2 צפייה בגלריה
אושר בבחריין: החיסון של פייזר נגד נגיף הקורונה
אושר בבחריין: החיסון של פייזר נגד נגיף הקורונה
אושר בבחריין: החיסון של פייזר נגד נגיף הקורונה
(צילום: רויטרס)
בחריין הודיעה אמש (שישי) כי העניקה אישור חירום לשימוש בחיסון של חברת התרופות פייזר נגד נגיף הקורונה. בכך היא הפכה למדינה השנייה בעולם, אחרי בריטניה, שאישרה את החיסון להפצה בקרב תושביה. טרם נמסרו פרטים נוספים על העסקה בהם בין היתר כמות החיסונים ומועד תחילת הפצתם.
ביום רביעי הקרוב צפוי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) להמליץ על מתן אישור דומה ברחבי ארצות הברית - ובעקבותיו גם משרד הבריאות הישראלי, לקראת הגעת המשלוח הראשון של החיסון לארץ בסוף חודש זה או בתחילת חודש ינואר.
לפני כעשרה ימים נכנסה בחריין, שחתמה על הצהרת שלום עם ישראל בחודש ספטמבר, לרשימת המדינות הירוקות של משרד הבריאות. בשבוע שקדם לכך הודיע משרד החוץ הבחרייני על סיכום עם ישראל בנוגע להפעלת טיסות מסחריות בין שתי המדינות. לדברי שר החוץ, עבד אל-לטיף אל-זיאני, החל משנת 2021 יפעלו 14 טיסות שבועיות בין ישראל לבין בחריין, בנוסף לטיסות לאילת ולחיפה, וכן עוד חמש טיסות מטען שבועיות.
2 צפייה בגלריה
הצפי להגעת החיסון לישראל
הצפי להגעת החיסון לישראל
הצפי להגעת החיסון לישראל

נתניהו ואדלשטיין מודיעים על השלמת ההסכם לרכישת החיסונים מפייזר
(צילום: לע"מ)

ביום רביעי האחרון הודיעה בריטניה כי אישרה את השימוש בחיסון של פייזר וחברת הביוטכנולוגיה הגרמנית השותפה bioNTech. מדובר באישור ראשון לחיסון נגד הנגיף של רשות בריאותית מערבית. לדברי דובר הממשלה הבריטית, החיסון יהיה זמין ברחבי המדינה כבר השבוע.
בפייזר כבר החלו להפיץ מיליוני מנות חיסון למדינות אירופה רבות וגם למדינות ארה"ב, במטרה להתחיל לחסן זמן קצר לאחר מתן אישור ה-FDA.
לפי הנתונים מהמחקר (שלב 3), יעילות החיסון מתוצרת פייזר ו-bioNTech הגיעה ל-95%, וזו נשמרה בעקביות בין כל המשתתפים מכל המוצאים, וללא תופעות לוואי משמעותיות. היעילות בקרב מבוגרים מעל גיל 65 הנמצאים בסיכון מוגבר ללקות במחלה קשה הגיעה ליותר מ-94%.
שלשום פורסם כי משלוח מנות החיסון הראשון של פייזר יגיע לישראל כבר בסוף החודש, ויהיה גדול מהצפוי. עם זאת, יום קודם לכן דווח כי החברה תספק רק חצי מהחיסונים שהבטיחה עד למועד זה, בעקבות "בעיות בשרשרת ההספקה".
נזכיר כי החברה התחייבה לספק למדינות העולם 100 מיליון מנות חיסון עד סוף 2020, אך נראה כי בפועל היא תצליח לספק רק 50 מיליון. בחברה הסבירו זאת בכך שתוצאות הניסוי הגיעו מאוחר מהמצופה, וכי כמה מצבורים של חומרי הגלם לא עמדו בסטנדרטים, כלשונם.