3 צפייה בגלריה
מוחמד מרוח כבהא, אסתר הורגן ז"ל
מוחמד מרוח כבהא, אסתר הורגן ז"ל
המחבל מוחמד מרוח כבהא ואסתר הורגן ז"ל
(צילום: תקשורת שב"כ)
בג"ץ דחה היום (רביעי) את העתירות שהגישה משפחתו של המחבל מוחמד מרוח כבהא, שרצח בדצמבר ביער ריחן שבשומרון את אסתר הורגן ז"ל, בת 52 במותה ואם לשישה מטל מנשה, ואישר להרוס את שתי הקומות העליונות בבית שנמצא בכפר טורה אל-גרביה שליד ג'נין.
משפחתו של כבהא עתרה נגד הריסת הבית וטענה כי בקומה השנייה מתגוררים אשתו ושלושת ילדיו, שלא היו מודעים למעשיו ולא היו יכולים למנוע את הפיגוע. לטענתם, הריסת הבית נעשית ממניע של נקמה וענישה ולכן היא בלתי חוקית. עוד טענה המשפחה שהריסת הבתים אינה מרתיעה, אלא להיפך - מניעה אנשים לבצע פיגועים, וכי מדובר בענישה קולקטיבית שמנוגדת לכללי המשפט הבינלאומי ואף לכללי המשפט העברי.
תיעוד מעצר המחבל
(צילום: דובר צה"ל )

במהלך הדיון הוצגה בפני בית המשפט חוות דעת עדכנית של מערכת הביטחון על אפקטיביות ההרתעה של הריסת בתי מחבלים, והשופטים, ברוב של שניים מול אחת, לא ראו מקום להתערב בהחלטת גורמי הביטחון.
השופט יצחק עמית דחה את טענות המשפחה, ואליו הצטרפה גם השופטת דפנה ברק-ארז. "הריסת בתי מחבלים היא נושא רגיש. האמצעי של הריסת בית מחבל אינו אמצעי ענישה, ואין בו משום נקמה בתגובה לפיגוע. האמצעי של הריסת בית מחבל מופעל אך ורק כאמצעי הרתעתי ולא כאמצעי ענישתי", כתב השופט עמית בפסק הדין. "אך גם ככזה, הרתעה אינה מילת קסם שיש בכוחה להתיר שימוש בכל אמצעי שהוא".
3 צפייה בגלריה
מוחמד מרוח כבהא
מוחמד מרוח כבהא
המחבל מוחמד מרוח כבהא. שתי הקומות שבהן התגורר ייהרסו
(צילום: תקשורת שב"כ)
"מן הסתם תהיה זו הרתעה יעילה יותר אם השכונה שממנה יצא המחבל תיהרס, או אם ייהרסו כל המבנים שבהם מתגוררים בני משפחתו המורחבת, אך אף אחד לא מעלה על דעתו שימוש באמצעי בלתי מידתי שכזה", המשיך השופט העמית. "מכאן, שהמידתיות היא מילת המפתח שלאורה יש לבחון את האמצעי של הריסת בית".
השופטת ענת ברון הייתה בדעת מיעוט, וסברה כי אין להרוס את הקומה השנייה של הבית שבה מתגוררים אשתו ושלושת ילדיו של המחבל, אלא רק את הקומה השלישית ששימשה אותו בלבד. "אסתר הורגן ז"ל נרצחה באלימות ובאכזריות בלתי נתפסת, ואך בשל היותה יהודייה. אין מילים לתאר את גודל האובדן והיגון, והלב יוצא אל בני המשפחה. יש למצות עם המפגע את מלוא חומרת הדין; ואולם האמצעי של הריסת בית נועד למטרה מניעתית ולא עונשית", כתבה ברון.
3 צפייה בגלריה
אסתר הורגן
אסתר הורגן
אסתר הורגן ז"ל
"בבואנו לבחון את מידתיות צו ההריסה שהוצא ביחס לבית, יש לתת ביטוי ומשקל ראויים למעשה הנורא, ולהורות על הריסת הקומה השלישית ששימשה רק את המפגע", קבעה השופטת. "לצד זאת, אני סבורה שההחלטה להרוס גם את הקומה השנייה של הבית לוקה בחוסר מידתיות - כאשר בקומה זו מתגוררים אשתו ושלושת ילדיהם, שכאמור אין חולק שלא הייתה להם כל מעורבות או ידיעה בנוגע למעשי הזוועה, ואף בדיעבד לא הפגינו תמיכה במעשים".
כבהא בן ה-40 נעצר ארבעה ימים לאחר הרצח, בתום פעילות מודיעינית ומבצעית של שב"כ, לוחמי הימ"מ של המשטרה וצה"ל. יחד עם כבהא, שריצה בעבר כמה עונשי מאסר בגין פעילות טרור, נעצרו עוד ארבעה חשודים שסייעו לו להסתתר לאחר הפיגוע.