2 צפייה בגלריה
אריקה (שם בדוי)
אריקה (שם בדוי)
אריקה (שם בדוי)
אריקה (שם בדוי), מבקשת מקלט, התלוננה לפני כשנה וחצי כי סוהר בכלא גבעון הטריד אותה מינית וביצע בה מעשים מגונים במשך חודשים. היא ניהלה יומן סודי שבו תיעדה בכתב, בזמן אמת, כל מקרה ומקרה שבו נפגעה.
תלונתה הובילה לעדויות של סוהרות בכלא על אודות התנהגות מינית מצד אותו סוהר כלפי עצורות נוספות – וגם נגד סוהרת. סגנית מפקד הכלא אף סיפרה על תלונות נוספות שהגיעו לפתחה שבעקבותיהן נאסרה עליו הכניסה לאגף הנשים. הסוהר הכחיש את הטענות, ולמרות שלל העדויות המפורטות, הפרקליטות סגרה את התיק בשל "היעדר ראיות מספיקות".
לפני חודש וחצי פורסם הסיפור ב-ynet ו"ידיעות אחרונות". בעקבות הפרסום, השיבה אתמול (יום ג') הפרקליטות לערר שהוגש על ידי המוקד לפליטים ומהגרים, כי תיק החקירה הוחזר לפרקליטות מחוז מרכז לשם הגשת כתב אישום.
2 צפייה בגלריה
פגנה של מאות תלמידים מול בית הכלא גבעון במחאה על מעצרם של גנה בת ה-12 וראלף (הראל) בן העשר מהפיליפינים
פגנה של מאות תלמידים מול בית הכלא גבעון במחאה על מעצרם של גנה בת ה-12 וראלף (הראל) בן העשר מהפיליפינים
כלא גבעון
(צילום: יריב כץ)
"אנחנו מברכות על החלטת הפרקליטות לתקן את העוול ולא להעלים עין ממעשיו החמורים של הסוהר", אמרה עו"ד הלה נויבך מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. "אנו מקוות שהצעד הזה יעביר מסר משמעותי לפוגעים בעמדות דומות".
נויבך הסבירה שההחלטה היא בבחינת היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל, מכיוון ש-84 אחוז מתיקי עבירות המין נסגרים על ידי הפרקליטות ו-97 אחוז מהעררים על עבירות מין והטרדה מינית נדחים. "לכן, על הפרקליטות להבטיח שהדברים לא יעצרו כאן - עליהם להימנע מסגירת תיקים דומים של ניצול מיני של אוכלוסיות מוחלשות".
עו"ד מיכל שוורץ מהמחלקה המשפטית של המוקד לפליטים ולמהגרים הוסיפה כי אומץ ליבה של אריקה הציל נשים נוספות. "רק במקרים נדירים אוזרת אישה במצבה אומץ להגיש תלונה כזאת, ומכאן החשיבות המיוחדת בהליך פלילי. לאורך כל הדרך אריקה הציגה עדות עקבית ומהימנה, וחקירתה חשפה כי היא לא הייתה הקורבן היחיד להתנהגותו הפושעת של הסוהר. אנו מודות לפרקליטות על הנכונות לתקן את העוול".