ארדואן צייץ בעברית
(צילום: שחר גולדשטיין)

ארה"ב הביעה היום (שבת) "דאגה עמוקה" מהעימותים הקשים בהר הבית, שבהם נפצעו יותר מ-200 פלסטינים ו-17 שוטרים, וקראה לישראל ולפלסטינים לפעול באופן מיידי להרגעת המתיחות - ונשיא טורקיה צייץ בעברית וגינה את "ההתקפות המתועבות".
"אנחנו מודאגים מאוד מהעימותים בירושלים, כולל בחראם א-שריף/הר הבית ובשייח ג'ראח, שלפי דיווחים הביאו לפציעתם של עשרות בני אדם", מסר דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס.

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
ביידן ונתניהו. ארה"ב: "לשמור על הסטטוס-קוו בירושלים, לגלות חמלה למשפחות בשייח ג'ראח"
"יישור קו, קדימה": שוטרים מתעמתים עם פלסטינים בהר הבית
(צילום: דוברות המשטרה)

"אין שום הצדקה לאלימות, אך שפיכות דמים כזו מדאיגה במיוחד כעת, בימים האחרונים של הרמדאן", הוסיף פרייס בהודעתו. "זה כולל את המתקפה אתמול נגד חיילים ישראלים ומתקפות 'תג מחיר' נגד פלסטינים בגדה המערבית, שאותן אנו מגנים נחרצות", הוא הוסיף – בהתייחסות לפיגוע הירי אתמול במעבר סאלם שבו חוסלו שני מחבלים פלסטינים שלפי החשד התכוונו להסתנן לישראל ולבצע פיגוע המוני.
פרייס קרא לפקידים בישראל וברשות הפלסטינית לפעול "בנחישות" על מנת "לשים סוף לאלימות". הוא הוסיף: "חיוני לחלוטין שכל הצדדים יפגינו איפוק, יימנעו מרטוריקה ומפעולות פרובוקטיביות וישמרו על הסטטוס קוו ההיסטורי בחראם א-שריף/הר הבית – בדיבורים ובמעשים. מנהיגים מרחבי הקשת חייבים לגנות כל פעולה אלימה. שירותי הביטחון חייבים לספק ביטחון לכל תושבי ירושלים ולמצות עם האחראים את הדין".
הדובר האמריקני הביע גם דאגה מהאפשרות שכמה משפחות פלסטיניות יפונו משכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים, סוגיית המחלוקת הנוכחית שמבעירה את השטח וככל הנראה הביאה גם להתפרעויות אמש בהר הבית, בתום תפילות יום השישי האחרון של חודש הרמדאן. הסוגיה נוגעת לפי שעה למספר מצומצם של משפחות שגרות בבתים עליהם טוענים יהודים לבעלות עוד מלפני מלחמת העצמאות, והיא עשויה להגיע לידי הכרעה בדיון בבית המשפט העליון ביום שני.
תיעוד: כך נראה רגע הפריצה של המשטרה להר הבית

לפי ההודעה שפרסם הדובר האמריקני, רבות מהמשפחות הפלסטיניות חיו שם במשך דורות: "כפי שאמרנו שוב ושוב, חשוב ביותר להימנע מצעדים שיחריפו את המתיחות או ייקחו אותנו הרחק יותר מכיוון השלום. זה כולל פינויים במזרח ירושלים, הפעולות בהתנחלויות, הריסת בתים ופעולות טרור". פרייס קרא לרשויות בישראל לגלות "חמלה וכבוד" למשפחות שעומדות בפני אפשרות של פינוי משייח ג'ראח, ו"לשקול את מכלול המקרים ההיסטוריים הללו ואת ההשפעה שלהם על החיים כיום".
גם באו"ם ובאיחוד האירופי השמיעו דאגה מהמתרחש בירושלים. שליח האו"ם לאזור, תור ונסלנד, צייץ בטוויטר: "מודאג מאוד מהמתיחות והאלימות סביב ירושלים. אני קורא לכולם לפעול באחריות ולשמור על רוגע. כל הצדדים צריכים לשמור על הסטטוס-קוו באתרים הקדושים בעיר העתיקה בירושלים, כדי לשמור על השלום והיציבות. המנהיגים הפוליטיים והדתיים חייבים לפעול עכשיו".
5 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
העימותים בהר הבית, אמש
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
אזהרה בנוגע לפעולות הישראליות פרסמה גם נציבות זכויות אדם של האו"ם, שמסרה כי גירוש משפחות פלסטיניות משייח ג'ראח עשויה להיחשב להפרה של החוק הבינלאומי. "אנו קוראים לישראל לחדול מיד מכל פינוי בכפייה, כולל של אלו בשייח ג'ראח", מסר הדובר של הנציבות רופרט קולביל. אזהרה דומה בנוגע לחוקיות המהלך פרסם גם האיחוד האירופי.

גל גינויים בעולם הערבי, טורקיה: "זה טרור"

לעימותים בר הבית נשמעו אמש והבוקר גם גינויים מרחבי העולם העולם הערבי. לגל הזה הצטרפה בצהריים גם איחוד האמירויות, שבשנה שעברה חתמה על הסכם שלום עם ישראל. באבו דאבי הביעו חשש עמוק מהאירועים, ומסרו כי הם "מגנים בחריפות את הפריצה למסגד אל-אקצא ואת הכוונה לגרש משפחות פלסטיניות משכונת שייח ג'ראח".
בהודעה מטעם שר המדינה באיחוד האמירויות, חליפה שאהין אל-מרר, נמסר: "על ישראל לשאת באחריות לפי עקרונות הדין הבינלאומי ולספק את ההגנה הנדרשת לתושבים הפלסטינים לממש את זכותם להתפלל. כמו כן, על ישראל להפסיק את כל הצעדים שפוגעים בקדושת מסגד אל-אקצא. יש לכבד את התפקיד של הממלכה הירדנית כנותנת החסות למקומות הקדושים ולא לפגוע בסמכויות של מנהלת הווקף של ירושלים ומסגד אל-אקצא".
ידידה חדשה נוספת של ישראל, בחריין, גינתה גם היא את מה שכינתה "המתקפות הישראליות כלפי המתפללים המוסלמים" בהר הבית. במצרים קראו לישראל להימנע מצעדים שפוגעים ב"קדושתו" של מסגד אל-אקצא: "על ישראל לשאת באחריותה לפי הדין הבינלאומי ולספק את ההגנה הנדרשת לתושבים הפלסטינים ואת זכותם להתפלל".
משרד החוץ של ירדן מסר: "הפריצה למתחם והפגיעה במתפללים היא הפרה בוטה והתנהגות תוקפנית מגונה ובלתי מתקבלת. האחריות על ההסלמה המסוכנת מוטלת על ישראל, וכרשות הכובשת עליה לעמוד בהתחייבויות לדין הבינלאומי ההומניטרי ולהפסיק את ההפרות, הפגיעות וההתגרויות. על הקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל שתפסיק את ההסלמה וההפרות במסגד אל-אקצא ובעיר העתיקה".
העימותים בירושלים, אמש
(צילום: אלכס גמבורג)

קטאר גינתה אף היא את האירועים, בעוד מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט מסר שהוא מגנה את "פריצת כוחות הכיבוש הישראלי לרחבת מסגד אל-אקצא והפגיעה בפלסטינים החפים מפשע באמצעות רימוני הלם, גז וכדורי גומי". לדבריו, "המתקפה מתגרה ברגשותיהם של המוסלמים ברחבי העולם ומשקפת את המדיניות הישראליות להסלים את המצב".
גינוי נשמע גם מסעודיה. משרד החוץ בריאד מסר כי הוא "מגנה את מה שדווח בדבר התוכניות והצעדים הישראליים שמטרתם לפנות פלסטינים מבתיהם בירושלים ולכפות ריבונות ישראלית במקום. הממלכה מגנה ומתנגדת לכל צעד חד צדדי, ולכל הפרה של הסכמים והחלטות בינלאומיות ולכל דבר שיכול לפגוע בסיכויים להגיע לשלום וביטחון באזור".
בטורקיה כינו את הפעולות הישראליות "טרור". דוברו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, איברהים קאלין, צייץ בטוויטר כי "המתקפות" של ישראל מביישות אותה ואמר שהן מהוות טרור לכל דבר. "אנחנו קוראים לכולם להתייצב אל מול מדיניות הכיבוש והתוקפנות של מדינת האפרטהייד הזו".
ארדואן עצמו צייץ בעברית הערב: "אנו מגנים בחריפות את ההתקפות המתועבות של ישראל נגד מסגד אל-אקצא, המתרחשות למרבה הצער בכל חודש רמדאן. נמשיך לעמוד לצד אחינו ואחיותינו הפלסטינים".
יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, גיבה את המתפרעים ואמר בנאום מוקלט ששודר בטלוויזיה הפלסטינית כי ממשלת ישראל אחראית למתרחש באל-אקצה. "אני מברך את בני העם הפלסטיני בירושלים ובכל מקום על עמידתם האיתנה וההגנה על ירושלים, בירתה הנצחית של פלסטין, ועל המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים", אמר אבו מאזן.
במקביל, מעזה נשמעו איומי הסלמה. בג'יהאד האיסלאמי קראו ל"אויב" לצפות לתגובה "בכל רגע", אם כי הלילה האחרון עבר בשקט. מנהיג חמאס פנה ישירות לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אל תשחק באש. זו מערכה שאתה, הצבא שלך, המשטרה שלך וכל המדינה לא יוכלו לנצח. אנחנו נגן על ירושלים ללא קשר לקורבנות שנצטרך להקריב".
הבוקר הודיעו הפלגים ברצועת עזה כי בעקבות האירועים בירושלים ישובו לפעול היום כל יחידות ההטרדה מימי צעדת השיבה ובהן יחידות חיתוך הגדר, יחידות הבלונים ויחידות ההטרדה הלילית על הגדר. ההודעה הזו מגיעה כשברקע כבר חודשו הפרחות בלוני הנפץ והתבערה מעזה, וכ-30 שריפות פרצו בימים האחרונים בשטחי עוטף עזה כתוצאה מכך. במקביל, ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל קראה לקיים היום הפגנות בכל הערים והכפרים.
פורסם לראשונה: 09:50, 08.05.21