכנס הקבינט וסגרנו את הגבולות. אני מזכיר שכל אזרח שנכנס לישראל באותם שבועיים הועבר למלונית".
- הרבה זמן לא נערכו בדיקות בנתב"ג למי שנכנס. "נכון וזה לא תקין. הורינו על הבדיקות הללו כבר בספטמבר".
- זאת הייתה הטעות שלכם? "אנחנו לא יודעים אם המצב הנוכחי קשור לכניסת המוטציה, היא מסתובבת בבריטניה כבר מהקיץ. עד שעלו על זה שם לקח חודשיים-שלושה וכל העולם נערך בהתאם. אין לי מידע מדויק, משרד הבריאות יציג לקבינט עד סוף השבוע הזה מידע על ריצופים וכמות האנשים המוערכת בארץ עם הווריאנט ובהתאם לזה אפשר לעשות הערכות, עד כמה אנחנו במצב חירום שקשור למוטציה".
השר שי ציין כי תמיכתו בהידוק הסגר, כולל בסגירת החינוך, לא תהיה אוטומטית. "הציבור צריך להבין שמדובר על לרדת מתחת ל-1,000 מאומתים ביום, מדובר על חודש ימים בסגר".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
על גנץ: "יש לו מקום בפוליטיקה, הוא שר ביטחון מצוין"
(צילום: הדר יואביאן)
- הודעת שאתה יוצא מכחול לבן, ולא אמרת לאן. יש בית פוליטי חדש? "אין בית פוליטי חדש אבל כן יש רצון להשפיע על סדר היום הליברלי-דמוקרטי של ישראל. אם אני אמצא את המקום שמתארגן נכונה לדברים האלה אשמח להצטרף. בסופו של דבר יש פה שני גושים, גוש ימין שמסוגר היטב עם שלוש מפלגות, ראינו את בנט קודם עם שלושה מועמדים לראשות הממשלה אם אני מצביע ימינה מצבי טוב. אם אני מצביע בגוש המרכז-שמאל, אין אף מועמד לראשות הממשלה".
לדבריו, "בגוש המרכז-שמאל צריכות להיות שתיים או שלוש מפלגות שיתנו אפשרות לכל מצביע בגוש לבחור במה שמתאים ונכון לו, והמנהיג שנכון לו. אנחנו צריכים לסדר את העניין הזה כדי שאף קול לא יילך לאיבוד. אני מזכיר שבמרץ היו יותר קולות שרצו להחליף את נתניהו מאשר שבחרו בו, וצריך לוודא שכל הקולות יילכו לגוש הנכון ושהוא יהיה אלטרנטיבה לנתניהו אחרי הבחירות".
על גנץ אמר שי: "יש לו מקום בפוליטיקה הישראלית, הוא שר ביטחון מצוין". הוא סיפר כי הוא עובד בימים אלה על אפשרויות לחיבורים שונים, בהם גם עם גורמים כמו חולדאי, לפיד, שלח ואחרים.
על יציאתו מכחול לבן הוא אמר כי "לא מיהר מדי, הכול יכול להיות. אני לא מסתכל אחורה אלא קדימה, אם אוכל להיות גורם משפיע במערכת הזאת וגם אם לא, אעזור מהצד לכל מי שנמצא שם כדי לממש את סדר היום שלא הלך לאיבוד. הוא חייב להיות שם מיוצג בממשלה ובסדר היום הציבורי במדינת ישראל".