4 צפייה בגלריה
 אביב כוכבי יוסי כהן מאיר בן שבת
 אביב כוכבי יוסי כהן מאיר בן שבת
בן שבת, כוכבי וכהן. ייצאו לוושינגטון
(צילום: אוהד צויגנברג, מוטי קמחי, סנטרל הפקות)
ניסיון אחרון להשפיע על הסכם הגרעין. שתי משלחות ישראליות ייצאו בתחילת השבוע הבא לוושינגטון בקרב מאסף על ההסכם המתהווה בין ארצות הבית לאיראן. האחת, מדינית-אסטרטגית, בראשות ראש המל"ל מאיר בן שבת והשנייה, מודיעינית-ביטחונית, שתכלול את הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד יוסי כהן.
ההערכה בישראל היא שהכיוון הכללי של השיחות בווינה בין המעצמות לבין איראן הוא חזרה מלאה להסכם הגרעין המקורי מ-2015: ביטול כל הסנקציות תמורה התחייבויות איראניות בתחום הגרעין. בימים האחרונים דווח על התקדמות יחסית במשא ומתן הלא ישיר בין ארצות הברית לאיראן, שהופסק אתמול למטרת התייעצויות וצפוי להתחדש בשבוע הבא. לא מן הנמנע שההסכם ייחתם בשעה שהמשלחות הישראליות נמצאות בוושינגטון.
4 צפייה בגלריה
המלון בווינה שבו משתכנת המשלחת האיראנית למו"מ על שיחות הגרעין
המלון בווינה שבו משתכנת המשלחת האיראנית למו"מ על שיחות הגרעין
המלון בווינה שבו משתכנת המשלחת האיראנית למו"מ על שיחות הגרעין
(צילום EPA)
בישראל עדיין מקווים שיצליחו להשפיע על איכות ההסכם ולשכנע את האמריקנים להכניס בו תיקון של מנגנון הפיקוח כך שיהיה קיים בכל מקום ובכל עת בניגוד למצב בהסכם המקורי שחייב התראה מראש – מה שאפשר לאיראנים לטשטש ראיות. בכיר בירושלים אמר שישראל יכולה להשפיע על ההסכם רק בשוליים אך חובתה וזכותה להתעקש על הכנסת התיקונים הנדרשים. בישראל גם מקווים לקבל מוושינגטון ערבויות ביטחוניות ומודיעיניות למזעור הנזק הביטחוני.
בישראל מעריכים שהשיחות בווינה קרובות מאוד לסיכום. שם מזהים התעקשות איראנית שנובעת בעיקר משיפור במצב הכלכלי של המדינה בגלל העלייה במחירי הדלק, שהכפילו את עצמם בשנה האחרונה וההצלחה לעקוף את אמברגו הנפט. האיראנים גם מזהים את הלהיטות של המעצמות ובעיקר של האמריקנים להשגת הסכם ולכן מרשים לעצמם להיות יותר נוקשים בעמדתם.
4 צפייה בגלריה
רוחאני וביידן. ההסכם עשוי להיחתם בזמן שהמשלחות הישראליות בוושינגטון
רוחאני וביידן. ההסכם עשוי להיחתם בזמן שהמשלחות הישראליות בוושינגטון
רוחאני וביידן. ההסכם עשוי להיחתם בזמן שהמשלחות הישראליות בוושינגטון
(צילום: EPA, AFP)
מבחינת ישראל חזרה מלאה להסכם מ-2015 וביטול מוחלט של הסנקציות הוא התרחיש הגרוע ביותר. בירושלים הפצירו בוושינגטון שלא יבוטלו כל הסנקציות כי אז ילכו לאיבוד מנופי הלחץ על האיראנים להשגת שיפורים בהסכם בהמשך. עם זאת, בישראל אומרים שהאמריקנים שמעו את מה שיש לה להגיד אך לא ממש הקשיבו. בארה"ב גם מאוכזבים מהתנהגותה של ישראל ומאשימים אותה בניסיון לטרפד את השיחות בווינה על ידי הפעולות שמיוחסות לה נגד יעדים איראניים ורברבנות ישראלית בהקשר הזה. האמריקנים שמעו היטב את ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר בנאום יום השואה ביד ושם שישראל אינה מחויבת להסכם.
האמריקנים ודאי יטענו לאחר החזרה להסכם שהם ידרשו בהמשך להכניס שיפורים בתחום התוקפנות האיראנית, תכנית הטילים והארכת ההסכם – אך בישראל חוששים מאוד כי מרגע שיחזרו לנוסח מ-2015 לאיראנים לא יהיה אף אינטרס לבצע שינויים.
המתיחות עם איראן | תא"ל במיל' קופרווסר: הסרת הסנקציות מעוררת דאגה לישראל וגם דאגה אישית
(צילום: משי בן עמי)

ראש הממשלה נתניהו יקיים מחר (חמישי) דיון לגיבוש העמדה הישראלית שתוצג בפני האמריקנים. מדובר בדיון שרים מצומצם שאליו הוזמנו שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, שר האנרגיה יובל שטייניץ, שר המודיעין אלי כהן והשגריר בוושינגטון גלעד ארדן. כמו כן הוזמנו ראש המוסד כהן, הרמטכ"ל כוכבי, והיועצים לביטחון לאומי לשעבר יעקב נגל ויעקב עמידרור.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. דיון שרים מצומצם לקראת יציאת המשלחות
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
המשלחת המדינית-אסטרטגית בראשות בן שבת תורכב גם מבכירים בל"ל ובמשרד החוץ. המשלחת המודיעינית-ביטחונית תכלול גם את ראש אמ"ן, האלוף תמיר היימן ואת האלוף טל קולמן, ראש אגף אסטרטגיה. בן שבת ידון בביקור גם על נושאים נוספים: סוריה, לבנון, עיראק, המפרץ, הרחבה והמעקה של הסכמי אברהם, הסוגיה הפלסטינית, והיחסים הבילטראליים בין ישראל לארה"ב.