פרטים חדשים שפורסמו בסוף השבוע באוסטרליה על עסקת חילופי האסירים בין איראן, אוסטרליה ותאילנד שיצאה לפועל ביום רביעי, שופכים אור חדש על ההתרחשויות הדרמטיות שקדמו לחיסול מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, שאירע אתמול ליד טהרן. בעסקה המשולשת שהושלמה באמצע השבוע שוחררה מהכלא האיראני החוקרת האוסטרלית קיילי מור-גילברט, שנעצרה באיראן לפני שנתיים בגין ריגול, ובתמורה שִחררה תאילנד לבקשת אוסטרליה שלושה מחבלים איראנים שנעצרו ב-2012 משום שתכננו לרצוח דיפלומטים ישראלים בשטחה. באוסטרליה מדווחים כעת כי לפי מקורות אוסטרליים הסיבה האמיתית למעצרה של מור-גילברט באיראן הייתה העובדה שבעלה ישראלי, ומדווחים גם כי ישראל עצמה הייתה בסוד המגעים שאפשרו את ביצוע העסקה השבוע.
זירת החיסול של מוחסן פחריזאדה, אתמול ליד טהרן
(מתוך טוויטר)

7 צפייה בגלריה
מוראדי קיילי מור גילברט פחריזאדה
מוראדי קיילי מור גילברט פחריזאדה
סעיד מוראדי, קיילי מור-גילברט ומוחסן פחריזאדה
(צילום: AP, AFP)
ראשיתה של הפרשה בספטמבר 2018: ד"ר קיילי מור-גילברט, מרצה בתוכנית ללימודי האיסלאם באוניברסיטת מלבורן, הגיעה לכנס אקדמי בעיר האיראנית קום, הקדושה לשיעים. מור-גילברט, אז בת 31, היא אזרחית אוסטרלית-בריטית, ובתום הכנס, כשעמדה לשוב לביתה באוסטרליה, נעצרה על-ידי קציני מודיעין איראנים. היא הואשמה בריגול, הורשעה ונשלחה ל-10 שנות מאסר. בשנתיים שעברו מאז היא הוחזקה תקופות ארוכות בבידוד, בין השאר בכלא אווין הידוע לשמצה בטהרן, והתחננה לממשלת אוסטרליה שתביא לשחרורה, בטענה שהיא עוברת עינויים נפשיים.
7 צפייה בגלריה
סעיד מוראדי
סעיד מוראדי
המחבל שרגליו נקטעו, סעיד מוראדי. הסיכום: לא ייצא מאיראן
(צילום: AFP)
ביום רביעי השבוע הודיעו לפתע כלי התקשורת באיראן כי מור-גילברט שוחררה מהכלא ויצאה בדרכה חזרה לאוסטרליה, בתמורה לשחרורם של שלושה איראנים שהוחזקו בכלא במקום כלשהו בחו"ל. בתקשורת האיראנית תוארה אז מור-גילברט כ"מרגלת למען הציונים", ואילו שלושת האיראנים, שזהותם לא נחשפה באותה העת, הוצגו כ"אנשי עסקים". אלא שבהמשך נחשפו הפרטים: האיראנים ששבו הביתה הם סעיד מוּראדי, מוחמד חזאי ומסעוד סדג'את זאדה, שלושת המחבלים שנתפסו ב-2012 בתאילנד כשעמדו לבצע שם פיגועים נגד דיפלומטים ישראלים. מורדי איבד אז את שתי רגליו כשניסה להשליך מטען חבלה לעבר שוטרים שרדפו אחריו, אבל זה התפוצץ לידו.

למדה עברית, חלמה על הקיבוץ

ביממה האחרונה, כשברקע חיסולו של מדען הגרעין ליד טהרן, חיסול שכמותו לא נרשם כבר שמונה שנים, מתבררים עוד פרטים על המגעים שהביאו לשחרור מור-גילברט, על הקשר הישראלי אליהם ועל הוויתור שעשתה לכאורה הממשלה בירושלים כדי שטהרן תשלח את האזרחית האוסטרלית לחופשי. העיתונים האוסטרליים "סידני מורנינג הראלד" ו-The Age חושפים כי שלטונות איראן עצרו את מור-גילברט אחרי שנודע להם שבעלה ישראלי, והם מדווחים כי ההערכה באוסטרליה היא שהיות הבעל ישראלי היא הסיבה האמיתית לכך שמור-גילברט נעצרה.
7 צפייה בגלריה
קיילי מור גילברט אוסטרלית בריטית עצורה ב איראן אוסטרליה
קיילי מור גילברט אוסטרלית בריטית עצורה ב איראן אוסטרליה
קיילי מור-גילברט. רצתה לשפר את העברית
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
איראן אסירה בריטית אוסטרלית קיילי מור גילברט ב עת שחרורה מה כלא
איראן אסירה בריטית אוסטרלית קיילי מור גילברט ב עת שחרורה מה כלא
ד"ר מור-גילברט עם שחרורה מהכלא השבוע
(צילום: PA)
בין השאר דווח באוסטרליה כי באחד ממכתביה מהכלא האיראני כתבה מור-גילברט: "האיראנים ניסו להשתמש בי כבת ערובה במזימה שטנית שמטרתה לפתות את בעלי, תושב קבע באוסטרליה (ובקרוב אזרח אוסטרלי), להצטרף אליי בכלא האיראני".
למור-גילברט יש ככל הנראה קשר נרחב יותר לישראל, ומסתמן כי בעבר ביקרה בארץ ולמדה עברית. בביטאון המדרשה למדיניות חברתית בעין פרת משנת 2011, שבו הוצגו באֵי-המדרשה ונמסרו מעט פרטים עליהם, היא תוארה כסטודנטית ללימודי אסיה והמזרח התיכון באוניברסיטת קמברידג' בבריטניה, שלומדת עברית זה שנתיים, מתעניינת מאוד בישראל – וביקרה בארץ כבר כמה פעמים. לפי הכתוב שם, באותה העת התכוונה להעביר שנת לימודים בישראל, לגור חמישה חודשים בקיבוץ ולשפר את העברית שלה.

התמורה של תאילנד

לפי התקשורת האוסטרלית, המשא ומתן בין אוסטרליה לאיראן ולתאילנד על העסקה שבמסגרתה ישוחררו מור-גילברט ושלושת המחבלים האיראנים התנהל בחשאי במשך שישה חודשים, והיו מעורבים בו בכירים בדרגים גבוהים למדי. לפי "סידני מורנינג הראלד", "שיחות התקיימו גם עם ממשלת ישראל". בעיתון נכתב כי "הישראלים לא היו מרוצים מהעסקה, אבל הם הסכימו לה משום שהם ידעו שהקשר של מור-גילברט לישראל הוא שגרם לכך שהיא נמקה בכלא, והרגישו אחריות לעזור". לפי הדיווח, במסגרת ההסכם נקבע כי אחרי שובם לאיראן, שלושת המחבלים לא ייצאו עוד לעולם מתחומיה.
7 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
מוחסן פחריזאדה וזירת החיסול אתמול. נתניהו אמר: "תזכרו את השם הזה"
(צילום: AFP)
לא ברור מה – אם בכלל – קיבלה תאילנד בתמורה לשחרור המחבלים האיראנים. גורם ממשלתי אמר ל"סידני מורנינג הראלד" כי הממשלה בבנגקוק לא קיבלה דבר, אבל הוסיף שכעת היא חשה כמי שלאוסטרליה יש "חוב עצום" כלפיה, והיא צפויה לנצל זאת בהמשך. נראה כי על קבלת האישור לעסקה מממשלת תאילנד הקלה העובדה שהמחבלים האיראנים לא התכוונו לפגוע באזרחי תאילנד, אלא באזרחים זרים – ישראלים במקרה זה – המגיעים לתחומה.
העסקה שבה שוחררה מור-גילברט מעוררת שאלות מוסריות כבדות משקל, גם באוסטרליה עצמה. שלטונות איראן מואשמים זה שנים כי הם מנהלים "דיפלומטיית בני ערובה" – תופעה שבמסגרתה עוצרת הרפובליקה האיסלאמית אזרחים זרים המבקרים בתחומיה אף שלא עשו דבר שאינו כשורה, ומשתמשת בהם כקלף מיקוח שיביא לשחרור איראנים שנכלאו בחו"ל בגין תכנון פיגועים או בגין הפרת הסנקציות שהוטלו על איראן.

מור-גילברט: "עזבתי את איראן כידידה"

באוסטרליה ובעולם יש המזהירים כי נכונותן של הממשלות בקנברה ובבנגקוק לשחרר מחבלים בתמורה לשחרורה של ד"ר מור-גילברט עלולה לעודד את משטר האייתוללות להגביר את השימוש שהוא עושה ב"דיפלומטיית בני הערובה". קולין רובנשטיין, העומדת בראש המועצה ליחסי אוסטרליה עם ישראל והיהודים, אמרה לפי "סידני מורנינג הראלד": "החזקתם של אנשים כבני ערובה בתמורה לטרוריסטים היא מעשה טיפוסי למשטר העריצות האיראני. שלא כמו ד"ר מור-גילברט, שמעולם לא נשקפה ממנה סכנה לאיש, עכשיו כששלושת האנשים האלה (המחבלים מתאילנד) חופשיים הם שוב עלולים לבצע פיגועי טרור ולפגוע בחפים מפשע".
מור-גילברט עצמה כבר נחתה באוסטרליה, ועם הגיעה נכנסה לבידוד בן 14 יום כדי לוודא שהיא אינה נושאת את נגיף הקורונה, כפי שמחייבים חוקי ארצה. במהלך הבידוד מתנהל כמובן קשר רציף בינה לבין יקיריה.
עם שובה לאוסטרליה מסרה מור-גילברט כי אין בלבה על העם האיראני עצמו: "אני עוזבת את ארצכם בתחושות מרירות-מתוקות, למרות האי-צדק שנעשה לי כאן. באתי לאיראן כידידה ועם כוונות ידידותיות, ואני עוזבת את איראן עם אותם רגשות, ולא רק שהם לא נפגעו – הם אף התחזקו".

חיסולו של "אבי הפצצה"

כאמור, יומיים אחרי שחרורה של ד"ר מור-גילברט חוסל ליד טהרן מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, מי שמכונה על-ידי רבים כ"אבי תוכנית הגרעין האיראנית" ותואר על-ידי "ניו יורק טיימס" כיעד מספר 1 של המוסד הישראלי. פחריזאדה חוסל אתמול אחר הצהריים (שעון ישראל) בעת שנסע במכונית משוריינת בעיר אבסארד שממזרח לטהרן, וב"ניו יורק טיימס" דווח כי ישראל היא שעומדת מאחורי החיסול. מנהיגי איראן מיהרו להפנות אצבע מאשימה לירושלים והבטיחו נקמה קשה.
7 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן. פחריזאדה עמד בראש "פרויקט עמאד"
החיסול בא בצל המתיחות הגבוהה בין איראן לישראל ולארה"ב בימים שנותרו לממשלו של טראמפ. לאחרונה דווח שטראמפ שקל לתקוף את מתקן הגרעין האיראני בנתנז, בעקבות דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שלפיו טהרן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר למותר לה ולהפר את תנאי הסכם הגרעין – הפרות שהיא עושה בתגובה לפרישה האמריקנית ממנו. לפי הדיווחים בכירי ממשלו של טראמפ הצליחו להניא אותו מכך, אך בצל החשש מפעולה כלשהי של טראמפ בשבועות האחרונים שלו בבית הלבן, איראן הזהירה את בעלות בריתה באזור וקראה להן לשמור על כוננות.
פחריזאדה נחשב לאחד המדענים הבכירים בתחומו באיראן, ועמד בראש "פרויקט עמאד", שלפי ישראל והמערב מטרתו הייתה לפתח נשק גרעיני. הפרויקט נסגר אמנם ב-2003, אך נתניהו טען בנאומו לפני שנתיים – אז חשף את "ארכיון הגרעין הסודי" של איראן – כי פחריזאדה המשיך לקחת חלק מרכזי בתוכנית הגרעין האיראנית ובניסיונותיה לפתח נשק גרעיני. "תזכרו את השם הזה", אמר אז נתניהו.