שאלת החיסון הרוסי גורמת בימים אלה למחלוקות במדינות באירופה, שבעבר היו חלק מהגוש המזרחי של ברית המועצות. חלקן מתייחסות ל"ספוטניק V" כמתנה משמיים, ואחרות טוענות שמדובר בכלי תעמולה של הקרמלין - ומבהירות שלא ישתפו פעולה.
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חיסון ספוטניק ל קורונה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חיסון ספוטניק ל קורונה
לקנות "ספוטניק V" מפוטין? דילמה באירופה
(צילום: AFP, shutterstock)
מגפת הקורונה ממשיכה להכות במרכז אירופה ובמזרח היבשת. מבצעי החיסונים לא עומדים ביעדים ומדינות שבעברן היו קומוניסטיות, ואחרות שהיו חלק מברית המועצות, נמצאות בדילמה: האם לרכוש את החיסון הרוסי, או להתנגד להעמקת ההשפעה הרוסית על היבשת והאיחוד האירופי. לפי הפרשנים לרוסיה יש רק מה להרוויח מהמחלוקות האלה. "מטרת האסטרטגיה הפוליטית של רוסיה היא לפלג את המערב", אומר הפרשן הפולני מיכאל ברנובסקי, ומדגיש שהחיסון הוא אחת הדרכים של מוסקבה להשפיע על אירופה.
סלובקיה קיבלה ב-1 במרץ משלוח ראשון של החיסון הרוסי. כמה ימים לאחר מכן פרץ משבר בממשלה. ראש הממשלה איגור מטוביץ' בירך על הגעת ה"ספוטניק V" ואמר ש"הנגיף לא מבין דבר בגיאופוליטיקה". שר החוץ שלו, איוון קורצוק, כינה את החיסון "כלי נשק היברידי".
5 צפייה בגלריה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
מבצע החיסונים ברוסיה
(צילום: EPA)
לפי מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי The Lancet, החיסון הרוסי יעיל ב-91.6 אחוזים מהמקרים. הוא כבר נמצא בשימוש בכמה מדינות בעולם. החיסון עדיין לא קיבל את אישורה של סוכנות התרופות של האיחוד האירופי, ה-EMA, אבל כמה מדינות שהיו בעבר חלק מהגוש הקומוניסטי מתכננות להשתמש בחיסון ולא מחכות לאישור הסופי.
מדינות באיחוד, כמו סלובקיה, החלו "לפזול מזרחה" כשראו שמבצע החיסונים המשותף של האיחוד לא עומד ביעדים. באיחוד כועסים על קצב הייצור של פייזר, אסטרה-זניקה ומודרנה, ועל אי עמידה בהתחייבויות בהסכם. המומחים מבהירים שחיסון מהיר של האוכלוסייה הוא הדרך היחידה לסיים את משבר הקורונה – שכאמור פגעה קשות במזרח היבשת ובמרכזה.
5 צפייה בגלריה
הונגריה משתמשים בחיסונים חיסון רוסי ספוטניק V רוסיה
הונגריה משתמשים בחיסונים חיסון רוסי ספוטניק V רוסיה
לא מחכה לאישור האיחוד האירופי: הונגריה כבר משתמשת ב"ספוטניק V"
(צילום: AP)
לפי נתוני הקורונה, סלובקיה ושכנתה צ'כיה סובלות בשבועות האחרונים משיעור התמותה הגבוה בעולם. בתי החולים במדינות הקומוניסטיות לשעבר סובלים מעומסים גדולים, וחלקם מלאים עד אפס מקום. נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, פנה בחודש שעבר לוולדימיר פוטין וביקש ממנו חיסונים. "אני חושב שזה יעזור למדינה שלי", כתב לפוטין, בעל בריתו. כששר הבריאות הצ'כי סירב לחסן את האזרחים בחיסון שלא אושר על ידי ה-EMA, זמאן ביקש ממנו להתפטר. הבקשה טרם יצאה לפועל. "השימוש הפוטנציאלי של צ'כיה בספוטניק V הוא נשק פוליטי בלבד", טוען הפרשן הפוליטי הצ'כי יז'י פהה וכינה את החיסון הרוסי "כלי תעמולה". הוא הזכיר שיש שאלות רבות לגבי תנאי הייצור של החיסון ברוסיה ולגבי מספר החיסונים שזמינים לאזרחים הרוסים - לעומת ההיצע למדינות בשאר העולם.
5 צפייה בגלריה
אנשים צופים ב הופעות מבעד לחלון זכוכוית
אנשים צופים ב הופעות מבעד לחלון זכוכוית
צופים בהופעה מבעד לחלון בבית קפה בפראג, צ'כיה
(צילום: EPA)
התהיות לגבי הפצת "ספוטניק V" גרמו לשרל מישל, נשיא המועצה האירופית, לומר שאסור להשתמש בחיסונים למטרות תעמולה. "אסור שניתן לסין ולרוסיה להטעות אותנו", הזהיר מישל את אירופה, ואמר שהמשטרים בשתי המדינות ערכיים פחות מהממשלות באירופה, וכי החיסונים שלהם ברחבי העולם נהנים ממסע יחסי ציבור נרחב. פאבל האבצ'ק, פרשן צ'כי, משוכנע שהקרמלין "מחכך את ידיו בהנאה" לנוכח המחלוקות באירופה. "דיפלומטיית החיסונים של רוסיה בפירוש מנסה לפגוע באמון ההדדי ובלכידות באירופה", הוא אומר.
כרגע המדינה היחידה שחברה באיחוד האירופי ומשתמשת בחיסון הרוסי היא הונגריה. שר החוץ שלה, פטר סיארטו, קיבל את החיסון הרוסי כדי להוכיח להונגרים שהוא בטוח ויעיל. הונגריה גם הייתה המדינה הראשונה באיחוד האירופי שמשתמשת בחיסון הסיני, "סינופארם". ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן קיבל את החיסון הסיני לקורונה. גם מדינות נוספות שבעבר היו חלק מהגוש המזרחי החלו להשתמש בחיסון שפותח בסין.
5 צפייה בגלריה
הונגריה משתמשים בחיסונים חיסון רוסי ספוטניק V רוסיה
הונגריה משתמשים בחיסונים חיסון רוסי ספוטניק V רוסיה
מתחסנים בהונגריה
(צילום: AP)
בסרביה, שבה הקצב של מבצע החיסונים לקורונה הוא אחד המהירים בעולם, משתמשים בחיסונים של סין ורוסיה. אלבניה, שמקווה להצטרף בעתיד לאיחוד האירופי, מתכננת לנהל מו"מ לרכישת שני החיסונים מרוסיה וסין. ובאיחוד האירופי יש כמה מדינות ששוקלות שימוש ב"ספוטניק V": בולגריה, קרואטיה, רומניה, אסטוניה ולטביה. הן ממתינות לאישור ה-EMA.
ליטא, שחברה באיחוד ויחסיה עם רוסיה מתוחים, שוללת אפשרות של שימוש ב"ספוטניק V". גם פולין, המדינה הגדולה ביותר באיחוד האירופי שבעברה הייתה קומוניסטית, לא מעוניינת בו. "רוסיה תקעה בצורה ברורה את הדגל שלה על ה'ספוטניק V'. בפולין לא מקבלים בזרועות פתוחות משהו שיש עליו את הדגל הרוסי", אומר הפרשן ברנובסקי.