ישיבת הוועדה ננעלה באופן מפתיע, ההכרעה תעבור למליאה: יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) החליט הערב (יום ד') לא לקיים הצבעה חוזרת בנוגע לפתיחת חנויות הרחוב ובכללה גם על גורל החנויות במתחמי הקניות הפתוחים כדוגמת ביג. במקום הצבעה בוועדה, העביר היו"ר את הסוגיה להכרעה במליאת הכנסת.
לא ברור אם ההחלטה על אי קיום ההצבעה נבעה מחשש שלקואליציה לא יהיה רוב למנוע את חזרת מרכזי הקניות הפתוחים לפעילות. גורמים בכנסת טוענים כי ייתכן שיו"ר הוועדה חשש מכישלון שיוביל לתמיכה במהלך.
בוועדת החוקה עדכנו כי התקנות בעניין מתחמי חנויות הרחוב יוכלו להגיע למליאת הכנסת רק מיום ראשון 22 בנובמבר. המשמעות היא שהמתחמים הפתוחים יישארו אז סגורים, אלא אם קודם לכן קבינט הקורונה יחליט אחרת או שבג"ץ יקבל החלטה בנושא במסגרת העתירה שהגישה בנושא רשת ביג.
2 צפייה בגלריה
מתחם ביג בירכא
מתחם ביג בירכא
מתחמי ביג יישארו סגורים?
(צילום: אלעד גרשגורן )
ביום שני נפלה ההצעה לאפשר את חזרת מרכזי הקניות הפתוחים, אולם לבקשת ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) היה אמור להיערך דיון מחודש (רביזיה) בנושא. היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד גור בליי, הסביר כי לנוכח העובדה שב'חוק הקורונה הגדול' נקבע שהוועדה רשאית לאשר את התקנות כולן או חלקן, ניתן להצביע בנפרד על החרגת מתחמי הקניות הפתוחים דוגמת מרכזי ביג.
אלא שאז הודיע יו"ר הוועדה ח"כ אשר על יציאה להפסקה. עם החזרה מההפסקה, החליט יו"ר הוועדה לנעול כאמור את הדיון מבלי לערוך הצבעה. ח"כ אשר הבהיר כי ישנם חילוקי דעות על אופן ההצבעה - האם להצביע במפוצל על מתחמי הקניות הפתוחים או על כלל התקנות.
ההצבעה החוזרת על התקנות הייתה אמורה להתבצע כמקשה אחת - פתיחת חנויות הרחוב והצימרים ומנגד השארת מתחמי הקניות סגורים. יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) ביקש לערוך את ההצבעה כמקשה אחת, אולם האופוזיציה התנגדה וביקשה לקיים הצבעה נפרדת על מתחמי הקניות הפתוחים. יו"ר הוועדה אשר, חבר בקואליציה, החליט לגלגל את הנושא למליאת הכנסת.
2 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
יו"ר ועדת החוקה ח"כ אשר
(צילום: ערוץ כנסת )
בוועדה הסבירו כי "בהתאם ל'חוק הקורונה הגדול', תקנות שהותקנו לפי החוק יוגשו לוועדה של הכנסת והכנסת תהיה רשאית לאשר את התקנות כולן או חלקן, או לא לאשרן או לשנות את תקופת תוקפן בתוך 24 שעות.
"ככל שלא התקבלה החלטה בפרק הזמן הזה – יתפרסמו התקנות וייכנסו לתוקף עם פרסומן (בתום 24 שעות ממועד קבלת ההחלטה), והוועדה בכנסת תקיים דיון בתקנות ותחליט אם לאשרן כאמור לעיל, בתוך שבעה ימים - בנוגע להגבלות החלות על המרחב הפרטי והציבורי, או בתוך 14 ימים - בנוגע להגבלות על פעילותם של עסקים ומקומות הפתוחים לציבור. אם הוועדה לא הכריעה בתום תקופות הזמן הללו, ההכרעה עוברת למליאת הכנסת כעבור עוד מספר ימים, ואם גם המליאה לא מכריעה בהן, התקנות מתבטלות".
חנויות במרכזי ביג נפתחו השבוע בניגוד להנחיות
(צילום: אבי חי)

ביום שני הצביעה כאמור הוועדה על התקנות שאפשרו את פתיחת חנויות הרחוב, למעט חנויות שמצויות בקניון מקורה או במתחם קניות פתוח, דוגמת רשת ביג, שכולל יותר מ-20 חנויות ובתי עסק.
ההצבעה ביום שני לא עברה בקלות, ובשלב מסוים נאלצה הקואליציה להחליף שני חברי כנסת קבועים של הליכוד לטובת ההצבעה. אחרי שלא נמצא רוב לאישור תקנות הממשלה שמשאירות את מרכזי הקניות סגורים, יצאה הוועדה להפסקה ובמהלכה נכנס יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר להחליף חבר ועדה אחר.
חברי הכנסת עמית הלוי ואריאל קלנר מהליכוד סירבו להצביע ואמרו כי הם לא מוכנים להבחין בין חנויות רחוב לחנויות במרכזים פתוחים. שר הבריאות יולי אדלשטיין התקשר תוך כדי הוועדה לחברי הכנסת בניסיון לשכנע אותם בכך שיש הבדל מבחינת נתוני תחלואת הקורונה בין חנויות הרחוב למרכזים הפתוחים. בכחול לבן הסכימו לתמוך בתקנות בתנאי שגם הליכוד יתמוך.

עתירה לבג"ץ

רשת מרכזי הקניות הפתוחים ביג הגישה היום בקשה למתן צו ביניים במסגרת העתירה לבג"ץ בנושא פתיחת מתחמי הרשת. בפנייה מבקשת ביג להורות למשטרה להימנע מלאכוף את תקנות הקורונה מול חנויות הרחוב הפועלות במתחמי הרשת עד להכרעת בג"ץ בעתירה. במקביל ביקשה ביג לקיים דיון דחוף בעתירה.
מוקדם יותר היום נערך אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון שעסק באפשרות של עוצר לילי והחזרת שכבות נוספות לבתי הספר. הדיון הסתיים ללא החלטות ויימשך מחר בישיבת קבינט הקורונה. שר הבריאות אדלשטיין הציג בדיון עמדה נוקשה לפיה אין כל חלופה ועד שלא נגיע למדדים הדרושים - אין לאפשר הקלות נוספות.
מנגד, שר האוצר ישראל כץ אמר שיש לפתוח את כל התחומים כפי שנקבע מראש - ובהם חנויות רחוב, קניונים ומסחר. לצד זה הוא הסכים להטיל עוצר לילי כפי שהציע המל"ל, מ-22:00 עד 5 לפנות בוקר.