מפגינים בכביש 1 תולים דגל פלסטין על ניידת משטרה

כשברקע העימותים בהר הבית ובלימת האוטובוסים שעליהם היו מתפללים בדרכם למסגד אל-אקצא, לשם צפויים להגיע הלילה - לילת אל-קאדר - עשרות אלפים ואף יותר, התייחס דובר המשטרה אלי לוי בריאיון באולפן ynet לסוגיה הנפיצה ואמר כי "הייתה החלטה של המשטרה להוריד אנשים מהאוטובוסים באופן נקודתי. אנשים שהיה לגביהם מידע מודיעיני וחקירתי שאחראים לחלק מהפרות הסדר".
לדבריו, "אנחנו בערב נפיץ, ולמעשה אנחנו בערב שיא מבחינת הרמדאן". בסרטונים נראים חלק מהמוחים שצעדו על הכביש לאחר שהורדו מהאוטובוסים תולים דגל פלסטין על ניידת משטרה.
מתיחות בירושלים ובדרום. אלי לוי, דובר המשטרה, בריאיון ל-ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

המשטרה חסמה את האוטובוסים של המתפללים הערבים בדרכם לירושלים, פקק ענק במחלף חמד
(צילום: נתיבי ישראל, דני אדינו אבבה)

המשטרה מונעת מאוטובוסים על ערבים לעלות לירושלים

לדברי לוי שהתייחס לחסימת כביש 1 ועצירת האוטובוסים שבהם היו מתפללים, "שוטרים עלו לאוטובוסים וסימנו את אותם אנשים. היו גם אוטובוסים שבהם היה אדם אחד בלבד שהתבקש לרדת, ואז - כאות הזדהות - ירדו נוספים. מדובר באנשים שהיה עליהם מידע מודיעיני, מידע חקירתי שהביאו חלק מהפרות הסדר. שוטרים עלו לאוטובוסים, סימנו את אותם האנשים וצריך להדגיש בשידור מה קרה שם באמת. היה גם אוטובוסים שהיה אדם אחד, אדם אחד בלבד שהתבקש לרדת. ואז, כאות הזדהות איתו, ירדו אחרים".
2 צפייה בגלריה
מחלף חמד
מחלף חמד
מחלף חמד
(צילום: נתיבי ישראל )
2 צפייה בגלריה
מחלף חמד
מחלף חמד
פקקי ענק סמוך לירושלים
(צילום: נתיבי ישראל )
"באירועים כאלה", הוסיף לוי, "אירועים נפיצים עם יותר מ-50 אלף איש, המשטרה - יחד עם גורמי אכיפה נוספים - עושה הכנה; גם לגבי האנשים עצמם, גם במעקבים ברשתות חברתיות וכן נעשה שימוש במידע מודיעיני כזה או אחר". עוד הוסיף דובר המשטרה: "המשטרה סימנה מבעוד מועד מספר אנשים שעלולים להיות חלק מהפרות הסדר. המשטרה ידעה באיזה אוטובוסים הם נמצאים. הגיעו שוטרים, ביקשו מאנשים לרדת. האנשים האלה לא נעצרו, לא נחקרו. הם נתבקשו לרדת ולא לעלות לירושלים, כדי לצמצם כמה שיותר גורמים שיימצאו בהר הבית".
לוי אמר עוד כי אותה חסימה בכביש 1 "נוצרה בעקבות המצב שבו כל יושבי האוטובוס היו יכולים להמשיך בנסיעה לירושלים ולקיים את פולחן הדת ואת האירוע של לילת אל-קאדר בצורה מסודרת, תקנית ובטיחותית, בלי הפרות סדר. הם ירדו והם אלה שיצרו את החסימה. צריך לומר שראש אגף התנועה ושוטרי המחוזות השונים טיפלו מיד בכל המוקדים שבהם היו חסימות ופקקי תנועה. לפי שעה, הכביש פתוח".
במשטרה אמרו עוד כי "לנוכח האירועים בלילה הקודם ולנוכח האירועים במגרש המדיני - כמובן שכרגע יש הרבה יותר כוחות. בכניסה לכותל יש הרבה מאוד כוחות משטרה - גם של מחוז ירושלים וגם של מחוזות אחרים שמגיעים לתגבר. צריך להדגיש עוד דבר: משטרת ישראל ערוכה מדן ועד אילת. יש עוד מחוזות שערוכים, חלילה, לאירועים חריגים - לא רק בירושלים.
"כמובן שמרבית הכוחות בירושלים. אנחנו לקראת שלושה-ארבעה ימים עמוסים באירועים. גם לילת אל-קאדר, סיום הרמדאן, מצעד הדגלים ועוד אירועים כאלה ואחרים שהמשטרה עושה הכול כדי לסיים אותם ללא אירועים חריגים וללא פגיעה באנשים. אבל אם מדברים על פגיעה ופציעות, צריך להדגיש ש-20 שוטרים נפצעו במהלך הלילה בהפרות הסדר".