1 צפייה בגלריה
עזרא נאווי
עזרא נאווי
עזרא נאווי
(צילום: גיל יוחנן)
פעיל השמאל הקיצוני עזרא נאווי נפטר הבוקר (שבת) בביתו בירושלים בגיל 69 בתום מאבק במחלת הסרטן. נאווי נולד בירושלים להורים שעלו מעיראק ב-1951. הוא שירת בחיל ההנדסה הקרבית בצה"ל והתגורר בירושלים עם בן זוגו, פואד מוסא, שהיה בעבר אסיר ביטחוני. נאווי היה פעיל בארגון השמאל "תעאיוש" ואחד ממקימיו באינתיפאדה הראשונה. ב-2001, כמה חודשים אחרי פרוץ האינתיפאדה השנייה, הפך לפעיל מרכזי של הארגון באזור דרום הר חברון ופעל לסייע לפלסטינים.
בינואר 2016 פורסם ב"עובדה" תחקיר המבוסס על מידע שצילם ארגון "עד כאן", המתעד פנייה של אדם המציג עצמו כסוחר קרקעות המעוניין למכור קרקעות ליהודים דרך נאווי. נאווי נראה בתחקיר מעביר למנגנוני הביטחון הפלסטיניים פרטים על המתווך.
בהקלטה שפורסמה בתחקיר טען נאווי כי הוא מודע לכך שמנגנוני הביטחון יהרגו את הסוחר ואף מתגאה שנהג כך בעבר שלוש פעמים, אף שנאמר לו שהייתה לו יד במותו של לפחות פלסטיני אחד. הוא נפטר בעיצומו של המשפט בעניינו.
עזרא נאווי באחד הדיונים בבית המשפט
(צילום : גיל יוחנן)

בעקבות הסערה שפרצה עם פרסום התחקיר, פתחה משטרת ישראל בחקירה פלילית נגד נאווי וב-11 בינואר הוא נעצר בנמל התעופה בן גוריון כשניסה לצאת מישראל. הוא נותר במעצר במשך כשבועיים. ב-27 במרץ 2016 המליצה המשטרה להעמיד לדין את נאווי ואת גיא בוטביה, פעיל נוסף ב"תעאיוש", בגין מגע עם סוכן זר וקשירת קשר לביצוע פשע. התיק נגד בוטביה נסגר לבסוף מחוסר אשמה.
עם מעצרו של נאווי בינואר 2016 בנתב"ג, ייחסו לו במשטרה עבירות שעיקרן ניסיון רצח, מגע עם סוכן זר וקשירת קשר לביצוע פשע. למרות זאת, סעיפים אלה לא הופיעו בכתב האישום, שבו צוין כי נאווי מסר בכמה הזדמנויות לידי כוחות הביטחון המסכל ברשות הפלסטינית מידע על אודות פלסטינים שהיו צדדים לעסקאות החזקת ומכר מקרקעין באזור דרום הר חברון.
בפרקליטות ציינו כי מדובר בעבירה לפי סעיף 7 א' (ב') לחוק יישום הסכם הביניים בדבר הגדה המערבית ורצועת עזה (הגבלת פעילות). בסעיף המדובר צוין כי "אזרח ישראלי או תושב ישראל המתגייס לשכת באחד מהכוחות המזוינים או המשתייך כאמור או בפועל בשירותו של כוח כאמור, דינו –מאסר חמש שנים".
נאווי ריכז פרויקטים הומניטריים, כגון הקמת מרפאות, שיפוץ בתי ספר, הקמת תשתיות מים, ארגון קייטנות לילדים, וכן סייע באופן חומרי לנזקקים. לצד פעולות אלו, הוא השתתף בפעולות בעלות גוון פוליטי מובהק יותר כגון ארגון קבוצות מתנדבים - ישראלים ושאינם ישראלים - לעבודה ולשמירה על רכוש פלסטיני, וכן תיווך בין הפלסטינים לרשויות החוק הישראליות, פריצת מערות מגורים שנאטמו בידי צה"ל, השתתפות בפעולות מחאה, ותיעוד של הנעשה בשטח. שליטתו בערבית ובעברית אפשרה לו לתווך בין תושבי המקום לפעילים, וסייעה בהפיכתו לפעיל מרכזי באזור ובארגון.
ב-1997 הורשע במעשה סדום בנער פלסטיני בן 15. עם האנשים שפעלו למענו ובקשו הקלה בעונשו נמנה בן זוגו לשעבר, הסנטור האירי דייוויד נוריס, שלימים נאלץ להסיר מועמדותו לנשיאות אירלנד בעקבות זאת.
בנוסף הורשע נאווי בשימוש בלתי חוקי בנשק, גידול סמים, החזקת סמים לצריכה עצמית, החזקת כלים לסמים, כניסה לשטח סגור, איומים, הסעת תושב זר והפרעה לעובד ציבור. בגין עבירות אלו ריצה נאווי פעמיים עונשי מאסר בפועל: ב-1997 וב-2006.