ממשלת אסווטיני הזעיקה את הצבא כדי להחזיר את הסדר לרחובות, אחרי ימים של הפגנות אלימות נגד המונרכיה האבסולוטית האחרונה ביבשת אפריקה. במדינה הדרום אפריקנית נערכו בימים האחרונים כמה הפגנות נגד שלטונו של המלך מסוואטי השלישי - חלקן גלשו למהומות ולביזה. אתמול החליטה אסווטיני לנתק את האינטרנט, ועדי ראייה מדווחים שרוב היישובים שקטים כעת.
מתנגדיו של מלך אסווטיני (לשעבר סווזילנד) טוענים שהוא רודן לכל דבר - טענה שהוא מכחיש - ואומרים שהוא משתמש בכספים של המדינה הענייה כדי לממן אורח חיים ראוותני. המלך בן ה-53 חי בכמה ארמונות ונשוי ל-15 נשים. בחודש פברואר החלים המלך מנגיף הקורונה ומאז הוא ממעט להופיע בציבור. ראש הממשלה של אסווטיני, אמברוסה דלמיני, מת בדצמבר מהנגיף בגיל 52.
6 צפייה בגלריה
מלך אסווטיני מסוואטי השלישי
מלך אסווטיני מסוואטי השלישי
מלך אסווטיני מסוואטי השלישי בטקס מסורתי בשנת 2012
(צילום: AP)
ממשלת אסווטיני הכחישה ביום שני את הדיווחים שהמלך נמלט לחו"ל בגלל ההפגנות נגדו. תמבה מסוקו, ראש הממשלה בפועל, אמר כי "בשעה שאנחנו ממשיכים לתמוך בזכות להפגין, אסור לנו לסלוח על מתקפות נגד אנשים והרכוש שלהם. ההתפרעויות האלה הן גם הפרה של הנחיות הקורונה". ראש הממשלה טען כי לא הוחלט להטיל משטר צבאי בעקבות המהומות, והוסיף: "היינו חייבים לקרוא לצבא כדי להגן על תשתיות לאומיות קריטיות ולאכוף את הגבלות הקורונה".
6 צפייה בגלריה
מלך סווזילנד מסוואטי השלישי בפגישה עם המלכה אליזבת ב בריטניה
מלך סווזילנד מסוואטי השלישי בפגישה עם המלכה אליזבת ב בריטניה
המלך בפגישה עם המלכה אליזבת בביקור בבריטניה
(צילום: gettyimages)
כוחות הביטחון של אסווטיני פיזרו את ההפגנות עם גז מדמיע, ואף השתמשו באש חיה ושלחו מסוקים לטוס בקרבת המפגינים. בעקבות המהומות הוטל עוצר לילי בין 18:00 ל-05:00.
דיפלומטים וארגוני זכויות אדם קראו למדינה האפריקנית לגלות איפוק לנוכח המחאה. מחלקת המדינה האמריקנית הגיבה למהומות בממלכה האפריקנית ומסרה: "אנחנו קוראים לממשלה להפגין איפוק ולשמור על כבוד מירבי לזכויות אדם". ארה"ב הדגישה שהיא "תומכת מאוד" בחופש ההפגנה.
6 צפייה בגלריה
הצתות ב הפגנות אסווטיני אפריקה הפגנה נגד ה מלך
הצתות ב הפגנות אסווטיני אפריקה הפגנה נגד ה מלך
הצתות בעיר מנזיני בגל המחאה האחרון
(צילום: AFP)
דרום אפריקה קראה גם היא לאיפוק באסווטיני ואמרה שעל הצדדים לקיים דיאלוג בעל ערך. ארגון זכויות האדם אמנסטי אמר שהשלטון באסווטיני "ריסק באופן שיטתי את חופש הביטוי".
באסווטיני חיים כמיליון תושבים. המדינה מדכאת מעת לעת מחאות של מתנגדי המשטר. בשנת 2019 עצרה אסווטיני פעילים ואנשי אופוזיציה בולטים בעקבות מחאתם נגד השלטון.