3 צפייה בגלריה
הצעירה הישראלית בבית לחם
הצעירה הישראלית בבית לחם
הצעירה הישראלית ליד גדר ההפרדה בבית לחם
הצעירה הישראלית שעומדת במרכזה של עסקת החילופים ואשר שמה אסור לפרסום הגדירה את עצמה באחד הפוסטים שפרסמה בפייסבוק כ"פרא אדם". מהפייסבוק שלה עולה כי הצעירה, בת 22 ממודיעין עילית, היא "נוודית נצחית", כהגדרתה. "אני מרגישה בבית היכן שאני נמצאת ומרגישה זרה במקום שבו נולדתי", כתבה.
הצעירה טיילה בין היתר בוואדי קלט וביריחו, והתארחה אצל פלסטינים שאותם הגדירה "לא בני דודים, אלא אחים". בפוסט מיריחו כתבה: "אני לא מכירה בקווים שלכם. לא ירוק, לא כחול, לא סגול. גם קו אדום לא יעצור אותי".
נתניהו בהתייחסות ראשונה לתמורה בעסקה
(צילום: ליהי קרופניק)

3 צפייה בגלריה
הצעירה הישראלית בחרמון
הצעירה הישראלית בחרמון
הצעירה הישראלית בחרמון. לצד התמונה כתבה: "אם לא תטפס על ההר, לא תדע מה מאחוריו"
בפוסט אחר מצפון ים המלחה כתבה: "עד עכשיו איש לא עצר אותי - לא גדר, לא גבול, לא שער, לא חומה. אבל אתם יכולים להמשיך לנסות". הצעירה אף מרבה לטייל בעולם ובין השאר טיילה בגיאורגיה, אוקראינה וקפריסין. "אף אחד לא יגביל לי את התנועה. גם אם אמות מחר, עד לרגע האחרון אהיה חופשייה", כתבה לצד תמונה מגאורגיה.
הבוקר דיווח הבלוג הפוליטי האמריקני "תיקון עולם" כי במסגרת העסקה לשחרורה של הישראלית מסוריה, הסכימה ישראל לממן ביותר ממיליון דולר רכישה ברוסיה של חיסוני "ספוטניק" נגד קורונה, כדי שיועברו לידי משטר אסד. לפי הדיווח, זהו החלק שנאסר לפרסום במסגרת העסקה - ונשמר בחשאי בשל "דרישה רוסית" במהלך המשא ומתן עם ישראל.
הדבר הובא לידיעתם של שרי הממשלה בישיבה שבה אישרו את פרטי העסקה, ובה גם נדרשו לחתום על הסכמי סודיות שאוסרים עליהם לדבר על פרטי העסקה. את החיסונים רוסיה תספק לסוריה, ואין מדובר בחיסונים ממלאי ישראלי ולא בחיסונים שיגיעו מהחברות "פייזר" ו"מודרנה" שעימם חתמה ישראל על חוזים. סוריה, מצידה, הכחישה את הדיווח.
3 צפייה בגלריה
הצעירה הישראלית בהר בנטל
הצעירה הישראלית בהר בנטל
60 ק"מ מדמשק. הצעירה בהר בנטל
ראש הממשלה בנימין נתניהו הספיק לשוחח אתמול עם אמה של הישראלית שהוחזרה מסוריה, ובלשכתו ציינו כי האם הודתה על המאמצים שנעשו להשבת בתה. מלשכת רה"מ נמסר כי "ראש הממשלה ביקש לחזק אותה ואת משפחתה ואמר שישראל תמיד תפעל להחזיר את אזרחיה".
גורמים ביטחוניים מתחו ביקורת על ההודעה שיצאה מלשכתו של נתניהו, ואמרו כי היא פוגעת במאמץ לשמור על הקטנת האירוע - ואף עלולה לגרום להעלאת המחיר בפעם הבאה שישראל תידרש לעסקאות חילופים.
במסגרת העסקה הסכימה ישראל להחזיר לסוריה שני רועי צאן, ולקצר באמצעות חנינה מהנשיא ריבלין את עבודות השירות שנגזרו על ניהאל אל-מקת ממג'דל שמס, אחותו של "זקן האסירים הסורים" שנידונה לשלוש שנות מאסר על תנאי בשנה שעברה לאחר שהורשעה במעקב וצילום של חיילי צה"ל בגבול.
בתוך כך, היום דווח ברשת "אל ערבייה" כי ישראל ביקשה ממצרים להתערב בגיבוש עסקת חילופי שבויים עם חמאס. על פי הדיווח, מצרים ביקשה מישראל להגיש ויתורים לשם הצלחה העסקה, וחמאס דורש הקלות בתחומי הדיג, הנמל הימי וכן שחרור אסירים פלסטינים שמספרם לא נמסר. עוד נמסר כי פגישות בחסות מצרית יתקיימו לשם גיבוש עסקה שכזו בין ישראל וחמאס.
אליאור לוי השתתף בהכנת הכתבה