מבצע "שומר החומות" – היום השלישי: לאה יום טוב (63), תושבת ראשל"צ, נהרגה אמש (יום ג') בהתפוצצות הרקטה בראשון לציון. "שמענו את האזעקה והתקשרנו לאמא לראות מה איתה", סיפרו הבוקר ילדיה, כפיר ומשה יום טוב, במשדר המיוחד של ynet. "ניסינו להתקשר שוב ושוב, ואז התחילו השמועות מהשכנים על פגיעה ועל חלונות מנופצים".
4 צפייה בגלריה
לאה יום טוב
לאה יום טוב
לאה יום טוב ז"ל
(צילום: הדר יואביאן)
ראיון עם בניה של לאה יום טוב שנהרגה מהפגיעה הישירה בראשל"צ
(צילום: הדר יואביאן)

הבנים סיפרו כי עד שהגיעו אל בית ילדותם כוחות ההצלה כבר הקיפו את המקום. "כשהאזעקה פסקה הגענו לפה וראינו את כל ההמולה. אמא הייתה אישה מלאת שמחת חיים, שכל הזמן שמה את האחרים לפניה. אנחנו כל הזמן דיברנו איתה, היא הייתה אישה של אהבה, של עזרה, של נתינה גדולה.
"מגיל 12-13 אנחנו פה בבית הזה. מלאים בזכרונות. הילדים שלנו מרגישים חלק מהבית הזה. כרגע הבית הפוך, מלא זכוכיות, תוהו ובוהו. היא הייתה סבתא שנתנה לכל נכד את ההרגשה שהוא כל העולם מבחינתה. גם אמא כזו היא הייתה כמובן. אנחנו כרגע מנסים פשוט לעכל ולהבין".
הבוקר לאחר התפוצצות הרקטה בראשל"צ
(צילום: הדר יואביאן, ירון ברנר)

זמן קצר לאחר מכן, שכנתה, בת 67, שהתראיינה לצוותי התקשורת שהגיעו למקום - לקתה בלבה ונפטרה. בבית החולים קפלן טופלו במהלך הלילה 16 פצועים, בהם שישה שנחבלו בראש או בגפיים בדרך למרחב המוגן, תשעה נפגעי חרדה ואדם אחד שנפצע במהלך התפרעות בלוד. בבית החולים אסותא מאושפזת פצועה אחת במצב קל מירי הרקטות. בבית החולים ברזילי באשקלון מאושפזים שבעה בני אדם, אחת מהם – ניצולת שואה בת 89 (שהמטפלת שלה נהרגה אתמול) – איבדה את שתי רגליה ומצבה מוגדר קשה.
מבית החולים סורוקה נמסר כי במהלך הלילה פונו לחדרי המיון 52 נפגעים במצב קל, בהם 14 ילדים (13 הם נפגעי חרדה ואחד שנפגע בדרכו למרחב המוגן). מבין 37 המבוגרים 12 נפגעי חרדה, 20 נפגעים שנחבלו בדרכם למרחב המוגן וחמישה נפגעים מאירועי יידוי אבנים של מתפרעים ערבים. מבין 52 המטופלים, 45 שוחררו לבתיהם.
חולון בבוקר שאחרי פגיעת הרקטה באוטובוס
(צילום: אסף דוידוביץ, ירון ברנר)

4 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית בראשון לציון
פגיעה ישירה בבית בראשון לציון
השרידים אחרי פגיעת הרקטה בבית בראשון לציון, הבוקר
(צילום: הדר יואביאן)
הרקטה שהתפוצצה בראשל"צ נורתה במסגרת המטח הכבד שירו חמאס והג'יהאד האיסלאמי לעבר השפלה, גוש דן והשרון. בזירת הנפילה בשכונת המגורים בראשל"צ נותרו גם הבוקר מכוניות שרופות, זגוגיות שבורות ומראות הרס. תושב השכונה דוד מיונה סיפר הבוקר ל-ynet: "אני גר שני רחובות מכאן ושמעתי רעש מחריד. הייתי בטוח שהרקטה נפלה על הבית שלי. לא העזתי לצאת וחיכיתי לבוקר כדי לבוא לראות. זה מצב לא סימפטי, זה לא נעים לראות".
- אתם חוששים הבוקר? "לא חוששים, בעזרת השם הכול יהיה בסדר. נעבור את הגל הקשה הזה. יש תקופות קשות בחיים ומתקדמים הלאה".
4 צפייה בגלריה
הרחוב שנפגע בחולון
הרחוב שנפגע בחולון
הרחוב שנפגע אתמול בחולון
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
הרחוב שנפגע בחולון
הרחוב שנפגע בחולון
זירת הנפילה בחולון, הבוקר
(צילום: AFP)
רקטה נוספת שנורתה במטח פגעה באוטובוס בחולון, שבמקרה היה ריק כמעט לחלוטין. אריה סיקורה, מפקח אגף שפ"ע בעירייה, סיפר שלמקום הוזעקו עובדים מכל המחלקות: "עבדנו פה כל הלילה. דאגנו לפנות שמונה רכבים שרופים ואת האוטובוס. ואז נכנסו לפה צוותי ניקיון".
- המון תושבים מסתובבים פה מבולבלים ליד החנויות, שואלים מה עושים, למי מגישים תביעות. עם מי הם מדברים? "אנשי מס רכוש של המדינה כבר הגיעו לכאן. בעיריית חולון יש את אגף הרווחה שייתן מענה. אנחנו פה למען התושבים".
צה"ל הודיע כי מאז תחילת ההסלמה בדרום שוגרו כ-850 רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, וכי שיעור היירוטים עומד על 85% הצלחה. באוגדה 162 הכפופה לפיקוד הדרום נערכים דיוני היערכות למבצע נרחב ברצועה - וחטיבת הצנחנים נערכת גם היא לירידה לדרום. עד כה הותקפו יותר מ-500 יעדים ברצועה, ולפי דובר צה"ל "בכירי חמאס מסתתרים - אך כשישובו לביתם ימצאו אותו חָרֵב". עוד נמסר כי לוחמי כיפת ברזל עקבו אחר כלי טיס בלתי מאויש שהמריא מרצועת עזה ויירטו אותו כשחצה לשטח ישראל.
בנוסף ל-850 השיגורים עד כה, בצה"ל זיהו כי כ-200 רקטות שוגרו באופן כושל ונפלו בשטח הרצועה. "לא הופתענו מהירי לגוש דן, ידענו שחמאס הולך לירות לתל אביב", אמרו בצה"ל. "לא ניבהל מהמטחים ונפעל לתקוף בעוצמה".