נתניהו אתמול: השנה תימשך עד סוף יולי
(צילום: אלכס גמבורג)

מתווה הארכת שנת הלימודים שעליו הכריזו אמש (יום א') ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב גלנט, שקובע כי התלמידים ימשיכו ללמוד אל תוך חודש יולי, מעלה שאלה מרכזית אחת: מדוע אין התחשבות בחופשות חגי תשרי, שיחלו ממש בתחילת חודש ספטמבר?
במקרה שהמתווה יתקיים בחודש יולי, ייצאו התלמידים לחופש הגדול בחודש אוגוסט, ויחזרו אל הכיתות ב-1 בספטמבר. ב-6 באותו חודש כבר חל ראש השנה - מה שמותיר רק שלושה ימי לימוד מלאים בין פתיחת השנה הבאה למועד היציאה לחופשה. הורים ומורים תהו על חוסר ההיגיון הזה, וקראו לפתוח את שנת הלימודים הבאה בחודש אוגוסט במקום ללמוד ביולי, על מנת לייצר רצף לימודי לפני החגים.
1 צפייה בגלריה
בכניסה לבית ספר בירושלים. רוצים ליצור רצף לימודי
בכניסה לבית ספר בירושלים. רוצים ליצור רצף לימודי
בכניסה לבית ספר בירושלים. רוצים ליצור רצף לימודי
(צילום: EPA)
"אחרי שנת קורונה אני חושב שנכון להוציא את התלמידים לחופש כבר ביולי", אמר דודו דן ממזכרת בתיה, אב לארבע בנות. "גם הם וגם המורים צריכים להתרענן, לחדש כוחות ולחזור לשנת לימודים כמו שצריך. עדיף שהלימודים יתחילו באוגוסט וככה גם יהיה רצף לימודי כלשהו לפני חגי תשרי".
שלומית סוויסה, אמא לשלוש בנות מטבריה, הוסיפה: "אני חושבת שנכון להוציא את התלמידים לחופש כבר ביולי ולהתחיל את הלימודים באוגוסט עם רצף יחסי עד לחגים. מדובר בתוכנית עדיפה מאשר למתוח עוד ועוד את השנה הלא-מוצלחת הזו על כל המשתמע מכך. התלמידים עברו חוויות קשות של למידה מרחוק, בלי חברים ובלי מורים. מה גם שזו הייתה שנה ששחקה את צוותי ההוראה וצריך להבין שגם הם צריכים לחדש כוחות. הם מותשים. הלוואי שנתחיל את השנה הבאה כבר באוגוסט עם הרבה יותר מחוסנים".
המתווה של נתניהו וגלנט, כאמור, כולל הארכה של שנת הלימודים עד סוף יולי בגנים ועד כיתות י"א, בין היתר מאחר ששנת הלימודים השתבשה בשל מגבלות הקורונה. נתניהו אמר אתמול שהתוכנית לא גובשה באופן סופי ולא תואמה עם ארגון המורים ועם הסתדרות המורים. "אנחנו חייבים לתת לילדים את ההזדמנות להשלים את מה שהם החסירו. נדאג לזכויות המורים, נדאג לתשלום מלא עבורם, זה עליי", אמר. "אני לוקח על זה אחריות יחד עם שר החינוך ושר האוצר. זה מה שנדרש לילדי ישראל, זה מה שמגיע להם".
הוא ציין כי חודש יולי ישמש לסגירת הפערים שנוצרו במתמטיקה, אנגלית ומקצועות נוספים. "תנועות הנוער והחינוך הבלתי פורמלי יהיו שותפים יחד איתנו. באשר למורים, כל מורה שיסכים להירתם לתוכנית יקבל שכר נוסף על חודש יולי. השלטון המקומי יסייע בהתגייסות ובתגבור".

גלנט: התוכנית תובא בנפרד

כשנשאל על כך שר החינוך יואב גלנט היום באולפן ynet, הוא אמר: "התוכנית שלנו לשנה הבאה תובא בנפרד, נביא אותה בעוד כשבועיים והיא תיקח בחשבון את כל התקופה בה צריך לסגור את הפער".
אחרי אוגוסט חוזרים לשלושה ימים אז למה שהתלמידים לא ילמדו אוגוסט-ספטמבר במקום להמשיך את זה ליולי? אנחנו יודעים שהמורים והתלמידים צריכים הפוגה מהשנה הזאת. "אני לא חושב שהם צריכים הפוגה, הם צריכים לימודים".
למה לא ליצור רציפות? "סמסטר קיץ ביולי - ובאשר לשנה הבאה, נביא תכנית מסודרת יחד עם כל השותפים, קרי עם האוצר, ארגוני המורים".

למה לא? היערכות והפסקה

הנהגת ההורים הארצית ומנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות שתפקידם ליישם בשטח את הארכת שנת הלימודים, מעדיפים שהלמידה תתקיים ביולי ולא באוגוסט. אחרי שנה מתישה במיוחד, הם מסבירים, התלמידים וההורים שואפים להיערך לחופשות ללא כל מחויבות, לסיים ברצף את שנת הלימודים ולצאת לחופשה.
מנהלי מחלקות חינוך מסבירים זאת בכך שהם זקוקים לזמן להיערך לפתיחת שנת הלימודים - ואם תתקיים למידה באוגוסט, לא יוכלו להיערך בזמן. "מדובר בהיערכות הכוללת שיפוצים והיערכות בטיחות, והן מבחינה פדגוגית", אמר יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך, אבי קמינסקי.
"החלטת הממשלה להאריך את שנת הלימודים עד לסוף יולי חשובה ומהותית", אמרו בוועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, "הרעיון של החזרת הלימודים באוגוסט אינו אופטימלי, מאחר וייצור הפסקה משנת הלימודים, ובפועל זה יראה כפתרון תלוש שלא קשור בכלום".
פורסם לראשונה: 07:50, 01.03.21