היא שרדה את ניסוייו המפלצתיים של ד"ר מנגלה, והשנה תשתתף במצעד החיים הווירטואלי. "אשתתף בראש מורם, ניצחתי את מנגלה, את היטלר ואת כל הנאצים", אומרת ורה גרוסמן קריגל, בת 83. יתלוו אליה בתה, נכדתה וניניה.
3 צפייה בגלריה
ורה גרוסמן קריגל
ורה גרוסמן קריגל
ורה גרוסמן קריגל. "בראש מורם"
3 צפייה בגלריה
ורה גרוסמן קריגל ומשפחתה
ורה גרוסמן קריגל ומשפחתה
גרוסמן קריגל ובנות משפחתה
גרוסמן העבירה שנה תחת ניסויי הרופא הנאצי, שניסה בין היתר לשנות את צבע עיניה בעזרת חומר שנלקח מתינוקות שזה עתה נולדו. "הייתי ילדה שחיה בתוך מוות. במשך שנה הייתי סגורה בתוך כלוב של סוסים יחד עם עוד 200 ילדים, משם שלף אותנו מנגלה לבצע בנו את ניסוייו. למרות הכל היה לי שביב תקווה. נלחמתי וניצחתי".
בשנים קודמות כבר השתתפה גרוסמן במצעד החיים ובכל אחד מהמצעדים חלפו בראשה אותן מחשבות: "סוף סוף יש לי מדינה, שייכות ומשפחה לתפארת. רצו להעלים אותי מהעולם הזה אבל הנה אני חיה פה".
מצעד החיים הוא אחד מאירועי הדגל של יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בימים כתיקונם צועדים בו בכל שנה יותר מ-10 אלף משתתפים, בני נוער יהודים ולא יהודים מכל רחבי העולם, לצד ניצולי שואה, ראשי מדינות, שרים, מנהיגים דתיים, אישי רוח ותרבות ועוד. עד היום יותר מ-250,000 משתתפים מ-52 מדינות צעדו על פסי הרכבת מאושוויץ לבירקנאו, כמחווה לאובדן הגדול ביותר בהיסטוריה של העם היהודי והאנושות. עבור אלפי בני הנוער היהודים מרחבי העולם המשתתפים בתכנית החינוכית, המצעד עצמו הוא רק אירוע אחד במסע ארוך, שמסתיים בצעדת התקומה ביום העצמאות בירושלים.
3 צפייה בגלריה
ורה גרוסמן קריגל
ורה גרוסמן קריגל
השלט שהניחה גרוסמן קריגל
קטע מתוך מצעד החיים הווירטואלי – נשיא המדינה

השנה מצעד החיים מוקדש לנושא הרפואה בשואה, והוא ישודר ב-ynet ביום השואה ב-15:00. ישתתפו בו רופאות ורופאים, שתיים מהן, פרופ' עידית מטות ופרופ' גליה רהב, מראשי המאבק בקורונה, הן בנות להורים שהיו רופאים בתקופת השואה. משתתפי המצעד, שיתקיים במתכונת וירטואלית בשל הגבלות המגפה, צולמו צועדים על פסי הרכבת בין אושוויץ לבירקנאו ומניחים שלטי זיכרון.
בדומה לפעילות הדיגיטלית של מצעד החיים בשנה שעברה, גם השנה הציבור מוזמן לקחת חלק בקמפיין העולמי ולהעלות שלטי זיכרון דיגיטליים באתר NeverMeansNever בשבע שפות. שלטים אלה יוקרנו במהלך יום השואה בבירקנאו וחלקם אף יונחו באופן פיזי על פסי הרכבת.