2 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסון של חברת פייזר
(צילום: AFP)
עסקת חילופי החיסונים עם בריטניה ירדה מהפרק בשל התוקף הקצר של המנות שנותרו בידי ישראל. למרות שהמגעים לא הבשילו, ישראל מנהלת משא ומתן עם מדינות נוספות.
ישראל תכננה להעביר לבריטים כמיליון חיסונים עודפים של חברת פייזר שככל הנראה לא היה צפוי בהם שימוש, ובתמורה אמורה הייתה לקבל את החיסונים שהחברה הייתה אמורה להעניק לבריטניה בעוד שלושה חודשים. סיבה נוספת שעמדה ברקע המגעים היא יעילות החיסונים נגד הווריאנט ההודי - אך מנתונים שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" יעילותם בשבועות האחרונים ירדה דרמטית.
לפי הממצאים שהוצגו למשרד הבריאות, בין 2 במאי ל-5 ביוני, טרום ההתפרצויות הנקודתיות שבהמשך התרחבו משמעותית – יעילות החיסון בישראל בהגנה מפני הדבקה עמדה על 94.3% בממוצע. לעומת זאת, מ- 6 ביוני - חמישה ימים לאחר ביטול כל הגבלות הקורונה - ועד שלשום, שיעור היעילות של החיסון מפני הדבקה בקורונה צנח ועמד על 64% בלבד. בפרק הזמן הזה נרשמה גם ירידה זהה ביעילות החיסון בכל הנוגע להופעת סימפטומים של המחלה, אם כי יש לציין כי מדובר על סימפטומים קלים בלבד.
2 צפייה בגלריה
משלוח משאיות חיסון חיסונים קורונה פייזר מישיגן קלמזו
משלוח משאיות חיסון חיסונים קורונה פייזר מישיגן קלמזו
משלוח החיסונים
(צילום: AP)
בימים האחרונים שוחח ראש הממשלה נפתלי בנט עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלא על עסקאות אפשריות להחלפת חיסונים. לפי לשכת בנט, המגעים מתנהלים בהובלת משרד הבריאות, משרד החוץ והמטה לביטחון לאומי.
בשיחותיהם הודה בנט למנכ"ל פייזר על שיתוף הפעולה ההדוק בהבאת החיסונים לישראל. השניים שוחחו על אסטרטגיות להתמודדות עם הנגיף, בדגש על וריאנטים קיימים ועתידיים, וכן על האפשרויות לאספקת חיסוני פייזר נוספים לישראל. בהודעה נכתב כי בנט ומנכ"ל פייזר שומרים על קשר טלפוני רציף ופועלים יחד כדי לקדם את הבאת החיסונים ולהגן על בריאותם של אזרחי ישראל.